Hlavní obsah

Obytňák Volkswagen California Beach je úspornou variantou pro ty, kteří radši jezdí než kempují

Foto: Lukáš Kukla

Neexistuje nic takového jako dokonale řešený obytňák. Kdyby takový existoval, vznikla by univerzální konfigurace cestovního bydlení, kterou by používali všichni. Namísto toho ovšem máme nepřeberné množství řešení, z nichž žádné není to pravé pro všechny.

Článek

To máte velké integrované vestavby, velké obytné přívěsy, malé obytné přívěsy, kuchyňské vestavby, střešní stany… Těch variant, jak si vézt svoje vlastní bydlení na cesty, je prostě spousta a každá má svoje výhody a nevýhody. Já jsem zkusil na prodloužený víkend vzít jednu relativně úspornou variantu. Tou je Volkswagen T6.1 California ve volnočasové výbavě Beach.

Už loni jsem na podobnou krátkou dovolenou vytáhnul větší Grand Californii, což už je celkem slušně velký a hlavně vybavený obytňák. Jenomže velikost a vybavenost není vždycky výhodou.

Foto: Lukáš Kukla

4,9 metru na délku a 1,9 metru na šířku. California je dlouhá jako větší osobák, a vejde se proto na jeho parkovací místo

Pointa spočívá v tom, že čím „obytnější“ obytňák máte, tím větší otrava je s ním jezdit. S velkou dodávkou se na silnici komplikovaněji manipuluje, a když se v rámci dovolené rozhodnete udělat si výlet do historického centra města, dost složitě budete pro sedmimetrovou dodávku hledat parkování. A pak je tu samozřejmě téma ruchů při jízdě. V momentě, kdy nejedete po naprosto hladké silnici (což se u nás podaří málokdy), umí dělat obytná vestavba strašlivé věci a samozřejmě čím je sofistikovanější, tím je to horší. Skříňky, šuplíky, kuchyňský a koupelnový modul, to všechno umí za jízdy drnčet jako pominuté a znepříjemňovat cestování.

Pokud obytňák využíváte tak, že přijedete na jedno místo, kde potom kempujete delší dobu v kuse, asi problematiku rozměrů a drnčení přežijete, ale co když chcete na dovolené víc cestovat a méně kempovat? Pak se možná vyplatí oželit některé prvky komfortu a sáhnout po prostší verzi.

Jednoduchá, ale o to chytřejší

Klasická California, potažmo varianta Beach bez kuchyňské vestavby, je primárně dělaná pro aktivnější dovolenou s občasným přespáním ideálně v přírodě. Pořád máte komfortní spaní pro čtyři osoby, venkovní sezení, lednici a kuchyňský vařič, přitom je ale malá dodávka půdorysem stejná jako osobák, vejde se do většiny podzemních garáží a hlavně – řídí se jako osobák a inteligentně navržené ukotvení jednotlivých prvků znamená, že je za jízdy naprosto potichu.

Jízdně se California chová prostě jako jakákoliv jiná T6.1 – tedy Transporter, Caravelle nebo Multivan – v rámci světa dodávek jde o řidičsky asi nejpřívětivější auto. Na interiéru dokonce ani není na první pohled příliš znát, že se jedná o obytňák. Teprve když zastavím a začnu „rozbíjet tábor“, vytanou postupně všechna chytře ukrytá řešení. Jen se račte podívat na malou fotoprohlídku:

Foto: Lukáš Kukla

Venkovní markýza se vytahuje jednoduše ručně, židličky k ní jsou ukryté v dutině zadních výklopných dveří a vůbec nejdůmyslnější je skládací stolek, který se nachází na vnitřní straně posuvných bočních dveří. A ano, na fotce není – objevil jsem ho až po několika dnech…

Foto: Lukáš Kukla

Přes ovládací panel na stropě se pak ovládá stěžejní bod celého auta – elektricky výklopný střešní stan se spaním

Foto: Lukáš Kukla

V momentě, kdy je stan vyklopen, se do něj leze průlezem nad předními sedadly a nachází se v něm celkem slušně pohodlná matrace o šíři nějakých 120 centimetrů – není to největší postel na světě, ale pokud jsou dva dospělí ochotni trochu se přitisknout, vyspí se tady v pohodě. Boky stanu mají samozřejmě větrací okénka a celá přední část jde navíc zcela otevřít

Foto: Lukáš Kukla

V momentě, kdy se postel nepoužívá, dá se pak celá matrace zvednout, čímž vznikne dost prostoru, aby se v kabině pohodlně postavil dospělák

Foto: Lukáš Kukla

Další spaní se vytvoří ze zadní třímístné lavice, která navazuje na „pultík“ v zadní části. Přes ni se pak přehodí skládací matrace

Foto: Lukáš Kukla

Každé okno v autě má navíc svojí „záclonku“, takže do auta nemusí být nikudy vidět, nechybí hromada nezávisle ovládaných světel, zásuvky, USB zdířky a další nezbytnosti. Při kempování je všechno napájeno buď klasickou kempingovou přípojkou, případně palubní baterií, kterou lze nabíjet za jízdy a která udrží běžící lednici přes noc

Foto: Lukáš Kukla

Jelikož se jedná o variantu Beach a nikoliv Ocean, není tu klasická kuchyňka, ale pouze výsuvný pultík s jedním vařičem. Není to moc, ale na ranní romantickou snídani v přírodě to postačí. Reálně důležitější je stejně lednice

Volkswagen California Beach je milou ukázkou toho, že méně může být někdy více. Jedná se vlastně o úplně nejzákladnější obytné auto Volkswagenu, přesto ovšem může jít o nejlepší řešení pro ty, kteří chtějí svoji dovolenou trávit aktivněji a místo delšího kempování na jednom místě chtějí být v pohybu. Přejezdy jsou totiž o mnoho příjemnější než ve větších autech s rozsáhlejšími vestavbami, nemluvě o snazším parkování. Pochopitelně jsou tu na to konto kompromisy – kompletní kuchyň můžete dostat u verze California Ocean, vestavěnou toaletu však „malá“ California nenabízí vůbec. Nicméně po zážitcích s vyléváním chemického záchodu u Grand Californie se asi umím smířit s tím, že svůj záchod prostě nemám. Důležité je, že spaní je se střešním stanem vyřešeno na výbornou, venku je příjemné sezení a vnitřní prostor a jeho výbava jsou zpracovány s ohromnou důmyslností.

Za důmyslnost se nicméně platí. Úplně základní cena Californie Beach startuje na částce 1 499 000 korun a v závislosti na zvolené motorizaci a výbavě, které je v katalogu přehršel, se šplhá nahoru svižným tempem. Testovaný kus, vybavený nejsilnější verzí dvoulitrového turbodieselu s dvouspojkovým automatem, vyšel bez další výbavy na 1 862 666 korun, s kompletní příplatkovou výbavou potom na 2 415 836 korun.

Technické údaje
Motorvznětový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, umístěný vpředu napříč
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon204 koní (150 kW) při 4 000 ot./min.
Točivý moment450 Nm při 1 400–2 250 ot./min.
Plněnípřeplňování dvojitým turbodmychadlem
Převodovkasedmistupňová dvouspojková automatická
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost2 350 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h10,9 sekundy
Maximální rychlost203 km/h
Spotřeba (kombinovaná)9,3 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže70 litrů
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 904/1 904/2 030 milimetrů
Rozvor3 000 milimetrů

Reklama

Načítám