Hlavní obsah

Třetí model Jawy z řady 350 OHC je stylový Scrambler!

Foto: Jakub Deml

Rodina 350 OHC pohromadě. Uprostřed nový Scrambler, vlevo ční Special a vpravo základní 350 OHC

Je tomu přesně rok, co týnecká Jawa představila model 350 OHC Special. Stylový café racer hrál na retro strunu a vzhledem historických závodních motocyklů, za jejichž řídítky vévodil v padesátých a šedesátých letech František Štastný, uhranul širokou veřejnost. Jenomže teď je nový rok, s ním přichází i nový motocykl z Týnce a my jsme vyrazili na důkladnou prohlídku!

Článek

Letošní novinka se řadí do rodiny 350 OHC, která je postavená na základech čínského Shineray XY400. A jak vlastně vypadá? Po stylovém retro naháči a „kafáči“ se Jawa logicky uchýlila ke třetí kategorii retro motocyklů, která aktuálně ohromně frčí – k „terénnímu“ Scrambleru. Jedná se jednoznačně o krok správným směrem, neboť třeba italská Ducati slaví se svou rodinou Scramblerů ohromující úspěch.

A jen pro upřesnění – novinka nemá nic společného s tolik propíranou novou produkcí, kterou nedávno představil indický gigant Mahindra, vlastnící práva na výrobu, vývoj a prodej Jawy.

Tres faciunt collegium – tři tvoří spolek

Přesně v duchu tohoto latinského hesla, byla nám při příjezdu do týnecké továrny prezentována celá rodina modelů 350 OHC. Základní nahaté provedení, Special i nový Scrambler spolu sdílí kompletní rám a prvky podvozku, ale také motor. Tím je vzduchem chlazený čtyřventilový jednoválec o objemu 397 ccm, osazený vstřikováním a homologaný na výkon 28 koní. Jak znalci možná vědí, jedná se o koncepčně starší motor japonské Hondy, jenž se v různých obměnách vyrábí především v Číně. Zde ho vyrábí právě i Shineray, dodávající základy motorek pro Jawu. To má mimochodem jednu velkou výhodu. Skrz dlouhé dekády se tento motor, známý zejména z endur Honda XL a XR od Hondy, projevil jako prakticky nesmrtelný.

Foto: Jakub Deml

Všechny modely na základech Shineray v týnecké síni slávy

Mezi trojicí vedle sebe stojících Jaw je vlastně jen docela málo rozdílů, přesto však každá motorka působí úplně jinak. Scrambler má pevnější hranatou zadní kyvnou vidlici, jaká se objevila u Specialu, ovšem zadní brzda je pouze klasická bubnová – takže stejná jako na základním 350 OHC. Totéž platí i vpředu, kde jsou vidlice silnějšího průměru, ovšem pouze dvoupístková kotoučová brzda s ABS, zatímco Special má čtyřpístkovou. Výfukové potrubí je se Specialem naprosto shodné, probíhá pod motorem a je zakončené dvojicí elegantních koncovek přizvednutých vzhůru. Drobnou nevýhodu lze spatřovat v nulové ochraně před terénními nástrahami. Na druhou stranu terénní ambice Scrambleru jsou spíše o designu a nelze předpokládat, že by s motorkou někdo létal po lesích a enduro tratích. Hmotnost motocyklu Jawa zatím neuveřejnila, ale vzhledem k použité technice se bude pohybovat velmi těsně kolem „sourozenců“. Standardní 350 OHC má 160 kilogramů, Special 167.

Foto: Jakub Deml

Rám i motor zůstal, ale přesto se Scrambler značně odlišuje

„Kopyto“ z devadesátek podle designu z padesátek

Zajímavostí je u nového Scrambleru nádrž. Ta evokuje klasickou „Kývačku“, zatímco boční kastlíky s číselnou tabulkou jsou zase odkazem na stará soutěžní endura. Faktem je, že boční výlisky plechové nádrže jsou skutečně shodné s Kývačkou z padesátých let. Jawa pro jejich výrobu použila lisovací „kopyto“, které zbylo po jiných nádržích, vyráběných v devadesátých letech na tehdejší stopětadvacítky. Jiné jsou na nádrži pouze její středové díly.

Foto: Jakub Deml

Poznáváte „dědovu motorku“? To poznáváte zcela správně!

Barevné provedení celé motorky ještě není definitivní. První Scrambler je pouze prototypem a o finálním zbarvení rozhodnou ohlasy prvních zájemců. Vedle klasicky Jawáckého stříbrno-červeného zbarvení se koketovalo třeba s možností vojensky zelené.

Nutno podotknout, že jako celek nevypadá Scrambler vůbec špatně. Motorka disponuje přesně tím retro nádechem, který zákazníci milují, a naprosto parádní je třeba detail v podobě černých enduráckých ráfků nebo klasické nakopávačky. V době naší návštěvy továrny v Týnci byl prototyp ještě nezprovozněn, takže jsme první svezení museli odložit, nicméně byla tu možnost na motorku alespoň krátce usednout. Díky vyšším a širším řídítkům s hrazdou je pozice endurácky vzpřímená a uvolněná, což slibuje i možnost delšího cestování, stejně jako měkké sedlo pod zadkem a maličko vyšší pozice stupaček. Zpracování je na velmi solidní úrovní a třeba klasické budíky s bílými podklady působí hezky, ovšem na některých prvcích je původ v Číně maličko vidět. Konkrétně mluvím třeba o páčkách brzdy a spojky nebo o velké páce zadní brzdy, vyrobené z naohýbané pásoviny. Plnohodnotný test přineseme již v průběhu dubna!

Chcete ji vidět mezi prvními? Tak vzhůru do Bratislavy!

První premiéru před veřejností si Jawa 350 OHC Scrambler střihne za pár dní – konkrétně ve čtvrtek 14. března na výstavě Motocykel v Bratislavě. Ta trvá až do neděle.

Oficiální počátek prodeje je naplánován na červen, a ačkoliv cena zatím není stanovená, měla by se pohybovat někde uprostřed mezi modely 350 OHC a 350 OHC Special. Jelikož ty stojí 99 930 korun, potažmo 119 900 korun, vsadíme boty, že Scrambler půjde do světa za nějakých 109 tisíc. A to je docela fér nabídka.

HLASUJTE: Líbí se vám nová Jawa 350 OHC Scrambler
Ano, scramblery jsou super!
85.9 %
Ne, je to jen módní „pseudo-enduro“!
14.1 %
Celkem hlasovalo 4929 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama