Hlavní obsah

Poprvé za volantem nového Range Roveru: Král luxusu a nezastavitelnosti je zpátky na trůnu

Foto: Jaguar Land Rover

Příchod páté generace Range Roveru načíná druhé půlstoletí existence jediného opravdového luxusního offroadu na trhu. Možná vám na první pohled připadá, že se toho mnoho nezměnilo, ale ve skutečnosti byly změny dost významné, jen jsou dobře ukryté. Vyrazili jsme proto do podhůří rakouských Alp, abychom poprvé usedli za volant a pořádně prověřili jeho schopnosti…

Článek

A já u toho usnul. Samozřejmě jsou lepší místa na spaní než auto, jenže na extrémně pohodlných zadních sedadlech prodloužené verze, kde si sedačku můžete napolohovat do relaxační pozice skoro vleže, a když za volantem sedí šikovný kolega novinář, který vás veze jako v bavlnce, je velmi těžké nepodlehnout únavě a nenechat se ukonejšit ke spánku…

Nový Range Rover totiž na uvolnění funguje lépe než pohádka před spaním čtená hlubokým, sametovým hlasem Morgana Freemana. V první řadě klidně pluje po silnici jako čtyřkolová jachta – ať se asfalt rozbouří sebevíc, ať se kroutí a vlní, ať je jeho povrch narušený drobnými hrboly nebo dírami jako od dělostřeleckých granátů, vzduchový podvozek se se všemi nástrahami hravě vypořádá (a to i na 23palcových kolech!), auto se jen nevzrušeně pohupuje a posádka nepocítí ani náznak diskomfortu.

Foto: Jaguar Land Rover

Moc pohodlnějších aut po silnicích nejezdí. A mimo silnice už vůbec ne

K tomu je na palubě uklidňující ticho. Samozřejmě zvuková izolace od okolního světa byla doménou Range Roveru vždy, jenže tentokrát ji inženýři posunuli o patro výš. Audiosystém má totiž integrovanou funkci aktivního potlačování hluku (využívá k tomu celkem 35 reproduktorů včetně těch přímo v opěrkách hlavy), takže vaši pohodu neruší ani valení kol, ani aerodynamický hluk, ani zvuk motoru. Kdyby mi řekli, že jezdíme na elektřinu, klidně bych jim věřil…

Foto: Jaguar Land Rover

Ticho na palubě je skutečně výjimečné, nejspíš ho nebudete chtít ani rušit pouštěním rádia a prostě si ho budete jen plnými doušky vychutnávat

Ale nebojte, ta tu slouží pouze jako podpora spalovacích motorů v podobě 48V MHEV techniky (brzy dorazí také plug-in hybridy s reálným elektrickým dojezdem 80–100 km, čistě elektrická verze je naplánována až na rok 2024). Na výběr tak máte ze dvou benzinových (P360 a P400 – číslo označuje výkon v koních) a tří dieselových (D250, D300 a D350) řadových šestiválců, na vrcholku nabídky pak stojí dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec s mocným výkonem 530 koní.

Foto: Jaguar Land Rover

Range Rover, to je půl století vylepšování konceptu luxusního offroadu

S ním si pochopitelně jízdu užijete nejvíc. Nejde tu ani tak o demonstraci síly a rychlosti, na to je Range Rover přeci jen příliš distingovaný gentleman, spíš je to o pocitu jistoty díky výkonnostní rezervě a příjemném basovém brumlání, když pod plynem jakoby z dálky proklouzne do ticha v kabině a dokreslí celý ten úžasný zážitek. Ale ani šestiválcům nechybí dostatečný zátah a vytříbené chování, aby byli skvělými společníky pro cestování.

A cestovat s Range Roverem je skutečně lahodné. Podvozek je, jak už jsem zmínil, pohodlný jako létající koberec, auto je obratné a sebejisté (pomáhá mu v tom natáčení kol zadní nápravy a aktivní stabilizátory) a řízení naprosto snadné a přirozené (navíc s podporou velkého balíku sofistikovaných jízdních asistentů), sedíte v rozměrných kožených křesílkách s možností vyhřívání a odvětrávání i s masážní funkcí, informace sledujete na 13,7palcovém digitálním přístrojovém panelu doplněném průhledovým displejem a hrát si můžete s 13,1palcovým dotykovým infotainmentem… anebo když máte soukromého řidiče, můžete na zadních sedačkách v klidu pospávat.

Pravé kouzlo Range Roveru ale tkví v tom, že vás v tomto konejšivém pohodlí doveze kamkoliv. KAMKOLIV! Především na místa, kam už asfalt ani nevede. Pro tyto účely je vybavený pohonem všech čtyř kol, automatickou převodovkou s redukcí, uzamykatelnými diferenciály a voličem jízdních režimů Terrain Response, který přizpůsobuje nastavení celého vozu daným podmínkám, ať už je to písek, bláto, kamení nebo sníh. K tomu si připočtěte panoramatický kamerový systém, abyste měli přehled o všech zákeřně nastražených překážkách, nebo sonar sledující výšku hladiny vody, případně detekující dobře ukryté ponorky – Range Rover totiž zvládne brodit až 900 mm hluboký vodní tok a tam už určitá šance na střet existuje.

Foto: Jaguar Land Rover

Tohle většina luxusních limuzín vážně neumí…

Je tedy jen na vás, jestli si jen zajedete do obchodu pro rohlíky nebo se vydáte na cestu napříč kontinentem, rozhodnete se zdolat nějakou horu, poušť či džungli, nebo prostě jen vyrazíte do kopců na piknik, jako jsme to udělali my. Na místě stačí vyklopit dvoudílné víko kufru, rozložit si pohodlné sezení na spodní části, nalít si něco dobrého k pití a v posvátné úctě si vychutnávat krásný výhled a zvuky přírody.

Range Rover prostě není jen auto, představuje cestu k vytříbeným životním zážitkům. A nová generace je k tomu uzpůsobená ještě lépe než kdy dřív – vypadá elegantně jako silniční jachta a stejně tak i jezdí, nabízí ten nejvyšší možný komfort a výjimečnou kvalitu jízdy podporuje neuvěřitelným rozsahem schopností, kterému se žádné jiné auto na automobilovém trhu nedokáže vyrovnat. Je to prostě auto, které udělá váš život ještě lepším. Takže o tom vůbec nepřemýšlejte, musíte ho mít…

Tedy pokud si ho můžete dovolit. Ceník Range Roveru páté generace totiž začíná na částce 3 366 820 Kč a při troše snahy ji dokážete vyšroubovat klidně až na dvojnásobek – je tu totiž široká nabídka motorizací, výbav, příplatkových položek, příslušenství a individualizačních prvků. Limitem tak bude jen tloušťka vaší peněženky.

Reklama

Načítám