Hlavní obsah

Veteran muzeum Kuks – Vůně příběhů, benzinu a oleje

Foto: Jan Majurník

Obec Kuks byla dříve nevýznamnou lokalitou, ovšem po rekonstrukci místního historického hospitálu doslova ožila

Dokud nebyl barokní zaopatřovací ústav pro vojenské veterány ze 17. století zrekonstruován a nevyrostla zde cyklostezka, do malé východočeské obce Kuks zavítal jen málokdo. I dnes se tohle hojně navštěvované turistické centrum pyšní především klidem, ale také jedním rodinným veteránským muzeem, uvnitř něhož jsme objevili díla skutečných nadšenců.

Článek

Vzniku Veteran muzea Kuks předcházelo takové to známé domácí sběratelství, datované až k roku 1966, kdy si rodiče Dušana Erlebacha (dnes hlavního muzejníka) pořídili Jeep Willys MB. Ne však na výstavku, nýbrž jako automobil pro každodenní užití. Víte jak, tenkrát měl někdo Spartak, jiný zase terénní Jeep. Stejné je to i dnes, jeden má Octavii, druhý zase Wrangler.

Foto: Jan Majurník

Tak to je ten slavný Willys, praotec celé sběratelské kratochvíle

Sběratelská horečka však naplno odstartovala až rokem 1969, a to závodním speciálem Z4 (1934) od Zbrojovky Brno, jehož téměř litrový motor nabídl výkon 25 koní a maximálku 120 km/h. Dál to asi znáte, stroje se kupily, přidávali se kamarádi, vznikl veterán klub, roky uběhly a najednou tu bylo druhé milénium a nákup bývalé továrny na výrobu stužek v tehdy zapadlé obci jménem Kuks.

Foto: Jan Majurník

Český závoďák Z4 z 30. let uháněl rychlostí až 120 km/h

Namísto slov podpory sice Erlebachovi slýchali spíše častování ve smyslu bláznovství, nicméně po velké rekonstrukci předmětné budovy skutečně došlo k otevření mini-muzea, které se před třemi lety zformovalo do současné plnohodnotné podoby. V tu dobu už byl Kuks díky opravenému hospitálu, nové cyklostezce a atraktivnímu Braunovu betlému turistickým lákadlem, což muzeu umožnilo poměrně hladké fungování.

Šestiválcová symfonie

Hned v úvodu expozice zaujme kompletně zrenovované kupé Mercedes-Benz 250 CE, vybavené 150koňovým 2,5litrovým řadovým šestiválcem s továrním elektronickým vstřikováním. Vůz svištící až 205 km/h je prakticky kdykoli připraven vyrazit ven a poskytnout posádce onu kýženou radost z jízdy.

Foto: Jan Majurník

Pohled na řadový šestiválec Mercedes-Benz s elektronickým vstřikováním

V budově se nachází i řada motocyklů včetně několika závodních modelů postavených na základech Čezety nebo Jawy. Poměrně neznámým strojem je jednostopé vozidlo značky VAB, za kterým stojí úspěšný závodník a konstruktér Bohuslav Vaňous. Pokud však uznáváte jen šestiválcové mašiny, pak by vám neměla uniknout svého času vlajková Honda CBX (1978) s maximální rychlostí 225 km/h.

Hlavní síň bývalé továrny ukrývá pár zachovalých skvostů, například Opel GT z roku 1970, jehož upravená devatenáctistovka vždy poskytne vrchovatou porci adrenalinu. Mimo muzejní prostory lze toto auto vidět také na různých výstavách či soutěžích.

Foto: Jan Majurník

Tenhle kocourek (Opel GT) z roku 1970 stále jezdí a zdobí i různé výstavy či soutěže

Z Porsche 924 mají někteří motorističtí nadšenci doslova slzy radosti v očích, proto jim návštěvu Kuksu můžeme jen doporučit, jelikož zde jeden červený kousek hrdě stojí. Dušan Erlebach jej dříve používal jak v rámci cest do práce, tak při toulkách Evropou, ovšem na dnešní poměry vůz zestárl, takže dostal čestnou pozici v automobilové sbírce.

VIP sezení pro tchyni

A to není zdaleka vše, pro potěchu oka stojí za to shlédnout MGB GT v původním stavu, druhoválečnou užitkovou zadokolku Opel Blitz nebo třímístné lidové Aero 662 (1934), k jehož sedátku v kufru se váže zajímavá historka. Toto „královské“ výklopné místo totiž dostalo přezdívku sedadlo pro tchni. Proč?

Foto: Jan Majurník

Lidové Aero 662 mělo vzadu sedačku určenou pro tchyni. Ptáte se proč?

Ále, to jste takhle vzali maminku své ženy na výlet, stáhli plátěnou střechu a všichni tři si užívali sluníčka, jenže když přišel déšť, posádku vpředu chránila natažená střecha, ovšem tchyni… Trvalý výsledek se tedy dostavil záhy, tchyně s vámi už nikdy na výlet nejela.

Foto: Jan Majurník

Posaďte sem tchyni. Budete mít jistotu, že pokud během jízdy začne pršet, už s vámi nikdy na žádný výlet nepojede

Rovněž Cimrmanologové toto místo dobře znají. Český vynálezce Jára Cimrman (jak známo) rovněž konstruoval motocykly, nicméně když doběhl na patentový úřad, uslyšel ono klasické: „Teď tu byli, nějaký Laurin s Klementem“, takže svůj prototyp vybavený automatickým řízením do zimy nechal napospas osudu. Jen čirou náhodou se stroj později objevil uvnitř muzea.

Foto: Jan Majurník

Strůjcem tohoto motocyklového prototypu je český vynálezce Jára Cimrman. K jeho tradiční smůle jej však na patentovaném úřadě předběhli pánové Laurin a Klement

Jak jste asi pochopili, každý exemplář umístěný ve sbírce má nějakou historii či příběh. To se týká rovněž malého dětského autíčka z dílny J. Rolčíka z Jilemnice, jehož výtvor vybavený světly, klaksonem, spalovacím motorem, převodovkou a maximálkou 6 km/h dostal ve 30. letech registrační značku a směl legálně na cesty.

Lákadlo pro motokluby

Mimo strojů vonících benzinem a olejem se v rámci doprovodných výstavek nabízí pohled na různé starožitnosti, ručně stavěné modely lodí, šicí stroje, fotoaparáty, všemožné brašny nebo třeba na archaické žehličky.

Foto: Jan Majurník

Jawa 175 Villiers a další motocykly čekají na objevení na vyvýšeném podiu

Jelikož Kuks bývá cílem výletů rozličných motoklubů, máme pro vás jeden tip. Letošní výstavní novinkou je zvýšené podium, kde se mimo několika strojů převážně značky Jawa vyjímá obří dobová panoramatická fotografie ze srazu jawistů z roku 1935.

Veteran muzeum Kuks leží vedle řeky Labe na Labské stezce a v červnu a září otevírá své brány každý den od 12:30 do 17:00 hodin, zatímco v červenci a srpnu se sem dostanete od 10:00 do 17:00 hodin. Během března, dubna, května a října je otevřeno pouze o víkendech či státních svátcích, a to opět od 10:00 do 17:00 hodin. Vstupné pro dospělého činí lidových 60 Kč, snížené je za 50 Kč a rodinné za 150 Kč.

Budoucnost výstavky je jasně nakreslená, jde o splněný sen rodiny Erlebachových, takže se muzeum bude udržovat v chodu a postupně doplňovat o exponáty, které čekají v depozitu na svoji renovaci. Vzhledem ke strategickému umístění budovy v centru Kuksu jde o příjemnou motoristickou zastávku, kterou doporučujeme zařadit i do vašeho turistického pořadníku.

Reklama

Související témata:
Jára Cimrman
Kuks
Načítám