Hlavní obsah

Skvělé auto pro šetřílky i nadšené řidiče: Mazda 2 je nově autem dvou tváří

Foto: Lukáš Volšický

Nejnovější originální Mazda 2 je na světě už od roku 2014, a když automobilka v minulém roce ukázala hybridní novinku vycházející z Toyoty Yaris, všichni jsme si mysleli, že koukáme na nového nástupce. Jenže automobilka dnes prodává oba modely vedle sebe a to doslova volá po přímém srovnání. Komu je určena originální a komu nová hybridní Mazda 2?

Článek

Když v dnešních dnech vyrazíte k prodejcům Mazdy pro nejmenšího člena rodiny japonské značky, zažijete až zvláštní překvapení. Spolu s originální japonskou Mazdou 2 značka nově prodává i nevlastního sourozence z Kolína, vycházejícího z nejnovější hybridní Toyoty Yaris. Nová Mazda 2 Hybrid je novým plodem globální spolupráce obou značek, která je vůbec poprvé viditelná i v Česku.

Nová subkompaktní Mazda 2 je vůbec prvním hybridním modelem značky v Evropě. Jenže jak moc se při normálním každodenním životě liší od značkového originálu? Rozhodli jsme se, že to zjistíme za vás, a srovnali jsme obě současné Mazdy 2, abychom našli ty největší rozdíly. A jak už jejich odlišné původy i technika napovídají, jsou to dvě úplně jiná auta pro dvě úplně jiné skupiny zákazníků.

Foto: Lukáš Volšický

Jedno modelové označení nově v nabídce Mazdy náleží dvěma zcela rozdílným autům, ale jaké je to lepší pro vás?

Originální Mazda 2 je posledním malým autem pro řidičské nadšence

A začněme Mazdou 2, jakou si představíme, když se řekne „nejmenší Mazda dneška“. Nejnovější originální japonská Mazda 2 se vyrábí už od roku 2014 a s decentními modernizacemi stále ukazuje, jak designová filozofie značky jménem „Kodo“ stárne jen minimálně. Mazda vyrábí jedny z nejkrásnějších aut na dnešním trhu, a dokonce i malá „dvojka“ je autem, za jakým se rádi otočíte.

Když se následně svezete, začnete uvažovat o myšlenkách, zda dříve vážně nebylo lépe. V zastarávající dvojce naše typicky české klišé ožívá mnohem silněji, protože jestli máte zkušenosti s nejmodernějšími auty, užíváte si i obyčejné ovládání vozu. To ovlivňuje jen řidič, nikdo jiný. Dnes už stará homologace totiž Mazdě stále umožňuje trvalé vypínání asistentů, jako je vedení jízdy v pruzích.

Foto: Lukáš Volšický

V dnešních dnech Mazda působí jako japonská Alfa Romeo. Vyrábí jedny z nejkrásnějších aut na trhu a zakládá si na řidičském zážitku a emocích

To je neaktivní od chvíle vypnutí až do okamžiku, kdy jej zase zapnete. Vy sami. Můžete mezitím nastartovat a zhasnout motor klidně tisíckrát, ale nikdy nebude fungovat, pokud jej vy nezapnete. Stejně tak si architektura interiéru zachovává infotainment s ovládacím kolečkem ve stylu iDrive od BMW a absenci dotykového ovládání při jízdě nebo klasické intuitivní ovladače klimatizace.

Originální Mazda 2 je městský kompakt ze staré školy, přičemž tak působí i při jízdě. Nejmenší Mazda se v současnosti prodává se čtyřmi motorizacemi SkyActiv-G, z nichž dvě nejsilnější G90 M Hybrid a G115 M hybrid mají 24voltovou mild-hybridní elektrifikaci. My jsme však vyzkoušeli tu nejsilnější neelektrifikovanou variantu G90 ve spojení se šestistupňovým manuálem.

Foto: Lukáš Volšický

Když projede okolo vás, máte chuť se za ní otočit. Nejnovější originální Mazda 2 je krásné autíčko pro každodenní život ve městech

A nalijeme vám čistého vína. Atmosférická čtyřválcová patnáctistovka o 90 koních (66 kW) a 151 newtonmetrech je až roztomile slaboučká. Klasická atmosféra neposkytuje výkon zadarmo a v současnosti je spíše motorem pro nadšence, které stále baví řídit a řadit. Pro řidiče, co ví, jak s malým nepřeplňovaným motorem pracovat a jak jej udržovat v nejefektivnějších středních a vyšších otáčkách.

I díky malé atmosféře ale udržíte spotřebu těsně pod hranicí 6 l/100 km i s častým plným plynem. V dnešních dnech silnějších přeplňovaných tříválců si rozumnou dynamiku středně výkonné dvojky musíte zasloužit, ale jakmile se sžijete, v rychlostech do stovky budete překvapivě svižní. Ve stárnoucím voze si však všimnete ještě jedné zajímavosti, ukazující dnešní emisní limity v praxi.

Foto: Lukáš Volšický

Aktuální generace tradiční Mazdy 2 je v prodeji už docela dlouho. I díky tomu má starou homologaci, která z dnes často kritizovaných funkcí dělá uživatelsky přívětivější

S atmosférickou patnáctistovkou a manuálem je jasně znát, jakou cenu Mazda platí za přežití svých charakteristických atmosférických motorů. Éra malých živých atmosfér je totiž nenávratně pryč, protože automobilka v maličké dvojce platí daň v podobě tupé odezvy na plyn, minimální chuti motoru do otáček i dlouhých převodů – při jízdě padesátkou na trojku točí jen necelých 2 tisíce otáček.

Normální Mazda 2 je tedy současně ukázkou, že se v dnešním motorismu v Evropě bere ohled na každou desetinu gramu CO2. Stejně ale zůstává malým nadšeným řidičským autíčkem pro ještě nadšenější řidiče. Při dynamické jízdě vás navíc potěší nezákeřnými a jednoduše čitelnými i předvídatelnými jízdními vlastnostmi s přijatelným komfortem.

Ekologičtější Mazda 2 Hybrid je nenáročnou alternativou pro šetřílky

Dvorní alternativou k oblíbené originální Mazdě 2 je od loňského roku nová Mazda 2 Hybrid. Malá novinka v portfoliu japonské značky z Hirošimy je dalším plodem globální spolupráce obou výrobců. Kompletně vychází z nejnovější hybridní Toyoty Yaris, přičemž se oba modely společně vyrábějí v české továrně Toyoty na okraji Kolína.

Foto: Lukáš Volšický

Hybridní Toyota Yaris je šikovné ekonomické auto pro každodenní život a s emblémem Mazdy tomu není jinak, ale pokud patříte k zarytým fanouškům značky z Hirošimy, tohle auto prostě není pro vás

Hlavním smyslem i cílem hybridní dvojky je pomoci elektrifikaci modelové řady Mazdy a je vůbec prvním hybridním modelem značky v Evropě. Jakmile pak nevlastní dvojku poprvé uvidíte naživo, uvědomíte si, že Mazda na její existenci ani neměla jiný zájem, než jakým je snížení svých celkových flotilových emisí. Je to totiž Toyota Yaris Hybrid tak, jak ji znáte a pravidelně potkáváte na našich silnicích, akorát s emblémy Mazdy.

A stejně se budete cítit i po usednutí do interiéru. Jedinou „velkou“ viditelnou odlišností je znak Mazdy na volantu a modelové označení na textilních kobercích. Vše ostatní vypadá stejně jako ve výchozí Toyotě Yaris, včetně vizuálního zpracování digitálních budíků nebo jednoduchého zastaralého infotainmentu. Už celkový dojem z interiérů dává jasně najevo, že zatímco originální Mazdu 2 si kupujete i srdcem, nevlastní sourozenec od Toyoty je volbou z rozumu.

Foto: Lukáš Volšický

Mazda otevřeně přiznává, že se hybridní „dvojka“ od výchozího Yarisu odlišuje pouze jinými znaky

Z pochopitelných důvodů se neodvažujeme na přímé srovnání dynamických schopností obou testovaných dvojek. Plně hybridnímu modelu totiž výkonově odpovídá až nejsilnější originální dvojka s mild-hybridní motorizací G115, kterou však nemáme k dispozici. Pokusíme se vám však přiblížit zásadní výhody hybridního pohonu Toyoty, jaký z vozu dělá dynamičtější svezení.

Mazdu 2 Hybrid, stejně jako výchozí Toyotu Yaris Hybrid, pohání atmosférická tříválcová patnáctistovka s jedním elektromotorem, kombinovaným nejvyšším výkonem 116 koní (85 kW) a variátorem e-CVT. Mazda přitom nijak nezasahovala do pečlivě odladěného hybridu ani celkového naladění vozu japonských kolegů, takže se s plně hybridní dvojkou jezdí stejně jako s výchozím Yarisem.

Foto: Lukáš Volšický

V plně hybridní Mazdě 2 si všimnete jen maličkých detailů, odlišujících ji od výchozího Yarisu. Je to jiný znak na volantu a modelové označení na textilních kobercích

S cílem zrychlení reakcí se rozjíždí výhradně silou elektromotoru, přičemž spalovací motor se plynule připojuje při dynamičtějším zrychlení nebo požadavku na vyšší výkon. Díky elektromotoru navíc reaguje okamžitě a razantněji zrychluje, přičemž si dovolíme odhadnout, že v pružnosti se jí nevyrovná ani nejsilnější normální Mazda 2 s nejsilnějším motorem. S absencí elektromotoru se i s vyšší silou musí vypořádávat s emisními omezeními atmosférického motoru.

Při jízdě v městských kolonách pak umí jezdit i pouze na elektřinu, díky čemuž ušetříte. Rozdíl spotřeb obou dvojek je navíc až propastný - s Mazdou 2 Hybrid zvládnete jezdit po městě i za 3,5 l/100 km! S těžší nohou na plynu spotřeba mírně roste, ale jen málokdy přesáhne hranici čtyř litrů.

Jaká Mazda 2 je ta nejlepší pro vás?

Jak vidíte, když se dnes rozhodnete pro novou Mazdu 2, budete mít na výběr dvě zcela odlišná auta. Každé z nich navíc cílí na jinou skupinu zákazníků. Jenže jaké je to nejlepší pro vás? Finální rozhodnutí je závislé hlavně na skutečnosti, jestli vás stále baví řídit, nebo se chcete jen pohodlně odvézt z bodu A do bodu B.

Originální Mazda 2 stále ctí heslo značky „Jinba Ittai“ o řidičském zážitku a spojení řidiče s vozem a poznáte to, jakmile s ní pojedete trochu dynamičtěji v zatáčkách. Až si uvědomíte, že podobně nadšených a hravých malých aut do města se dnes vyrábí jen absolutní minimum. I se sotva stovkou na rychloměru budete řídit s úsměvem od ucha k uchu, což jsme u plně hybridního nevlastního sourozence bohužel nezažili.

Foto: Lukáš Volšický

Je pro vás vhodnější vlastní Mazda 2, nebo nevlastní Mazda 2? Rozhodnout se musíte i podle toho, jestli vás stále baví řídit

Adoptovaná Mazda 2 Hybrid je pak zejména autem pro řidiče oceňující jednoduchou ovladatelnost vozu s automatem, okamžitou reakci elektromotoru i nízkou spotřebu benzinu. Jenže se bohužel nemůžeme zbavit dojmu, že nevíme, komu je vlastně určena. Když jste totiž milovníky Mazdy a jdete za značkou, vždy si pochopitelně koupíte řidičštější originální dvojku. A když zase přemýšlíte o hybridní Toyotě, proč byste si měli kupovat tu od Mazdy? Originální hybridní Yaris navíc začíná na 470 000 Kč. Verze od Mazdy se však překvapivě prodává, protože oslovuje nové šetřivé zákazníky s novým zájmem o tuto značku.

Originální Mazda 2 se v Česku prodává se základní cenou od 392 400 Kč. Nová elektrifikovaná Mazda 2 Hybrid z Kolína, zakládající na Toyotě Yaris Hybrid, pak stojí od 491 400 Kč.

Technické údajeMazda 2 1.5 SkyActiv-G90Mazda 2 Hybrid
Motorzážehový, řadový čtyřválec, atmosférický, umístěný vpředu napříčzážehový, řadový tříválec, atmosférický, umístěný vpředu napříč, hybrid
Zdvihový objem1 496 cm31 490 cm3
Výkon66 kW (90 koní) při 6 000 ot./min.85 kW (116 koní) kombinovaný
Točivý moment151 Nm při 3 500 ot./min.120 Nm při 3 600 ot./min. (spalovací motor)
Převodovkašestistupňová manuálníe-CVT
Pohonpředních kolpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 141 kilogramů1 160 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h9,8 sekundy9,7 sekundy
Maximální rychlost183 km/h175 km/h
Spotřeba (kombinovaná)5,8 litru na 100 kilometrů3,9 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže44 litrů36 litrů
Kola a pneumatiky185/60 R16195/55 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 065/1 983/1 495 milimetrů3 940/ 1 745/1 500 milimetrů
Rozvor náprav2 570 milimetrů2 560 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru280 litrů286 litrů

Reklama

Načítám