Hlavní obsah

Třicet let staré BMW Z1 vypadá, jakoby právě sjelo z pásu

Foto: bringatrailer.com

Ne, tohle není zmutovaná verze původní Mazdy MX-5. Jde o zapomenutý sportovní kabriolet BMW Z1!

Léto se už sice nezadržitelně chýlí ke konci, to nám ale nezabrání v ohlédnutí se za jedním z nejexcentričtějších mnichovských výtvorů – a kupodivu nejde o žádný koncept, BMW Z1 se opravdu vyrábělo, a sice v letech 1988-1991. Tento konkrétní kus není zajímavý jen pozoruhodným designem, který je tomuto typu vlastní, ale i tím, že prakticky nemá dveře. Ne, tato konkrétní Z1, byť vyrobená v roce 1990, je totiž prakticky nové auto…

Článek

BMW Z1 bylo úplně prvním modelem automobilky pod označením Z, které dnes náleží hlavně sportovně střiženým roadsterům, avšak za jeho duchovního předchůdce je považován dnes už v podstatě legendární model 507. Přestože Z1 zaujme hlavně designem, může být lákadlem i pro nadšeného řidiče – pohon a celkově technika je ve velkém přebrána od tehdejšího BMW 325i, takže nechybí atmosférický řadový šestiválec a manuální převodovka. Při hmotnosti 1 250 kilogramů by mohlo jít o slušné svezení. Z1 dokonce s tehdejší trojkovou řadou sdílí kódové označení E30.

Foto: bringatrailer.com

BMW Z1 působilo ve své době jako zjevení. Pod kapotou však byla osvědčená technika

Takto nízká váha je dána z velké části tím, že karoserie je z plastu, svůj podíl může mít částečně i fakt, že Z1 v podstatě neměla dveře. Tedy vlastně měla, ale neotvíraly se konvenčním způsobem, naopak pouze vertikálně zajížděly do vysokých bočních prahů. Z technického hlediska byla Z1 vlastně také poměrně novátorská – šlo o jedno z úplně prvních BMW, které mělo na zadní nápravě víceprvkové zavěšení.

BMW Z1 vyrobili v divizi zvané BMW Technik GmbH, která vznikla v roce 1985 a kterou tehdy vedl Ulrich Bez. Ten před angažmá v BMW pracoval u Porsche. Tam stál například u zrodu Porsche 911 Turbo, měl prsty i v dnes vysoce ceněném typu 2.7 RS, dále dohlížel na vznik generací 964 a 993. Později krátce působil u automobilky Daewoo a následně přešel k Aston Martinu, kde zůstal až do roku 2013.

Začátkem roku 1987 BMW potvrdilo výrobu kompaktního roadsteru jménem Z1, produkční podoba byla představena ještě v témže roce na frankfurtském autosalonu. Výroba začala v říjnu 1988. Původně se počítalo s cenou nového auta rovných 80 tisíc marek, ta však do začátku výroby stihla „povyskočit“ na 83 tisíc marek.

Zajímavou roli hraje u Z1 aerodynamika. Jeden by si řekl, že u auta, které nemá střechu ani pořádné dveře, nebude o nic pokrokovější než u papírové vlaštovky, ale zdání klame. Z1 má totiž rovnou plastovou kapotáž podvozku, díky čemuž může využívat principy a výhody takzvaného přísavného efektu. A nejen to – výfuky a nárazník v jejich okolí jsou tvarovány tak, aby uměly potlačovat vztlak, takže vlastně plní funkci difuzoru.

BMW Z1 se podle všeho vyrobilo jen přibližně 8 tisíc. Tento je v červené barvě Top Red, plátěná střecha je samozřejmě černá, interiér šedý. Auto bylo údajně koupeno v Německu, kde bylo dlouhá léta součástí sbírky jednoho vášnivého sběratele, který jej v roce 2019 nakonec prodal do USA. A co je na tom to nejlepší – kus má najeto pouhopouhých 284 kilometrů!

Asi netřeba dodávat, že auto je ve stoprocentně původním stavu – to znamená, že jezdí na původních šestnáctipalcových litých kolech, obutých do původních pneumatik Pirelli P700. Výhodou je, že Z1 se prodává na online aukci, takže si teoreticky můžete taky přihodit. Momentální částka je 101 tisíc dolarů, tedy 2,24 milionu českých peněz. Inu, výjimečnost v kombinaci se směšně nízkým nájezdem udělaly své…

Reklama

Načítám