Hlavní obsah

Trh ojetin po pandemii: Vyšší ceny výkupu, nižší při prodeji

Foto: Profimedia

Ilustrační snímek

Na rozdíl od některých dalších evropských států se automobilový trh v Česku nezastavil úplně. I tak ale nastal znatelný pokles na všech frontách, tedy jak mezi novými auty, tak i ve sféře ojetých vozů. Zde se v průběhu března, dubna a první poloviny května razantně snížila nabídka a spadly i počty dovezených aut, jenže finální fáze rozvolňování znamená, že se trh začíná zvedat. Pro mnoho lidí teď nastal optimální čas na výměnu auta.

Článek

Na začátek trochu statistik jen pro představu, jak velkou ránu trh dostal a jak se to projevilo na nabídce ojetin. V datech našeho inzertního serveru Sauto jsme porovnávali počty nově přibývajících inzerátů v první polovině února a potom v první polovině dubna letošního roku. A v první polovině dubna byl počet nově přidaných inzerátů nižší o 56,2 %.

Žádné nákupy, žádné dovozy, jen rozprodávání skladů

Lví podíl na tom má pokles dovozů, který podle dat Auto ESA poklesl bezmála na polovinu – pochopitelně i kvůli rychle rostoucímu kurzu eura vůči koruně. Právě za eura jsou vykupovány všechny evropské ojetiny, které k nám míří (ze zemí dovozu vede Německo, dále Itálie a Francie), a obchodníkům s ojetými vozy se tak přestaly dovozy vyplácet. Prakticky úplně se zastavily i individuální dovozy, které kvůli uzavřeným hranicím ani nebyly pořádně možné – umožněn byl pouze pohyb zboží, takže nebyla možnost, jak si pro auto do zahraničí sám dojet.

Prodejci taky celkově snížili počty nabízených ojetých aut. Například v AAA Auto byly v průběhu pandemie kompletně zastaveny výkupy, takže auta nepřibývala a pouze ubývala ta skladová, prodávaná vlivem uzavření prodejen on-line.

Hubená nabídka teď volá po dalších autech

Jenomže teď se, zejména ve světě větších autobazarů, karta obrací. Jak lidé přestávají nosit roušky, stále více jich přemýšlí o nákupu ojetého vozu, ale nabídka, která v průběhu pandemie klesla, není najednou zdaleka tak bohatá, jako byla v zimě. Na konci pandemie bylo na trhu o čtvrtinu méně ojetin než v lednu – a ten je obecně statisticky nejslabším měsícem.

Výsledkem je, že autobazary musí vykupovat auta masově a za vyšší ceny, takže když teď přivezete svůj ojetý vůz do bazaru, dostanete za něj lepší cenu než před pandemií. Potvrzují to oba největší autobazary v zemi – tedy AAA Auto i Auto ESA. Pochopitelně vychází stále nejlépe prodat auto „na vlastní pěst“ v rámci soukromé inzerce, ale značná část lidí chce prostě jen přijet starým autem a odjet novějším – přesně pro ně je pak současný stav ve velkých bazarech optimální.

Vedle zvýšení cen na výkupu se totiž musely také snížit ceny prodávaných aut. Dokud se kupní síla nevrátí na původní úroveň – a to ještě nějakou dobu potrvá – musí prodejci podporovat prodeje slevami. A ty mnohdy nabývají docela zajímavých hodnot. Resumé tedy je, že pokud zvažujete prodej starého auta a nákup nového přes bazar, teď, po skončení pandemického stavu, je ten správný moment.

Reklama

Související témata:
Načítám