Hlavní obsah

Volkswagen Passat 2,0 TSI – kouzlo neobvyklých konfigurací

Foto: Martin Jánský

Legendární VW Passat prošel nedávno faceliftem, který přinesl především modernější techniku, na jeho usedlém vzhledu však mnoho nezměnil. Rozeznat ho tak od předchozí verze není právě nejjednodušší, ale přesto máte šanci se odlišit – když sáhnete po neobvyklé konfiguraci.

Článek

Passat je na trhu již 48 let (o dva roky déle než Golf, mimochodem) a není proto divu, že se stal etalonem segmentu manažerských sedanů. Zvlášť ve svých posledních generacích (jeho historie jich čítá již osm) nejlépe připomíná dobře střižené společenské sáčko – skvěle padne a důstojně reprezentuje při jakékoliv příležitosti. Proto jsou jich taky plné firemní flotily, většinou ve variantě kombi s motorem 2,0 TDI v nenápadné šedé nebo černé barvě. Nuda. Jde to ale i jinak!

Přivítejte proto testovací Passat, který byl oproti zaběhnutým zvyklostem v provedení sedan, navíc s benzinovým motorem a v nádherném modrém laku. No, není to přímo tak, že by svou neobvyklostí vyčníval z davu a strhával na sebe pozornost, ale aspoň už ho na firemním parkovišti tak snadno nepřehlédnete. Také proto, že jde o čerstvou novinku po loňském faceliftu.

Foto: Martin Jánský

Faceliftovaný Passat od svého předchůdce rozeznají pouze znalci

Poznáte ji – ačkoliv ne zrovna snadno – podle kompletně nových LED světel. Ta přední mají LED linku denního svícení nahoře místo dole a jsou vybavená sofistikovanou Matrix technikou (mají 44 samostatných segmentů a změnou geometrie paprsku světla zabraňují oslňování při puštěných dálkových světlech), ta zadní mají výraznější grafiku. Vpředu i vzadu je navíc dynamický blinkr.

Foto: Martin Jánský

Světla vpředu i vzadu mají upravenou grafiku a dynamický blinkr, nový je také velký nápis „P A S S A T“ na zádi

Spolu se světly se trochu změnily i nárazníky, do nabídky přibylo pár nových sad kol (17 až 19 palců) a právě tenhle nádherný modrý lak Lapiz Blue (a ještě zelená Bottlegreen a zlatavá Sandgold). Ti nejpozornější si pak mohou všimnout ještě otočných středů kol po vzoru Rolls-Royce, takže logo VW je vždy ve správné pozici. Ovšem pokud nejste profesionální fotograf, kterému to značně ulehčí život, můžete se tím tak akorát chlubit kamarádům v hospodě (nebo kolegům manažerům na golfu).

Foto: Martin Jánský

Otočné logo na středu kol je trik okoukaný od Rolls-Royce

Kabina pak svou útulností stále připomíná strohou kancelář, ale přesně tak to zákazníci VW chtějí. Pohodlí si tu však uděláte snadno, místa je tu totiž dost a ergonomie je špičková. Možná vás zamrzí, že v rámci faceliftu zmizely z vrcholku palubní desky analogové hodiny (místo nich je tu tlačítko varovných blinkrů a podsvícené logo modelu), typický znak luxusních limuzín, ale víc vás potěší zcela nový infotainment.

Ten doplňuje 11,7palcový přístrojový panel a může mít až 9,2palcovou dotykovou obrazovku. Běží na něm nejnovější systém třetí generace, který umí bezdrátový Apple CarPlay a díky eSIM je permanentně online (4G LTE připojení), takže si stahuje informace o dopravě, parkovacích místech, počasí nebo POI na trase, automaticky se updatuje a stahuje si aktualizace, kromě dotyku ho můžete ovládat také gesty i hlasem (Alexa od Amazonu).

Poslední zásadní novinkou v kabině je volant s kapacitními senzory – díky němu místo dřívějšího lomcování volantem stačí věnec akorát jemně svírat v prstech, aby aktivované jízdní asistenty nebrblaly. Ty ostatně prošly také modernizací: adaptivní tempomat má prediktivní funkci (podle dat z navigace zpomaluje před zatáčkami, křižovatkami nebo kruhovými objezdy, díky kameře se také přizpůsobuje aktuálním rychlostním omezením), vedení jízdy v pruhu lépe čte podélné značení (stačí mu jen krajní pruh nebo dokonce jen výrazná krajnice), čtení značek má širší repertoár a v případě hrozící nehody dokáže posádku na náraz lépe připravit (PreCrash ochrana vpředu i vzadu). Pořád jde jen o řidičské pomocníky (autonomie úroveň 2), ale umožní vám za volantem na dlouhých štrekách taky trochu odpočívat.

Vlastně je tak konstruované celé auto – jízdní zážitek je klidný a úžasně uvolňující. Motor si jen šumí a ve svém pitném režimu je relativně skromný (konzumuje mezi 6,5 až 8 litry benzinu na 100 km podle vašeho tempa), automatická převodovka řadí hladce a chytře, podvozek skvěle pohlcuje nerovnosti, a přitom je stabilní, řízení je naprosto nenáročné. Pravda, taky vás nijak nevtáhne do hry, ale o to tu nejde – doménou Passatu je polykat stovky kilometrů na jeden zátah, a to zvládá bravurně. Inu, léta tréninku…

Samozřejmě byste se jako správný Čech mohli ptát, proč připlácet za VW, když můžete mít Škodu (ať už Octavii nebo Superb). Rozdíly jsou nenápadné, ale rozhodně tu jsou – Passat působí bytelněji, robustněji, ve Škodovce musí podle nařízení koncernu přeci jen víc šetřit. Taky technicky je Passat v řadě věcí o krůček (ale ne o parník) dál, takže za své peníze dostáváte o něco propracovanější auto. Které značce se rozhodnete důvěřovat a investovat do ní, to už je na vás. Volkswagen Passat je každopádně už skoro půl století životní jistotou.

Ceník Volkswagenu Passat začíná na částce 766 900 Kč za motor 1,5 TSI Evo s manuální převodovkou, základní 150koňový 2,0 TDI s manuálem pořídíte už za 845 900 Kč a testovaný 2,0 TSI nabízený výhradně s DSG převodovkou startuje na 930 900 Kč – nezapomeňte však připočítat 20 500 Kč za modrou Lapiz, ke které musíte automaticky mít i R Line exteriérový paket za dalších 38 500 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon140 kW (190 k) při 4 200 - 6 000 ot./min.
Točivý moment320 Nm při 1 500 - 4 100 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 455 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,5 s
Maximální rychlost238 km/h
Spotřeba (kombinace)6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kole a pneumatiky235/40 R19
Rozměry /délka/šířka/výška)4 775/1 832/1 442 mm
Rozvor2 786 mm
Objem zavazadlového prostoru586 l

Reklama

Načítám