Hlavní obsah

Top 5 Porsche: Nejlepší auta, jejichž motor chladí vzduch

Foto: Archiv Garáž.cz

Máme tu další nejlepší pětku od Porsche. Ani tentokrát se nebudeme nudit, protože Porsche dalo prostor továrnímu jezdci Patriku Longovi, aby vybral nejlepší auta, která mají vzduchem chlazené motory.

Článek

A stejně jako u předchozí pětky nejlepších závodních aut nebylo lehké ani teď vybrat pět aut, která mají vzduchem chlazený motor. Porsche tyto motory používalo dlouhá léta, jak u sériových vozů, tak také u závodních speciálů a skončilo to až na konci devadesátých let, kdy už nastoupilo chlazení vodou.

1. Porsche 356

Tohle auto ve výběru chybět prostě nemůže, protože to s ním všechno začalo. Právě letos bude automobilka Porsche slavit 70 let od představení prvního modelu s označením 356. Tohle auto přišlo poprvé s pohonem zadních kol a motorem za zadní nápravou a bylo úspěšné v motorsportu. Využívalo služeb vzduchem chlazeného čtyřválce.

Foto: Archiv Garáž.cz

2. Porsche 804 Formel 1

Nádherná formule plná různých zajímavých technologií, jejímž hlavním prvkem byl vzduchem chlazený osmiválec s výkonem kolem 180 koní. Tento závodní speciál měl například dvojité lichoběžníkové závěsy, stabilizátory či vyndavací volant. Právě s tímto monopostem F1 získal pro Porsche první vítězství Dan Gurney, který vyhrál francouzskou Grand Prix.

Foto: Archiv Garáž.cz

3. Porsche 911 Turbo 993

Ani tohle auto nemůže ve výběru chybět. Poslední model, který měl vzduchem chlazený motor, navíc ve verzi Turbo je to navíc neskutečná bestie, která měla v základním provedení přes 400 koní z plochého šestiválce o objemu 3,6 litru. Pak přišla ještě výkonnější verze S s výkonem 450 koní. Neméně fascinující byl její design se specifickým zadním křídlem.

Foto: Archiv Garáž.cz

4. Porsche 908/03 Spyder

Nádherný závodní prototyp, který sbíral úspěchy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Neskutečná placka, ve které seděl jezdec téměř na motoru. Respektive plochý osmiválec byl přilepen na jeho záda. Výkon se pohyboval od 350 koní až ke 400, ale důležitý je poměr vůči hmotnosti, které jen lehce přesahovala 500 kg. Muselo být šílené ve své době tuhle bestii řídit, i když většina starších závodníků říká, že tenhle vůz byl skvěle ovladatelný a měl rychlé reakce na povely řidiče.

Foto: Archiv Garáž.cz

5. Porsche 917 LH

Co jiného by mělo být tím nejlepším než legendární Porsche 917 LH, které závodilo v LeMans a před zadní nápravou má vrchol plochých motorů chlazených vzduchem. Vzadu byl totiž posazen plochý dvanáctiválec, který zkonstruovala firma Mezger s výkonem nabízejícím více než 1 000 koní. Mimochodem tato firma vyrábí motor pro nejlepší a nejovladatelnější Porsche 911 GT3 RS. Jinak označení LH znamená prodloužený zadek a vylepšenou aerodynamiku pro závody LeMans.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám