Hlavní obsah

Vic Elford – Jezdec, který závodil snad úplně ve všem!

Foto: Archiv Garáž.cz
22. 8. 2017

Dnes jsou závodní jezdci úzce specializovaní na svou disciplínu. V dávných dobách se ale dali najít piloti, kteří střídali volanty v různých odvětvích. A někteří to v nich dotáhli daleko. Jedním takovým byl i Vic Elford.

Článek

Rodák z Londýna (1935) vystřídal hodně závodních odvětví a bylo mu skoro jedno, zda se jede na silnici nebo na okruhu. A stejně tak mu byla většinou ukradená i značka jeho auta, během kariéry vystřídal DKW, Austin, Mini, Ford nebo Porsche. Právě s Fordy získal své první úspěchy, když jej Lotus Cortina dovezl na první místo při Alpine rally a za jejím volantem byl jen krůček od vítězství na Rally Monte Carlo 1965, kde jej nakonec vyřadila porucha.

Foto: Archiv Garáž.cz

Elforda to ale táhlo k Porsche a dlouho automobilku přesvědčoval, že by se měla účastnit automobilových soutěží. Porsche ale v konkurenceschopnost svého modelu 911 nevěřilo, svolilo až v roce 1966, kdy Vicovi půjčilo jedno auto na Tour de Corse. Elford dojel třetí a dokázal, že soutěže stuttgartskému kupé svědčí. V roce 1967 už vyhrál tři soutěže a soustředil se na svůj hlavní cíl, kterým bylo vyhrát těžkou a prestižní Rally Monte Carlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na tuto soutěž nasadil tovární tým Porsche 3 auta, z nichž jedno pilotoval Elford, druhé Pauli Toivonen (otec tragicky zesnulého Henriho) a Sobieslaw Zásada. Stuttgartské automobily se ale nepočítaly mezi favority, mnohem lépe se na zdejší tratě hodil nový francouzský speciál Alpine A110. Největší nadějí za jeho volantem byl Gerard Larousse.

Foto: Archiv Garáž.cz

Elford startoval do hvězdicové jízdy z Varšavy a jízdu vyhrál. Na samotné soutěži se pak držel za speciály Alpine a čekal na svou příležitost. A dočkal se, protože Alpiny sužovaly dětské nemoci. Brzy ve vedení zůstalo jediné řízené Larroussem a hned 14 sekund za ním už byl Elford. Francouz tlak neustál a na zledovatělé trati havaroval, čím se Elfordovi otevřela cesta ke splnění životního snu. Své emoce udržel na uzdě a s Porsche 911 bezpečně dojel do cíle na prvním místě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve Formuli Vic tolik štěstí neměl a vlastně svůj životní úspěch zajel hned při prvním startu ve Francii, kde skončil s Cooperem čtvrtý. Nikdy nedostal šanci startovat s autem schopným výhry. Celkem odjel třináct závodů, posledním startem byla německá GP na Nürburgringu 1969, kdy narazil do trosek Andrettiho auta, zlomil si ruku a klíční kost. Ve Formuli se mu tedy nedařilo, ale jinak za volantem válel – vyhrál třikrát závod 1000km Nürburgring, slavný závod Targa Florio a s Porsche slavil i na 24h Daytona. Zkoušel to i v NASCARu, Formuli 2, sériích Can-Am, Trans-Am nebo na Le Mans.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dodnes je tak posledním britským vítězem Rallye Monte Carlo. Pozdější šampioni McRae a Burns jej v tomto napodobit nedokázali. Navíc je i jediným člověkem na světě, který dokončil jak tuto rally, tak Velkou cenu Monaka – dva nejprestižnější závody pořádané v tomto miniaturním knížectví. V tom jej asi nikdo nenapodobí. Nejblíže k tomu měl Kimi Räikkönen, ale v letech 2010 a 2011 nebylo Monte Carlo součástí mistrovství světa, ve kterém startoval.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama