Hlavní obsah

Škoda Octavia 1.0 TSI: Zjišťovali jsme, jak jezdí a kolik žere Octavia se základním motorem

Foto: Karel Štochl

Vyzkoušeli jsme Octavii se základním motorem – litrovým tříválcem!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Populární Octavii má řada lidí spojenou s tradičními naftovými motory, případně s výkonnými benzinovými variantami včetně RS. Jenže úplně nejzákladnější pohonnou jednotkou modelu je stále zážehový litrový tříválec. Zjišťovali jsme tedy, jak předmětné 1,0 TSI zvládá pohánět skoro 1 350 kg těžký vůz a kolik vlastně „žere“.

Článek

O čtyřkové Octavii už bylo napsáno leccos, jelikož jsme vyzkoušeli benzinovénaftové RS, prověřili základní diesel, zhodnotili ekologickou variantu G-TEC a iV, otestovali klasickou 1,5 TSI a další. Jenže co naprostý tříválcový základ, byť spojený s automatickou převodovkou DSG?

Foto: Karel Štochl

Motor 1,0 TSI je naladěn na výkon 81 kW a krouťák 200 Nm

Ano, skutečně. Zalistujete-li v cenících čtvrté generace modelu Octavia, najdete na místě základní pohonné jednotky přeplňovaný zážehový litrový tříválec, spárovaný buď s manuálem, anebo s automatem DSG a mild-hybridem k tomu.

Papírové hodnoty však nevypadají kdovíjak slavně, přece jen výkon 110 koní (81 kW) u reprezentativního vozu typu Octavia může mnohé uživatele lehce vyděsit, nicméně je skutečně důvod k panice?

Foto: Karel Štochl

Tak to je onen základní litrový řadový tříválcový motůrek

Vlastně ani tak ne, jelikož díky přeplňování tříválec dosahuje točivého momentu 200 Nm, s čímž už se dá pracovat. Vynález zvaný turbodmychadlo totiž do značné míry přepsal pravidla hry a umožnil i z menšího zdvihového objemu vytřískat poměrně příjemné výkonnostní hodnoty.

Jízda bez motoru

Mild-hybridní Octavia e-TEC umí i ve vyšších rychlostech plachtit s vypnutým spalovacím motorem. Palubní síť je v takovém okamžiku zásobena elektrickou energií ze 48V baterie, čímž je zajištěn provoz veškerých k jízdě nezbytných příslušenství, včetně posilovače řízení. Následný rychlý start spalovacího motoru je díky přítomnosti elektromotoru pro uživatele téměř nezjistitelný.

Vynecháme-li zvukový projev jednotky připomínající spíše nějaký domácí lux, zbude nám dost kapacity na to, abychom se pozorně zaměřili na chování pohonného ústrojí celkově. Totiž jak se zastavěný „šnek“ nadechne a nabere na pořádném plnícím tlaku, rozhodně byste neřekli, že sedíte ve více než 13metrákovém autě, pod jehož kapotou pracuje jen litrový tříhrnek.

Foto: Karel Štochl

Litr spárovaný s automatem má k ruce ještě užitečný mild-hybrid

Ten jde navíc na základě pokynu od pedálu plynu velmi ochotně do otáček, podobně jako to umí třeba Fiesta ST nebo Puma ST. Na rovině tak není potřeba vozu nikterak dále rozkazovat, stačí vše řídit pravou nohou.

Jiná věc nastane, pokud zdoláváte nějaké strmější stoupání. Tehdy už se motor poměrně rychle zadýchá, ovšem na vině je tak trochu i DSG převodovka, která je ve standardním jízdním módu nastavená spíše na úsporu. Do kopců si tedy pomozte sportovním režimem anebo prostě jen ťukněte do levého pádla (podřazení), čímž zastavěné 1,0 TSI čile ožije.

Foto: Karel Štochl

Volič automatu díky řízení převodovky přes kabel značně zredukoval svoje rozměry

Jen při tom nesmíte moc hledět na okamžitou spotřebu, jelikož aktuální apetit základního agregátu ve vytočené ráži dosahuje průměrných spotřeb mocných amerických osmiválců.

Do jisté míry je k pomoci rovněž 48voltový mild-hybridní systém e-TEC, o němž prakticky nevíte. Jde však o elektrifikovaného kolegu, který se stará o to, abyste při běžné jízdě zbytečně neplýtvali benzinem. Ve spojení s automatem vůz například zvládá přejít do režimu plachtění (a také u toho vypnout motor) nebo vzhledem k přítomnosti elektromotoru umí intenzivněji rekuperovat, či naopak využít elektrické podpory při akceleraci.

Foto: Karel Štochl

Základní motorizace není pro závodění, potěší hlavně nenáročné řidiče

A to je zase dobrá výpomoc, obzvláště když si 1,0 TSI kupujete zejména za účelem defenzivní jízdy na spotřebu. Totiž chtít po litrové Octavii nějaké sportovní výkony je stejně naivní jako přijít do značkového barber shopu se 150 Kč v kapse a doufat, že se za to o vás komplexně postarají.

e-TEC, nebo G-TEC?

Tedy takto, základní „octávka“ je vhodná především pro ty, kteří cestují často sami a jezdí převážně kratší či středně dlouhé trasy. Na čistě městský provoz existuje vhodnější motorizace (např. G-TEC), což platí rovněž o dálničním polykání stovek kilometrů (TDI).

Foto: Karel Štochl

Levé pádlo není u základní motorizace s DSG na ozdobu, využijete jej hlavně při stoupání

Za zmínku stojí taktéž ceník základních zážehových motorizací, který jinak relativně dostačující kombinaci litru a DSG předhazuje poměrně vážnou konkurenci v podobě varianty 1,5 TGI (zemní plyn) s manuálem.

MotorizacePřevodovkaZákl. cena
1,0 TSI 81 kWmanuál519 900 Kč
1,0 TSI 81 kW e-TECautomat579 900 Kč
1,5 TGI 96 kW G-TECmanuál579 900 Kč
1,5 TGI 96 kW G-TECautomat639 900 Kč
1,5 TSI 110 kWmanuál569 900 Kč
1,5 TSI 110 kW e-TECautomat629 900 Kč

Pohon na CNG je totiž úspornější, nákladově zajímavější, avšak ve spojení s manuálem takřka neprodávaný. Více se ostatně dočtete v našem testu z poloviny prosince loňského roku. Dalo by se tedy polemizovat nad tím, zdali má smysl brát „litr v automatu“, když za stejné peníze dostanete neméně lákavý „plyn v manuálu“, nicméně komfortní řazení u zákazníků Škodovky patrně všeobecně vítězí.

Foto: Karel Štochl

Kufr liftbacku je královský, nabídne objem 600 litrů

Ono se ani moc nedivíme. Zastavěné DSG už není tak fanaticky podtáčivé, jako tomu bylo u vybraných koncernových modelů v minulosti. S příchodem řazení „shift-by-wire“ také odpadla přítomnost klasického voliče, takže zbylo více místa pro posádku. A navíc, na komfort à la zvolím D, vyrazím, a když na to šlápnu, tak díky turbu i docela svižně jedu, se docela rychle zvyká.

Rovněž se žíznivostí litrové jednotky to není nijak děsivé. Nám se během únorového testování průměrná spotřeba ustálila na 5,5 litru benzinu na sto, což vzhledem k nízkým venkovním teplotám, zimnímu 18palcovému obutí, hmotnosti vozu a spíše defenzivnímu (nikoli loudavému) jízdnímu stylu kombinujícímu město/okresky/dálnice není nijak špatné číslo. Jde zkrátka o takový očekávaný standard. Jak by řekl Anatolij Ďatlov: „Not great, not terrible.“

Foto: Karel Štochl

Škoda Octavia 1,0 TSI hraje zejména na úspornou notu a slušný komfort

Nemusí pršet, stačí, když kape

Protože jde o slabší motorizaci, přední zavěšení je sice typu MacPherson, avšak zadní náprava je obyčejná kliková s vlečenými rameny. U nedávno testované varianty G-TEC, která má vzadu uložené plynové nádrže, jsme si museli postěžovat na občasné „pazvuky“ linoucí se od pracujícího zadku. Litrový e-TEC je na tom podobně, proto silniční nerovnosti/díry taktéž žehlí celkem obstojně.

V neposlední řadě se sluší zmínit, že se pořád bavíme o Octavii jako takové, takže se lze těšit například ze solidního prostoru pro všechny členy posádky, obřího kufru, chytrých vychytávek Simply Clever nebo z ergonomického rozvržení palubní desky.

Foto: Karel Štochl

Ve Škodovce tradičně myslí na celou posádku, což se pozitivně odráží i na prostoru vzadu

V nabídce nechybí ani volitelné komfortní prvky typu vyhřívané čelní sklo, adaptivní Matrix diodové lampy, sedačky s aktivní bederní opěrkou, bezdrátová nabíječka mobilů či nezávislé topení s dálkou. Takže když si chce někdo dopřát, může…

Základní Octavia se za své umění určitě nemusí stydět, přestože nabídne jen 110koňový litrový tříválec. Výkon vozu je ucházející, spotřeba snesitelná, jízdní vlastnosti příjemné, vnitřek prostorný, vnějšek reprezentativní, zvukový projev motoru legrační, tah v otáčkách ovšem slušný.

Rozhodně jde o dopravní prostředek pro nenáročné, nabízející s přihlédnutím k poměrům dnešní doby a zařazení modelu relativně akceptovatelnou cenovku. Totiž čtvrtá Octavia není žádný drobeček, oproti předchozím generacím citelně dospěla hlavně uvnitř a její základní výbava zbohatla.

Nemusí pršet, stačí, když kape? Tak přesně tomuhle Škoda Octavia 1,0 TSI e-TEC odpovídá. Tedy nečekejte monzunový lijavec, ale deštník taky nezahazujte, jelikož zastavěný tříválec dokáže kolikrát příjemně překvapit, zejména díky magickému švýcarskému vynálezu z počátku 20. století – turbodmychadlu.

Technická dataOctavia 1,0 TSI e-TEC
Karoseriepětidveřová, liftback
Motormild-hybridní přeplňovaný řadový tříválec
Palivobezolovnatý benzin (min. N95)
Zdvihový objem999 cm3
Max. výkon81 kW (110 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment200 Nm při 2 000–3 000 ot./min.
Kompresní poměr11,5:1
Převodovkasedmirychlostní, automatická (DSG)
Objem palivové nádrže45 l
Objem kufru600/1 555 l
Provozní hmotnost1 341–1 506 kg
Provozní hmotnost test. vozu1 341 kg
Max. rychlost208 km/h
Zrychlení 0–100 km/h10,5 s
Průměrná spotřeba (WLTP)5,0–5,6 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba (zimní)5,5 l/100 km
Délka/šířka/výška4 689/1 829/1 470 mm
Rozvor2 686 mm
Světlá výška143 mm
Základní cena579 900 Kč

Reklama

Načítám