Hlavní obsah

Toužíte po závodní Fabii R5? Není problém!

Foto: Škoda Motorsport

Základem Fabie R5 evo je obyčejný model. Výroba závodního speciálu pak trvá několik týdnů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Devět z deseti prvních aut, která dojela do cíle Barum Czech Rally Zlín, byly Škody Fabie R5. Tenhle diktát není známkou monopolu, ale spíš důkazem, že závodní týmy fabiím věří pro jejich spolehlivost, rychlost a robustnost. A jezdci s konkurenčními auty udělali chybu…

Článek

Citroën C3, VW Polo, Hyundai i20 a Ford Fiesta. To je aktuální konkurence pro rallyovou Fabii R5 a všechny tyto vozy jste mohli vidět i na startu Barumky, která se jela teď o víkendu. Ovšem fakt, že z 34 aut přihlášených v této kategorii byla valná většina škodovek, není způsoben tím, že se jelo v Česku, ale proto, že si Fabie R5 získaly mezi závodními týmy dobrou pověst. A je jedno, jestli se bavíme o ryzích profesionálech nebo poloamatérských závodnících.

Foto: Škoda Motorsport

Vítězem Barum Czech Rally Zlín a českým mistrem se stal popáté za sebou Honza Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dresslerem

Jedním z těch, kteří na Fabie R5 sází, je Toni Gardemeister, bývalý soutěžní jezdec továrního týmu Škoda, který byl prvním zákazníkem na novou verzi Fabia R5 evolution. Po ukončení své aktivní řidičské kariéry se věnuje dál tomu, co umí nejlépe, tedy závodění. Vlastní soukromý tým, připravuje a pronajímá auta dalším posádkám. „Když jsem vybíral první auto pro svůj tým, byla to Škoda Fabia S2000, která tehdy byla nejen nejrychlejší, ale také velmi spolehlivá. A spolehlivost je pro soukromý tým ještě důležitější než rychlost. Proto teď jezdíme Fabie R5,“ vysvětluje Toni Gardemeister.

„Když si kupuji nové rallyové auto, ten pocit uvnitř je mnohem silnější než u běžného modelu. Tahle auta opravdu miluji. Jen co jsem zjistil, že bude Fabia R5 evo, hned jsem jim volal, aby mi rezervovali jedno nebo dvě auta,“ popisuje Gardemeister, který v minulosti jezdil i s vozy Octavia WRC, Fabia WRC nebo Fabia S2000. Moc dlouho se však Toni z nového auta neradoval, podívejte se na video…

Koupit si závodní Fabii R5 je rozhodně jednodušší, než s ní závodit. Zapomeňte ale na nějakou zkušební jízdu, v tomhle případě mluví za všechno výsledky. Auto si prostě objednáte ve Škoda Motorsport v Mladé Boleslavi, u lokálního dealera to opravdu nezkoušejte. V nabídce je jedna jediná verze, a to v asfaltové a šotolinové specifikaci. Pořizovací cena se vyrovná dvaceti běžným vozům Škoda Fabia, bavíme se o částce vyšší než pět milionů korun. Většina zákazníků rovnou objednává i potřebné náhradní díly – nárazníky, poloosy, brzdy, spojku, kola… to všechno je v tomto případě bráno jako spotřební zboží. Počítejte tedy s tím, že pět milionů vám stačit nebude.

A proč hned začínáme s cenou? Protože v případě Fabie R5 zapomeňte na nějaké skladové vozy – vyrábí se na objednávku a platí se předem. Každé auto se sestavuje ručně a jeho dokončení trvá několik týdnů. Základem je upravená karoserie běžné Fabie, která je však výrazně vyztužena a doplněna o špičkové závodní komponenty od výrobců z celého světa. Takové motory si ale Škodovka vyrábí sama a každou jednotku důkladně testuje a zajíždí na motorové brzdě. Barva vozu se odvíjí od požadavku zákazníků, naprostá většina z nich ovšem volí bílou, která je nejlepším podkladem pro polep.

Foto: Škoda Motorsport

V dílnách Škody Motorsport panuje až klinická čistota

Každý majitel nového auta ví, že prvních tisíc kilometrů by se mělo auto zajet, ale v případě závodního vozu by to znamenalo několik prohraných závodů. Motor se tedy zaběhne na motorové brzdě a auto se následně velmi důkladně testuje ve vysoké zátěži na uzavřeném polygonu. Zkouší se plná akcelerace na jednotlivé rychlostní stupně, a to až do omezovače nebo prudkého brzdění.

Auto se dostane k zákazníkovi v základním nastavení a technici Škoda Motorsport všem majitelům poskytují doporučená nastavení pro různé podmínky, případně si je lze objednat přímo na konkrétní rallye. Obecná pravidla nastavení jsou v tomto případě ale jen výchozím bodem, protože každému jezdci může vyhovovat něco trochu jiného, vždyť i proto všichni tolik testují.

Vidíte, vlastně na tom není nic složitého. Stačí jen sáhnout do hrníčku a můžete vyrazit do boje. Jenže je tu „drobné“ ale, a sice v tom, že jen dobré auto stačit nebude. Jak je známo, talent si za peníze nekoupíte. Nicméně s talentem a bez dobrého auta výsledek taky neuděláte.

Reklama

Načítám