Hlavní obsah

Seat Ateca 1.5 TSI – „Španělsko-český“ sourozenec Karoqu je autem pro fanoušky starších architektur

Foto: Lukáš Volšický

Životní cyklus současného Seatu Ateca se pomalu blíží ke konci, ale to neznamená, že patří do starého železa. Pro zájemce o nové auto koncernu Volkswagen, avšak se starší architekturou, totiž představuje zajímavou volbu, jak získat příjemné kompaktní SUV, aniž by to nutně musela být Škoda Karoq, pokrevní sourozenec „španělské“ Atecy.

Článek

O městečku Ateca západně od španělské Zaragozy jste asi nikdy neslyšeli, ale Seat následoval svou tradici pojmenovávání modelů podle tamních míst, a tak vznikl název jejich vůbec prvního SUV. Poprvé se Seat Ateca představil na jaře 2016, začátkem léta 2020 prošel decentním faceliftem v polovině životního cyklu, a přestože je v současnosti jedním ze starších koncernových vozů, stále má co nabídnout.

„Španělský“ Seat Ateca je ve skutečnosti z Česka, protože je sourozencem Škody Karoq a oba modely zakládající na koncernové platformě MQB A1 vznikají v továrně Škodovky v Kvasinách s cílem snížení výrobních nákladů. A modernizovaná Ateca se nám nedávno zase dostala do rukou, takže se pojďme podívat, s jakými novinkami soupeří s modernější konkurencí, i když změny jsou v zásadě jen minimální.

Foto: Lukáš Volšický

Seat Ateca byl vyvinut v domácí Barceloně, ale vyrábí se v českých Kvasinách spolu se Škodou Karoq

Největší novinkou je nová tvář, inspirovaná větším rodinným SUV Tarraco a nejnovějším Leonem. Na výraznější šestiúhelníkovou masku chladiče navazují přední Full LED světlomety s poznávacím světelným podpisem a zezadu jsou nejzásadnější změnou modernější světla s LED technologií, decentně přepracovaný nárazník a nápis Ateca provedený stylovějším psacím písmem místo předchozího tiskacího.

Seat se při modernizaci interiéru zaměřil zejména na vylepšování výbavy, kterou rozšířil o nový stupeň Xperience, dodávající Atece vizuální robustnost a terénní charakter. Standardně je Ateca dokonce stále vybavena klasickými analogovými budíky, vyměnitelnými za příplatkový 10,25palcový digitální přístrojový štít. Hardwarově se nezměnil ani infotainment s 8,25palcovým nebo 9,2palcovým displejem, ale má novější software s online službami, mobilní konektivitou s podporou Apple CarPlay i Android Auto a hlasovým ovládáním s uměním překvapit.

Foto: Lukáš Volšický

Modernizace v polovině životního cyklu Atecy se představila v létě 2020, přičemž zezadu je omlazení jen decentní

Virtuální asistentka rozumí hovorové řeči, a přestože se má aktivovat pokynem „Hola Hola“, neustále vás poslouchá a reaguje na cokoliv, co jí zrovna zní podobně. Opakem nejmodernější výbavy jsou starší intuitivní a v nejnovějších koncernových vozech již neexistující prvky, jako je klimatizace s ovládacím panelem nebo (de)aktivace stop-startu tlačítkem na palubní desce. Celkově je ergonomie na dobré úrovni a většinu ovládacích prvků najdete i se zavřenýma očima, ale je tu i nelogické řešení.

Podívejte se na zvláštní rozmístění tlačítek na volantu, nejdříve se v něm musíte zorientovat – hlasitost audia nastavujete kolečkem nalevo, radiové stanice nebo skladby vašeho playlistu přeskakujete tlačítky napravo. Hned vedle pak je ovládání vyhřívání volantu se třemi stupni intenzity, které je šikovně po ruce, ale nemusíte si jej všimnout na první kouknutí. S vyhříváním se ještě vraťme ke klimatizaci s novou funkcí slibující rozmrazení čelního skla do tří minut.

Foto: Lukáš Volšický

Na palubě modernizované Atecy stále najdete starší koncernovou architekturu se spoustou ovládacích tlačítek

V současnosti se omlazená Ateca prodává se zážehovými i vznětovými motorizacemi, nabízejícími benzinový tříválec 1.0 TSI, čtyřválce 1.5 TSI a 2.0 TSI a naftový čtyřválec 2.0 TDI. V závislosti na konkrétním motoru a stupni výbavy pak máte na výběr z manuální nebo automatické dvouspojkové převodovky DSG, stejně tak z pohonu předních nebo všech kol. K nám se pro otestování dostala modernizovaná Ateca, jež je přibližným středem nabídky a nový výbavový stupeň Xperience spojuje s přeplňovanou zážehovou jednotkou 1.5 TSI, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol.

Populární benzinová patnáctistovka je zpravidla vhodnou volbou ve většině koncernových modelů, protože poskytuje rozumnou dynamiku za cenu relativně nízké spotřeby paliva. I v modernizovaném Seatu Ateca, stejně jako ve všech ostatních koncernových modelech, má jednotka 1.5 TSI 150 koní (110 kW) a 250 newtonmetrů, přičemž je vybavena aktivním systémem deaktivace válců ACM (Active Cylinder Management). Ten za určitých provozních podmínek vypíná dva válce a nechává motor pracovat pouze ve dvouválcovém režimu, snižujícím spotřebu paliva a zvyšujícím účinnost.

Foto: Lukáš Volšický

Inovovaný infotainment nabízí virtuální asistentku, která rozumí hovorové češtině

V provozu to funguje tak, že Ateca při klidnějším jízdním tempu při konstantní rychlosti pracuje na dva válce, a jakmile potřebujete větší sílu, okamžitě se přepíná do čtyřválcového režimu a ochotně vyráží vpřed. I se slabším čtyřválcem s nejsilnějším zátahem ve středním otáčkovém pásmu nabízí příjemnou dynamiku – zrychluje na stovku za 8,6 sekundy a jezdí maximální rychlostí 200 km/h.

I bez elektrifikace navíc jezdí se sympatickou spotřebou, přičemž automobilka uvádí kombinovaný průměr okolo 5,5 l/100 km podle WLTP. A jaká je spotřeba paliva ve skutečnosti? V mimoměstském provozu na okreskách klesá hlad po benzinu i pod šest litrů, při dálničních 130 km/h čtyřválec vyžaduje lehce přes sedm litrů a nejvíce nenasytný je v městském provozu, kde si řekne až o osm litrů. Ve výsledku jsme s modernizovanou Atecou jezdili za 6,8 l/100 km.

Foto: Lukáš Volšický

V závislosti na výbavě Ateca nabízí analogové budíky nebo 10,25palcový digitální přístrojový štít

I na standardním podvozku je jízdní komfort na solidní úrovni, a kdo chce svobodu, v nabídce příplatků sáhne po adaptivním podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) s osmnáctipalcovými koly. S relativně „normálním“ rozměrem pneumatik je Ateca pohodlná, i když se nedokázala zbavit typického neduhu koncernových vozů na platformě MQB – bouchání při přejíždění příčných nerovností.

Z hlediska řidičských stylů pak Atece vyhovuje spíše klidná a tichá jízda než sportování. I když zatáčí docela slušně, s měkčím naladěním standardního podvozku, vyšší světlou výškou a vyšším těžištěm je při rychlejší jízdě na okreskách nepřesná a řízení nepřenáší výraznější zpětnou vazbu. Když si však snahu o závodění odpustíte, vždy vás příjemně odveze tam, kam zrovna potřebujete.

Foto: Lukáš Volšický

Seatu Ateca svědčí klidnější jízdní tempo, na sportování jej moc neužije

V dnešních dnech je i modernizovaný Seat Ateca středním SUV s trochu zastaralou koncepcí, čímž se ale pro určitou skupinu zákazníků stává rozumnou volbou. Nelíbí se vám spousta dotykového ovládání v nejmodernějších koncernových vozech? Vyberte si Atecu, poněvadž i s minimálním designovým omlazením vypadá skvěle, v interiéru ji ovládáte intuitivními tlačítky, jezdí příjemně a s přijatelnou spotřebou.

Základní Seat Ateca s výbavou Style a tříválcem 1.0 TSI v Česku koupíte za cenu od 639 900 Kč a nejlevnější provedení ve výbavě Xperience se čtyřválcem 1.5 TSI stojí od 764 900 Kč. Za dvouspojkovou převodovku DSG si připlatíte 50 tisíc Kč a za pohon všech kol zaplatíte dalších 105 tisíc korun. Testované auto s příplatky stojí 893 800 Kč, přičemž všechny uvedené ceny zahrnují DPH.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon110 kW (150 koní)
Točivý moment250 Nm při 1 500–3 500 ot./min
Převodovkasedmistupňová automatická DSG
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 408 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h8,6 sekundy
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinovaná)6,8 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže50 litrů
Kola a pneumatiky215/50/R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 381/1 841/1 611 milimetrů
Rozvor2 630 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru510 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám