Hlavní obsah

V Top Gearu zkusili zatáhnout elektronickou ručku za jízdy

Foto: Top Gear - YouTube

Elektronická ruční brzda

Klasická páková ruční brzda je dnes už tak trochu raritou. Čím dál tím častěji ji vytlačuje její elektronická následovnice, kterou v autech ale najdete už jen podobě malého tlačítka. A něco nám říká, že se mezi námi jistě najdou tací, kteří alespoň jednou přemýšleli nad tím, co by se stalo, kdyby toto tlačítko aktivovali za jízdy.

Článek

Jsme součástí velmi zajímavé doby. Budoucnost, o které jsme jen před pár lety teprve přemýšleli, se děje právě teď a my všichni jsme tohoto vývoje součástí. Je to jen několik let zpátky, kdy byla elektronická ruční brzda novinkou a dnes jde prakticky o standard. Ostatně, více než 65 % nových aut dnes do vínku dostává právě jen to malé a chytré tlačítko.

Přemýšlíte, proč tomu tak je? Faktem je, že tento systém je levnější. Navíc automobilky uspoří v interiéru dost místa a v celé technické obměně svou roli hraje také bezpečnost. A na tu se v dnes hledí více než na cokoliv jiného. Klasická ruční brzda při svém použití totiž zablokovala zadní kola, tedy pokud nepůsobila na ta přední. To je sice dobré pro milovníky jízdy dveřmi napřed, ale špatné pro běžné řidiče. Elektronická ruční brzda oproti tomu brzdí stejně opatrně, jako by brzdil sám řidič a pracuje se všemi čtyřmi koly.

Něco nám říká, že ti z vás, kteří v autě elektronickou brzdu mají, jistě alespoň jednou přemýšleli nad tím, co by se stalo, kdyby ji za jízdy aktivovali. Protože si ale myslíme, že to ve skutečnosti vyzkouší málokdo, dnešní video vám na tu otázku odpoví. Za nás všechny to zkusili moderátoři Top Gearu Chris Harris a Rory Reid, kteří si k pokusu vzali Volkswagen Golf R. Nejprve se s ním rozjeli na zhruba 200 km/h a s obavami aktivovali elektronickou ruční brzdu. Pokud ale čekáte smyk nebo nějakou nebezpečnou situaci, pletli byste se. Moderní technologie jsou velmi chytré, a tak místo zablokování kol začnou pomalu brzdit až do úplného zastavení. Oba moderátoři pak ještě vyzkoušeli, jestli se díky elektronické brzdě dá auto otočit tak, jak to známe třeba z Kobry 11. Už asi tušíte, že to možné není. Jak říkáme, bezpečnost především. Pro některé bohudík, pro jiné bohužel…

Reklama

Související témata:
Načítám