Hlavní obsah

Volkswagen Golf VR6 – Pomlouvaný šestiválec na vlastní kůži

Foto: Mikka

Třetí generace Volkswagenu Golf byla vážně povedená, a díky zakulacenému designu působila vedle předchůdců velmi moderně. Mimo jiné byla také první, které se pod kapotu dostal šestiválec, o kterém koluje spousta legend. Které z nich jsou pravda a které mýtus? Jede Golf VR6 přímo vstříc pravdě, nebo jen nedotáčí do zatáčky a vymete škarpu plnou lží? Ne, tohle není další díl Věřte nevěřte, tohle je retro test Golfu VR6.

Článek

Golf VR6 se při uvedení v roce 1992 pyšnil titulem nejrychlejší Golf všech dob. Dnes už to samozřejmě neplatí, ale možnost vyzkoušet vrcholnou verzi jakéhokoliv auta zásadně neodmítám. Zvláště, když v porevoluční době šlo pro mnohé jen o sen z plakátů.

Zvenčí vypadá tento konkrétní Golf VR6 z roku 1994 vlastně dost standardně, a asi si tak všimnete jen hezkých kol BBS a neoriginálních mračítek. Moc jiné to není ani uvnitř, kde se ovšem pořád drží vůně aut z devadesátek. Plasty jsou na svou dobu kvalitní, ale občas tady narazíte na nějaký ergonomický přešlap. Asi nejvíc by mi vadilo umístění výstražných blinkrů za volantem, kterému se po těch letech už trochu loupe kůže. Naopak jen pochvalně se dá mluvit o sedadlech se specifickým vzorkem látky. Ta se opakuje i vzadu, kde mají cestující víc místa pro nohy než v následující čtvrté generaci. Slušně prostorný je i kufr, ale to vás u youngtimeru stejně tolik zajímat nebude.

Foto: Mikka

Podle mnohých je tohle skvělý motor, jen prý v jiném autě

Hlavní charakteristiku motoru vytušíte už z jeho označení. Písmeno R tradičně značí řadové motory a V ty vidlicové. I Volkswagen má svých šest válců uspořádaných do V, ale úhel rozevření je pouhých 15°, takže na první pohled jsou vlastně v řadě. Objem v našem testovaném kousku je 2,8 litru, ze kterých Němci dokázali vykouzlit 174 koní. Vyplňuje celý prostor pod kapotou a nic dalšího se sem nevejde. Tady vám snad nemá ani kudy propadnout matka, až budete vyndávat baterii. Zase ale nabízí nádherný vrčivý zvuk, který graduje kolem 7 000 otáček.

Vážně je v zatáčkách tak hrozný?

Jistě, motor VR6 nepatřil k nejlehčím pohonným jednotkám, a tak se Golf dostal na 1 285 kilogramů. Většina z nich spočívá na přední nápravě. Maximální rychlost byla udávána 240 km/h, ale to je pochopitelně údaj z jízdy na rovince. V zatáčkách vás ta masa železa na přední nápravě limituje, ale není to tak hrozné, jako ty strašlivé historky od půllitru, že vůbec nezatočím. Zkouším to stále víc a víc a přidávám, abych se přiblížil k limitu, ale ten se dostavuje až při opravdu vysoké rychlosti a Golf varuje předem, že se mu to nebude líbit.

Ano, GTI by projelo tu zatáčku rychleji, ale nejspíš ne o moc. Šestiválcová verze je skoro až nezáludná a vzorně poslouchá, takže se jí není třeba bát, dokud nezačnete dělat schválně vylomeniny a budete s rozložením hmotnosti auta počítat před každou zatáčkou. Uvítal bych jen jedovatější brzdy s ostřejším nástupem.

Foto: Mikka

Ani uvnitř se VR6 netváří příliš sportovně

Podvozek je na sériové výšce, a tak si Golf ponechává slušný jízdní komfort, aby krom Autobahnu dokázal dojet po polňačce i na nějaký bavorský statek. Lépe mu ale sedne ta dálnice, kde se Golf snaží tvářit jako nějaké dražší GT. K dokonalému dojmu zde chybí jen šestý rychlostní stupeň. Rozhodně je mu tato charakteristika bližší, než když bych jej zařadil mezi hot-hatche. Když tak přemýšlím nad konkurencí, spíš se mi na mysl vkrádá BMW 328i nebo 323Ti Compact než ostré předokolky ze stejného segmentu.

Foto: Mikka

Levnější už tyhle Golfy asi nebudou

Kromě této verze se Golf ještě nabízel s pohonem všech kol Syncro a motorem o decku větším objemem. Tato verze měla dokonce 190 koní a v zatáčkách je díky čtyřkolce ještě o něco jistější. Ale tu si třeba vyzkouším jindy, teď se musím spokojit s touto zkušeností. Byla ale příjemná a vážně si nemyslím, že byste měli VR6 zatratit jako rychlé jízdy neschopné auto.

Ten motor opravdu není kovadlina montovaná jen proto, aby se vás německý hatchback pokusil v zatáčce zabít. Jistě, není tak agilní a obratný jako GTI, ale když s tím nepoměrem hmotnosti mezi nápravami budete počítat, může to být příjemný společník na cesty, které vám navíc zpříjemní svým hezkým zvukem.

Pokud nemáte potřebu být králi okresek a ztrestat každé předjížděníchtivé auto na černé klikatici za domem, mohlo by vaše soužití s Golfem VR6 fungovat. Vyjde vás na 40 tisíc korun za nejlevnější a většinou bohužel nevkusně vytuněný kousek s potřebou servisu. Ale také můžete dát přes 600 tisíc korun za málo jetý exemplář v prvotřídním stavu, který jsem našel v Německu.

To bych vám ale nedoporučil, pořád je to jen trojkový Golf a za tyhle peníze můžete mít doma slušné Porsche 911. Jistě, verze VR6 má určitý investiční potenciál, ale její čas ještě přijde, vždyť nejmladší kusy jsou z roku 1998. Do té doby si raději kupte nějaký levnější kousek pro občasné zábavné svezení.

Reklama

Načítám