Hlavní obsah

Toyota Camry – odladěný hybrid to nebude mít lehké

Foto: Jakub Deml

Zcela nových aut (myšleno těch, která tu dosud nefigurovala), se na našem trhu objevuje každý rok spousta. Jenže jenom hodně málo z nich je v segmentu D, tedy ve střední třídě manažerských sedanů, v níž dlouhodobě vévodí stálice Volkswagen Passat a Škoda Superb. Naopak – z tohoto segmentu se spíš odchází. Budiž země lehká třeba výbornému Accordu, který technologicky svým konkurentům nestačil, a tak po něm místo druhé generace zůstalo prázdné místo v katalogu. Uvedení nové generace Toyoty Camry na evropský trh je tedy dost překvapení.

Článek

A proč je vlastně trh segmentu D tak specifický a náročný? Protože ještě víc než kde jinde tu nakupují hlavně firmy. A manažery vozového parku rozhodně nezajímají pocitové hodnoty, jako je design či snad radost z řízení. Manažeři vozového parku se řídí tabulkami cen, provozních nákladů a dalších náležitostí. A do tohoto prostředí přichází Camry. Přináší neokoukaný a pěkný vzhled, ale taky sebevědomou základní cenovku a pouze jediný motor v nabídce.

Konečně svižný hybrid

Právě onen motor je však bernou mincí Toyoty. Jak už jste možná zaznamenali, diesel se stal ve světě osobních aut od Toyoty sprostým slovem (s výjimkou Land Cruiseru a Hiluxu, které však Toyota částečně řadí k užitkáčům). U japonské automobilky už dlouho frčí hybrid a Camry dostalo jeho novou a vrcholnou verzi. Zatímco ještě před nedávnem měla Toyota hybrid pouze s motorem o objemu 1,8 litru, atmosférický čtyřválec v Camry má rovnou 2,5 litru. Spolu s elektromotorem, umístěným v planetové bezestupňové převodovce, tak zvládne předat předním kolům výkon 218 koní. Což je dost i na velký manažerský sedan s pohotovostní hmotností přes 1 600 kilo.

Foto: Jakub Deml

Pod kapotou byste hybrid ani nehádali

Takže jak to v praxi jezdí? Svižně a bezstarostně. Stejně jako u všech další toyot, je i pohonné ústrojí Camry nastaveno tak, že mu nelze do práce příliš „kecat“. Jsou tu sice jízdní režimy, ale ty upravují pouze chování převodovky a reakce na plynový pedál. S baterií o kapacitě 6,5 Ah si hybridní systém hospodaří zcela sám, stejně jako se sám rozhoduje, kdy se pojede na spalovací motor, kdy na elektromotor a kdy na kombinaci obojího. Řidič má sice k dispozici tlačítko EV Mode, ale to pouze oddálí nastartování spalovacího motoru při akceleraci. Čistě na elektromotor můžete popojíždět v koloně, ale o žádném velkém ježdění nemůže být řeč – pořád se jedná o klasický hybrid a nikoliv o plug-in hybrid, nabíjený ze zásuvky.

Foto: Jakub Deml

Příslušnost k hybridu odhalují budíky jenom ekonoměrem, nahrazujícím otáčkoměr

Stačí tedy jet jako s klasickým automatem a vůbec nic neřešit. Auto se o všechno stará samo, a jestli jedete na jeden či druhý motor, mnohdy poznáte jenom podle ukazatele energetických toků v autě. Většinou vše pracuje v naprosté tichosti a teprve ve chvíli, když putuje plynový pedál pořádně k podlaze, ozve se hučení benzinového motoru, konstantně vytočeného do oblasti maximálního výkonu. A v tu chvíli se taky z tichého hybridu stává svižný hybrid. Zrychlení z nuly na sto absolvuje Camry za 8,4 sekundy, a dokonce i v dálničních rychlostech umí pořád zvesela akcelerovat. Škoda jen, že převodovka s plynule proměnným převodem zkresluje pocit ze zrychlení. Jak je akcelerace konstantní bez prodlev při řazení, máte pocit, že jede Camry pomaleji, než ve skutečnosti jede.

Foto: Jakub Deml

Od elegantního manažerského sedanu se nějaký ten výkon přece jenom očekává. A Camry ho má

O rychlosti však hybrid není a s výjimkou předjíždění a pár dalších situací, kdy potřebujete plný výkon, svádí celé auto spíš k poklidné jízdě na spotřebu. A ta se umí držet ve velmi sympatických hodnotách. Před pár týdny uspořádala Toyota dokonce vlastní Toyota Eco Race, kde s Camry jezdil kolega Martin. A protože má Martin o dost lehčí nohu než já, a ještě se snažil v rámci závodu na spotřebu, podařilo se mu zajet perfektní výsledek 4,3 litru na sto kilometrů. Je ovšem potřeba podotknout, že to se jednalo o extrémně úspornou jízdu. Na druhou stranu i já, známé kopyto s cihlou na plynu, jsem jezdil se stejným autem během testovacího týdne za necelých šest litrů, a to jsem se nikde neloudal. Spotřeba tedy perfektní a poukazuje na to, že má Toyota své hybridy vážně vychytané.

V komfortu a kvalitě

O nuancích a specifikách hybridního ústrojí by se dalo napsat hned několik článků, jenže je potřeba říci si taky o zbytku auta. Ten Toyota výborně odladila k charakteru pohonu a Camry je pohodlné v oblasti podvozku i kabiny. Interiér by šel designem i zpracováním zaměnit s příbuzným prémiovým Lexusem a kombinace světlé kůže a dřeva mu opravdu hodně sluší. V pohodlné sedačce za volantem se sice sedí malinko výš, než bych si představoval, ale důležitější je, že je vzadu dost místa a kufr toho při objemu 524 litrů pojme opravdu hodně. Ačkoliv už teď slyším stesky nad chybějícím kombíkem.

Foto: Jakub Deml

Interiér potěší designem i kvalitou zpracování

Komfort podvozku pocitově hodně zvyšuje výborné odhlučnění. Taky zavěšení samotné se umí s městskými nerovnostmi vypořádat elegantně, na druhou stranu však Camry na silnici nepůsobí nijak rozměkle nebo rozevlátě a ovládá se s absolutní jistotou. O nějakém sportovním vyžití nemůže být řeč, ale to je zkrátka fakt, který jde ruku v ruce s celkovým hybridním pojetím.

Jméno Camry se na evropský trh po letech vrátilo s opravdu výborným autem, jestli se však bude jednat o prodejní úspěch, to ukáže teprve čas. Myslím, že část zákazníků sáhne po Camry už jen coby po zpestření, kterého se v daném segmentu dostává zřídka, u větší části zákazníků však Camry narazí kvůli omezené nabídce. Camry je prostě k dispozici s jedním pohonem, jednou karoserií a pouze jako předokolka. A v tomhle ohledu konkurenční značky dominují. Byť opravdu dobře naladěný klasický hybrid nenabídne žádná z nich.

Už v úvodu padla taky zmínka o sebevědomě nastavené ceně. U Camry není žádná lákavá cena „již od“. V základní výbavě Comfort stojí Camry 920 tisíc, ale při srovnání motorizací a výbav proti konkurenci není fakticky dražší. Naopak proti moderním dieselům má Toyota svůj hybrid o něco levnější.

Technické údaje
Pohonné ústrojíhybridní ústrojí, synchronní elektromotor kombinovaný s benzinovým řadovým čtyřválcem uloženým vpředu napříč
Objem benzínového motoru2 487 cm3
Výkony benzínového motoru177 koní (131 kW) a 221 Nm
Výkon elektromotoru120 koní (88 kW) a 202 Nm
Celkový výkon218 koní (160 kW)
Převodovkaautomatická, planetová bezestupňová
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 660 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h8,3 sekundy
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)5,8 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže50 litrů
Kola a pneumatiky235/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 885/1 840/1 445 milimetrů
Rozvor2 825 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru524 litrů

Reklama

Načítám