Hlavní obsah

Toyota RAV4 vs Subaru Outback – souboj SUV a zvýšeného kombi

Foto: Redakce Garáž.cz

Toyota RAV4 vs Subaru Outback

Automobilová historie zažila spoustu řevnivosti a soupeření, ale mnohokrát se na trhu potkali tak vyrovnaní silní soupeři, že si šli přímo po krku. A to tak ostře, že by to zahanbilo i slavné bitky fanoušků Sparty a Slavie. V devátém dílu seriálu Legendární souboje se podíváme na velkou bitvu Toyoty a Subaru o – a to vůbec nepřeháníme – budoucí podobu automobilového světa.

Článek

V roce 1994 uvedly dvě známé japonské automobilky na trh dvě auta s velmi podobným zaměřením, ale výrazně odlišnou filozofií. Nikdo v té době netušil, že jejich přímý souboj neodvratně změní celý automobilový svět – SUV si to v přímém souboji rozdalo se zvýšeným kombíkem.

Foto: Redakce Garáž.cz

SUV nebo zvýšené kombi? Vítěz může být jen jeden...

Jak to všechno začalo

Tohle rozhodně není příběh prvního SUV – za to se považuje Jeep Wagoneer (případně Matra Rancho nebo dokonce Chevrolet Suburban, podle toho, koho se zeptáte), jenž spatřil světlo světa o tři dekády dřív než naši duelanti. Rozhodně to ale je příběh počátku masivní popularizace SUV, která v poslední dekádě nabrala na ještě větších obrátkách drtících konvenční karosářské varianty. Přitom všechno mohlo dopadnout úplně jinak…

Nový druh vozu

Toyota si jako první všimla zející díry na trhu – pokud jste z nějakého důvodu potřebovali rodinné auto s pohonem všech čtyř kol, nemohli jste si pořídit prakticky nic jiného než nekompromisní off-road, který mnoho pohodlí nenabízel. Co ho tedy trochu zcivilizovat? Tak se zrodil zcela nový druh vozidla, jehož koncept se poprvé představil na tokijském autosalonu v roce 1989 v podobě dost zvláštní neforemné krabice s názvem RAV Four (Recreational Active Vehicle, tedy rekreační vozidlo pro lidi s aktivním způsobem života, s pohonem všech čtyř kol). O pět let později na trh dorazila mnohem elegantnější podoba téhož vozu se stejným jménem a začala se psát historie.

Stejný cíl, jiná cesta

Subaru to se svým Outbackem pojalo trochu jinak (jako ostatně vždycky se vším) – také si všimli touhy trhu po praktickém a pohodlném rodinném autě s pohonem všech kol a schopností sjet z asfaltu, ale jejich řešení bylo založené na oblíbeném kombi Legacy, které mělo pohon všech kol už v základu. Jeho právě představená druhá generace proto v roce 1994 dostala dobrodružný balíček Outback, který obsahoval zvýšený podvozek (světlá výška 200 mm), plech chránící motor a další mechanické součásti, střešní ližiny a zástěrky ke kolům, k tomu výrazné oplastování karoserie a mlhovky v předním nárazníku schované za mřížkou. Outback nabízel podobnou průchodnost terénem jako RAV4 (světlá výška 190 mm), přitom ale jezdil jako běžné kombi. Pokud jde o pocity za volantem, Outback by byl jasný vítěz…

Zákazníci rozhodli

Jenže trh to viděl jinak – RAV4 zákazníkům přišla atraktivnější, a tak se okamžitě stala hitem. Díky jemnějším rysům byla skutečně pohledná (na rozdíl od krabicovitého Outbacku), nabízela pohodlí podobné konvenčnímu autu, a přitom měla pohon všech kol. Svou roli sehrálo i to, že Subaru bylo vždy ve srovnání s Toyotou spíše okrajovým hráčem. Zájem o RAV4 byl tak velký, že Toyota musela rychle zdvojnásobit produkci, aby udržela krok s poptávkou. Původně třídveřovou verzi navíc o dva roky později doplnila praktičtější pětidveřová rodinná varianta, v nabídce se objevila dokonce i třídveřová verze s látkovou střechou (poprvé a naposledy). Příběh RAV4 nyní píše už svou pátou kapitolu a zájem neopadá, právě naopak.

Toyota navíc inspirovala všechny ostatní automobilky, aby přispěly svou troškou do mlýna, zákazníci na to slyší a kupují nová sexy SUV ve velkém. Každá slušná automobilka má ve své nabídce rovnou tři, připojili se dokonce i sportovní značky jako Porsche nebo Lamborghini, nebo luxusní hráči v podobě Bentley a Rolls-Royce.

Outbacku se také daří, loni se představila jeho už šestá generace, a také inspiruje ostatní značky, jen si vzpomeňte na Audi Allroad, Octavii Scout, Passat Alltrack a řadu dalších lehce zvýšených a oplastovaných modelů. Jenže na popularitu SUV to prostě nemá. Rozum tentokrát znovu prohrál se srdcem a méně praktický, ale atraktivnější produkt slaví vítězství.

Kdo je vítěz

Vždyť vy už to víte. A pokud si přeci jen nejste jistí, podívejte se z okna na záplavu SUV různých velikostí, které korzují po ulici. Zatímco prodeje konvenčních karosářských variant stagnují nebo padají střemhlav na dno, vozům kategorie SUV se daří. To ostatně dokazují prodeje obou aut – zatímco Subaru Outback se loni prodalo skoro 200 tisíc kusů (například v USA tvoří většinu prodejů vozů kombi), Toyota RAV4 překonala rekordních 956 tisíc kusů (čímž se stala s přehledem nejprodávanějším SUV na světě) a celkově dokonce překonala milník 10 milionů vyrobených kusů! Což jen dokresluje masivní popularitu dnešních SUV. A vše začalo před čtvrt stoletím u RAV4…

Reklama

Načítám