Hlavní obsah

TOP5: Supersporty, na které se neprávem zapomnělo

Foto: Archiv Garáž.cz

Čas k nim nebyl milosrdný, spíše naopak krutý. Tyhle supersporty prostě vypadly z naší paměti a ani se nám po nich nestýská. Jenže mělo by, protože byly vážně senzační. Tak kterých aut si ceníme méně, než bychom měli?

Článek

SSC Ultimate Aero TT

Foto: Archiv Garáž.cz

Možná když náhodou zahlédnete snímek tohoto auta, budete jej považovat za upravené Lamborghini Diablo. Ve své době ale bylo nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě. Takových ale bylo a kvůli Bugatti Veyron se na ně zapomnělo. Ono totiž sériová produkce Veyronu byla v poměru s ručně montovanými kousky dost masová a v tomto segmentu mimořádná. Naproti tomu SSC byla bomba na kolech, zadokolka s manuálem a výbušnou V8 z Corvette. Ta byla ale nadopovaná dvěma turbodmychadly na výkon 1183 koní. Díky tomu dokázala tahle bestie uhánět až 412 km/h. Jistě, Veyron je moderní laboratoř rychlosti, zatímco SSC je promyšlené asi stejně, jako kuchyňské prkénko. Ale je nám to fuk, je prostě skvělé.

Lamborghini Silhouette

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak by někdo mohl zapomenout na Lamborghini, vždyť si je pamatujeme všichni – Miura, Countach, Diablo, Murcielago, Gallardo a Huracan… Jenže italský býk toho vytvořil mnohem víc a jen kvůli tomu, že to jsou skvělá auta, bychom neměli na ty ostatní zapomínat (já třeba zbožňuju úžasně uhlazené Islero, podle mne mnohem krásnější, než Miura). Málo lidí si pamatuje i typ Jalpa, vlastně přímý předchůdce modelu Gallardo, který z výrobních linek zmizel dlouhých 15 let před ním. A Silhouette je právě předchůdcem Jalpy. Vyrábělo se jen mezi roky 1976 až 1979 a vzniklo pouze 54 kusů. Jak je vidět, tohle Lambo ani nedostalo šanci, aby se nám vrylo do paměti. Na jednu stranu je to škoda, nemyslíte?

Shelby Series 1

Foto: Archiv Garáž.cz

Značku jistě představovat nemusíme, upravené Mustangy a Cobry zbožňuje spousta lidí. Ale je tu i jeden zcela vlastní sportovní automobil – Series 1. Navrhnul jej přímo Caroll Shelby a svým designem dodnes překvapuje, zejména mám na mysli tu velkou díru v přední kapotě a lehce vykulený kukuč předních světel. Pod kapotou je vidlicový osmiválec Oldsmobile s výkonem 320 koní, který 1202 kg těžké auto dostane na stovku za 4,4 sekundy. Maximálka je 274 km/h a celé auto jasně dokazuje, že Američané prostě rychlé sporťáky na sprinty umí jako nikdo. Pravděpodobně si ale na tohle auto bude pamatovat jen několik hráčů Gran Turismo 4 a sběratelů modýlků Bburago.

Nissan R390 GT1

Foto: Archiv Garáž.cz

Opět, tohle auto budou dobře znát hráči série Gran Turismo. Šlo o homologační speciál, což je poznat už na jeho designu. S tou spoustou křídel a aerodynamických prvků nemůže být o jeho účelu pochyb. Vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly v jeho útrobách produkuje 550 koní, které pohánějí zadní kola přes šestistupňovou sekvenci. Na stovce jste za 3,9 sekundy a umí jet až 355 km/h. Tedy údajně, reálně to nikdy nikdo nezkoušel a nejspíš už ani nevyzkouší.

TVR Cerbera Speed 12

Foto: Archiv Garáž.cz

Sporťáky TVR sice neznámé nejsou, ale nejostřejší varianta modelu Cerbera trochu opomíjená je. Rozhodně mnohem víc, než by si zasloužila. Vznikla na základech závodního auta pro třídu GT1 a měla být nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě. Skutečný výkon vidlicového dvanáctiválce o objemu 7,7 litru však automobilka nikdy oficiálně neuvedla. Měl se ale pohybovat kolem 1000 koní, poháněl pouze zadní kola. Přesnější je údaj o hmotnosti – 1100 kg. Auto tak mělo senzační poměr váhy a výkonu.

Reklama

Načítám