Hlavní obsah

České hvězdy – Kdo si na Dakaru jede pro vítězství?

Foto: ASO

44. ročník celkově, třetí v Saúdské Arábii. Konkurence bude obrovská. Už za 14 dní uvidíme, kdo bude nejlepší!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Více než čtyřicet českých závodníků odstartovalo na Nový rok do 44. ročníku Rally Dakar. České vlajky najdete v každé třídě, nejpočetnější zastoupení mají tradičně mezi kamiony a nově i ve třídě Classic, což je závod veteránů. Fandit můžete, komu chcete. Ale na koho si vsadit?

Článek

Dakar 2022 by měl měřit 8 378 kilometrů, z toho se pojede 4 250 kilometrů měřených zkoušek. Dvanáct etap, z toho jedna maratonská, tedy bez asistence, jeden den volna uprostřed soutěže a z osmdesáti procent nová trasa, kdy organizátoři slibují více písčitých etap v dunách. Startuje se na Nový rok 614 kilometrů dlouhou etapou, proloženou krátkým 19kilometrovým prologem, který určí pořadí do následujícího dne.

„V autech si bude prvních patnáct závodníků vybírat, jak budou chtít odstartovat. A nikdo určitě nebude chtít jet první, takže se může stát, že kdo dojede patnáctý v prologu, ten další den bude muset odstartovat první. A to je vždycky to nejtěžší,“ přibližuje začátek Dakaru 2022 Martin Prokop, který jede už svůj šestý Dakar.

Foto: MP Sports

Viktor Chytka bude Prokopa navigovat už potřetí. Mají za sebou před měsícem soutěž v Hailu a předtím testování. Auto je úplně nové

„Od začátku se budeme snažit jet tak, jak to umíme. Tedy rychle a hlavou zároveň,“ odhaluje taktiku Martin Macík, který vloni dojel mezi kamiony na čtvrtém místě a české fanoušky nadchnul několika etapovými vítězstvími. „Není čas na taktiku, organizátoři budou nejspíš pouštět dvacet aut, pět kamionů, pak dalších patnáct nebo dvacet aut a pak zase dalších pět kamionů a vy prostě potřebujete být vepředu.“

„Taktika v motorkách? Žádná není. Je tady třicet lidí, kteří chtějí uspět. Jedou o tovární smlouvy a sponzory, tedy o živobytí. Když jednou uberete, ztrácíte šanci dojet vepředu,“ krčí rameny Martin Michek, který se vloni blýskl desátým místem.

Foto: Audi

Jedním z nováčků, ale rovnou s vítěznými ambicemi, je Audi

A Josef Macháček, který vloni v třídě SSV, tedy mezi lehkými prototypy, vyhrál svou skupinu, to vidí podobně. „Je nás tady strašně moc, víc než padesát startujících. Někteří jedou na výlet, ale skupina, co přijela závodit, je zase o kus silnější. Vyhraje ten, kdo neudělá chyby a komu bude držet technika. U nás to platí snad ještě dvojnásob než v jiných třídách.“

Takže jaké je české zastoupení v jednotlivých kategoriích a kdo může mířit vysoko?

Motocykly

Startovní čísloJezdecStrojTým
10MichekKTM 450 Rally ReplicaMoto racing Group
23BrabecKTM 450 Rally ReplicaStrojrent Racing
21EngelKTM 450 Rally ReplicaOrion – Moto Racing Group
32PabiškaHusqvarna 450 Rally ReplicaJantar Team S.R.O.

Jednoznačným českým favoritem je Martin Michek. Po loňské desítce je jasné, že chce ještě víc. „To je přece jasné. Ale zároveň jsem nohama na zemi a vím, že to nebude jednoduché, protože tovární týmy mají jiné možnosti. Mým cílem hlavně trápit konkurenci bez ohledu na umístění, aby ze mě ti kluci prostě měli špatné spaní. Chtěl bych být jejich noční můrou.“

Foto: MRG

Michkovo loňské desáté místo je slibné a zavazující zároveň

Michek měl těsně před odletem zdravotní trable, ale paradoxně si prý o to víc odpočinul. Když ho potkáte v bivaku, působí nabuzeně.

Auta

Startovní čísloPosádkaStrojTým
209Prokop, ChytkaFord Raptor RS CrossBenzina Orlen Team
229Zapletal, SýkoraFord F-150Offroadsport
275Queralto, ZemánkováJeep WranglerKrestex Team

První ročník Dakar Rally v Saúdské Arábii Prokopovi nevyšel úplně podle představ, ale loňská devátá příčka byla cenná. „Dlouhodobě sníme o první pětce, ale letos bude úspěch i ta desítka. Nemáme tempo ani možnosti továrních týmů, ale zase si umíme jet to svoje. Když se někde nezakopeme nebo se nepokazí technika, tak to prostě budeme sbírat a uvidíme, jak to bude v cíli.“ Možná, že to zní zbytečně opatrně, ale nezapomeňte, že na jezdce čeká bezmála čtyři a půl tisíce ostrých kilometrů a Prokop jede sám, bez druhého auta nebo asistenčního kamionu.

Viktor Chytka, jeho navigátor, k tomu dodává: „Často je výhodou jet trochu vzadu, protože pak se poučíte z chyb těch, co jedou před vámi. Když jste na místě, kde jsou třeba tři možnosti, kam jet, a je to opravdu vabank, pak se vám hodí, když vidíte, že se dvě auta vrací proti vám a vy tedy automaticky víte, kam máte jet.“

Podle zkušeností z loňských ročníků už víme, že čím těžší jsou etapy, tedy kdy nejde jen o rychlost jako takovou, tím větší jsou Prokopovy šance. Aspirantů na první pětku nebo rovnou desítku je ale v automobilové kategorii více. Toyota si svoje ambice na vítězství pojistila tím, že tady má hned sedm ostrých aut a má velezkušeného Násira al-Attíju. Prodrive s Loebem a Nanim chtějí taky zúročit loňské zkušenosti a do hry může mluvit i početná skupina buggy z Jihoafrické republiky. A Sainz s novým elektrickým Audi má taky jasno: „Nic jiného než vítězství mě nezajímá.“

Kamiony

Startovní čísloPosádkaStrojTým
503Macík, Tomášek, ŠvandaIveco PowerstarBig Shock Racing
508Loprais, Valtr ml., PokoraPraga V4S DKRInstaforex Loprais Praga
510Šoltys, Krejčí, JiřinecIveco PowerstarBig Shock Racing
511Casale, Leon, ŠikolaTatra BuggyraTatra Buggyra Racing
514Vrátný, Martinec, BobaFord Cargo 4×4Fesh Fesh Team
550Tomeček, Paďour, FunaioliTatra 815-2T0R45South Racing Service

Tým kolem Martina Macíka má na Dakaru 2022 hned čtyři kamiony vlastní konstrukce. A nováčkem týmu, ale rozhodně ne na trati, je Martin Šoltys, který dřív závodil s Buggyrou. „To, že budeme mít v závodě druhé rychlé auto, je jednoznačná výhoda pro nás oba. Máme domluvenou strategii a podmínky, stanovili jsme si je při podpisu smlouvy. Víme, kdy a jak si budeme pomáhat, kdo má co dělat. Není to ale zdaleka tak agresivní strategie jako třeba u Kamazu,“ vysvětluje Martin Macík přímo v bivaku v Džiddě.

Foto: MM Photography

Martin Macík vyrostl ve zkušeného jezdce, který může Kamazy potrápit

Právě Kamazy jsou týmem, který by chtěl Macík porazit, nebo alespoň narušit jejich hegemonii. „Jsem závodník a závodníci chtějí vyhrávat. Jasně, že si uvědomuji jejich sílu, ale jsme připraveni nejlépe, jak jsme to uměli, a to nejen technicky, ale i fyzicky a psychicky. Z loňska víme, jaké to je startovat do etapy z prvního místa, vylepšili jsme naše auta, jsme zase o kus zkušenější. Není čas na nějakou taktiku, zkrátka pojedeme co nejlépe a nejrychleji už od první etapy.“

SSV/Lehké prototypy

Startovní čísloPosádkaStrojTým
300Macháček, VyoralBuggyra Can-AmBuggyra Zero Mileage Racing

Po loňském vítězství ve třídě je jasné, že Josef Macháček nemůže mít jiné ambice než opět vyhrát. „Vloni se to všechno sešlo, tak uvidíme, jak to bude letos, obhájit je vždycky těžší. Ale máme hodně natrénováno, strávili jsme spoustu času v poušti při testování s dcerami Martina Koloce, které by měly příští rok zažít svou dakarskou premiéru, a taky jsme zapracovali na technice. Na Dakaru je to z padesáti procent o jezdci, respektive posádce, a z druhé půlky o technice. Tak snad to bude všechno fungovat. Třída T3 je nejdynamičtěji rostoucí třídou na Dakaru, musíme k tomu tak přistupovat.“

Foto: Buggyra

Macháčka závodění pořád baví. Přitom je mu 64 let

A Martin Koloc, šéf týmu, k tomu dodává: „Ta třída se neustále vyvíjí, takže se pravidla mění za pochodu a v rychlosti. I Carlos Sainz na tiskové konferenci si na to stěžoval. Pro nás to znamená, že se pořád něco předělává, ale bereme to tak, že je to pro všechny stejné. Jen už dávno neplatí to, že tahle třída měla být levná. A to na pořízení a ani na motohodiny. Jen řemeny variátoru měníme třikrát za den, všechny sériové díly mají taky jasně danou životnost…. Každopádně v tom vidíme budoucnost Dakaru a těším se na příští rok.“

Čtyřkolky

Startovní čísloJezdecStrojTým
176KubienaYamaha YMF 700 RStory Racing S.R.O.
185TůmaYamaha RR 700Barth Racing Team

Kubiena na Dakaru 2021 poprvé dojel do cíle a byl celkově pátý. Letos by rád zaútočil na vysněného beduína. Třída čtyřkolek je na ústupu na úkor SSV.

Dakar Classic

Startovní čísloPosádkaStrojTým
716Klymčiw, BöhmŠkoda 130 LRKlymčiw Racing
732Čábela, LounováMercedes G500Orion - Moto Racing Group
755Roučková, KnoblochSuzuki SamuraiCzech Samurais
772Randýsek, RandýsekLand-Rover Serie 2Vintage Racing Team
778Ondráček, LhotskýToyota Land Cruiser HDJ 80Vintage Racing Team
779Pance, PanceLand-Rover Serie 2Vintage Racing Team
807Fiala, FialaLand-Rover Serie 2Vintage Racing Team
901Kazarka, Kalina, KasákTatra Puma 815Fesh Fesh Team
Foto: ASO

Všichni Češi přivezou na start Dakar Classic spíš dobová auta. Objeví se ale i ryzí bývalé závodní stroje!

Klymčiw vloni pobláznil fanoušky škodovek a přitáhl na Dakar další české posádky. Kromě něj tam najdete třeba i zkušeného jezdce Dušana Randýska, ale i úplné elévy. Třída Dakar Classic se jede podle úplných jiných pravidel a na jiné trati, takže těžké predikovat, kdo z Čechů má největší ambice a kdo přijel spíš za dobrodružstvím.

A komu budete na Dakaru 2022 fandit vy?

Reklama

Související témata:
Načítám