Hlavní obsah

Tohle by nevymysleli ani u Abarthu: Fiat 600 s wankelem

Foto: Barret Jackson

Fiat 600 s wankelovým motorem

Wankelův „rotary“ motor je fascinujícím kusem techniky, který se ovšem v produkčních autech objevil pouze sporadicky. Dneska jej máte příležitost koupit hlavně v Mazdách RX-8, případně ve starších RX-7, ale chcete-li něco extra, můžete se inspirovat u jednoho pozoruhodného fiatu, jenž se objevil na prodej ve Spojených státech.

Článek

To, co vypadá na první pohled jako klasický Fiat 600 z roku 1959 v porenovačním stavu, je ve skutečnosti docela zajímavý „restomod“ – tedy renovace, v rámci které proběhlo i pár zásadních úprav. Ty provedla někdy v roce 2012 americká firma z Arizony, zabývající se především stavbami motorek.

Alfou a omegou malého italského auta je samozřejmě motor. Původní skromná jednotka byla vyhozena ven, aby se v motorovém prostoru zabydlela dvourotorová Mazda 12A. Kvůli těžišti a vlastnostem byl ale nový agregát posunut více dopředu, takže sahá až na místa, kde se dříve nacházela zadní sedadla. Pod původní zadní kapotou je prakticky jenom chladič.

Motor sám o sobě doznal dalších úprav. O plnění se starají dva karburátory Weber s difuzory o průměru 40 mm a síla se na zadní kola přenáší skrze čtyřstupňovou převodovku od Volkswagenu. Výkon činí pěkných 220 koní, což stačí na velmi důstojné rozhýbání maličkého auta o hmotnosti necelých 600 kilogramů. Vlastně se malý fiat s tímto poměrem výkonu a hmotnosti řadí mezi supersportovní auta.

Aby svůj nový výkon bezpečně zvládal, je kastle vyztužena bezpečnostním rámem, nechybí pořádný podvozek a pochopitelně ani vylepšené brzdy.

V posledních pár letech se unikát objevil na prodej již podruhé. Momentálně jej má ve správě společnost Barret Jackson, která jej vydraží v druhé polovině června. Před třemi lety ale vůz prodával dealer Motoexotica. Z této doby pochází také video na Youtube, kde je fiat vidět v pohybu, ale hlavně je slyšet. Zvuk nabroušeného wankelu zní z útrob italského auta naprosto parádně a zdá se, že ani výkon tady rozhodně nechybí.

Vyvstává otázka, za kolik se šestistovka s pozoruhodným motorem prodá. Před třemi lety to prý bylo těsně pod hranicí 35 tisíc dolarů (762 tisíc korun) a vzhledem k obecnému růstu cen veteránů by se mělo letos jednat o částku vyšší. Pro našince se ovšem nabízí spíš otázka, jak si postavit svého fiata s podobnou technikou. Šikovní lidé, co by se takového úkolu zhostili, by se u nás docela určitě našli.

Reklama

Související témata:
Načítám