Hlavní obsah

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T – Potřetí a znovu na výbornou

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třetí generace slavného zakladatele rodu crossoverů právě přichází na český trh a slibuje celou řadu technických vylepšení a kvalitativních zlepšení, to celé ukryté pod karoserií s progresivním designem, který však nemusí být všem po chuti. Takže… jak se vám líbí?

Článek

Třetí Qashqai vsadil na hodně odvážný design ve stylu Juku – ta vidlice tenoučkých předních světel, ostře řezaná maska a přední nárazník, boční prosklení protažené do C-sloupku nebo do boků protažená koncová světla budou asi některé lidi vizuálně dráždit. Vězte však, že netradiční vzhled je ve skutečnosti to jediné, co je na novém Qashqai kontroverzní. Zbytek auta je vlastně docela normální…

Foto: Lukáš Kukla

Nissan se kontroverze nebojí, výsledek bude pro část lidí svěží, další část ale bude vizuálně dráždit

První Qashqai před patnácti lety prakticky založil segment crossoverů (jeho úspěch tehdy překvapil i samotnou automobilku) a novinka nemá důvod tento osvědčený styl opouštět. Radikální původní koncept zvýšeného a nafouknutého hatchbacku se však dnes už stal natolik všudypřítomným, že nevyvolává žádné pochybnosti – zákazníci si crossovery oblíbili pro snadné nasedání, lepší přehled za volantem, větší praktičnost… však to znáte sami.

Těmito devizami se může pochlubit i novinka, ale vše ostatní je na znatelně vyšší úrovni než kdy dříve. Všimnete si toho hlavně na propracovanější kabině – lepší materiály i zpracování, zcela nový volant a tlačítka, k tomu nejmodernější technologie v podobě digitální přístrojovky doplněné průhledovým displejem a dotykového infotainmentu s širokou mobilní i online funkcionalitou, navymýšlet si můžete také komfortní sedadla s masážní funkcí, panoramatickou střechu, ambientní osvětlení nebo funkci komfortního nastupování (automaticky odsune sedačku od volantu)… nabídka výbavy je v rámci třídy nadstandardně široká.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina po stránce kvality i technologií poskočila o stupínek výš. Posez je pořád ukázkový, všimněte si také širokého úhlu otevření dveří

Důležitější ale je, že v Qashqai skvěle fungují ty nejzákladnější věci v podobě širokého úhlu otevírání dveří (páté dveře se otevírají elektricky a lze je ovládat také bezdotykově), ergonomie sezení za volantem a ovládání všech funkcí (klimatizace si ponechala samostatný ovládací panel), k tomu solidní výhled (při parkování vám kryje záda panoramatický kamerový systém a parkovací senzory vpředu i vzadu) a spousta prostoru pro posádku (celé auto mírně povyrostlo ve všech směrech, takže je víc místa na předních i zadních sedadlech) i pro její zavazadla (kufr narostl o 31 litrů, a i když vypadá ploše, stačí vyndat dvojitou podlážku a naroste na skvělých 504 litrů).

5 hvězd pro Qashqai
Nový Nissan Qashqai byl nedávno podroben testům bezpečnosti společnosti Euro NCAP a dosáhl v nich vynikajících výsledků v hodnocení ochrany dospělé, ale i dětské posádky, velmi dobré hodnocení dostaly také palubní bezpečnostní systémy. Výsledkem bylo ukázkové celkové pětihvězdičkové hodnocení. Nic menšího by ani inženýři Nissanu neakceptovali.

Přesně v duchu svých předchůdců se nový Qashqai také výborně řídí a skvěle jezdí. Řízení je přímé a brzdy progresivní, páka manuálu přesně klouže kulisou a ani práce se spojkou vás nebude otravovat, s autem se tak hned skamarádíte (což zdaleka není taková samozřejmost, jak byste čekali). Qashqai má svou obratností a stabilitou blíž spíš ke klasickému hatchbacku než velkému SUV, takže není problém s ním svižně projíždět zatáčky.

Tužší naladění podvozku spolu s velkými koly (na autě byly devatenáctky, ale můžete mít dokonce i dvacítky) na nízkoprofilových šlupkách samozřejmě trochu omezuje jízdní komfort, ale i tak je Qashqai dostatečně poddajný pro pohodlné cestování, což podporuje výborné odhlučnění, překonávat dálky je tak úplná pohoda (také díky podpoře balíku sofistikovaných asistentů ProPilot).

Foto: Lukáš Kukla

Turbobenzinový čtyřválec je jedinou volbou pro nový Qashqai, časem ho doplní pokrokový hybrid ePower

Část té pohody na palubě má na svědomí motor – čtyřválec se skromným objemem 1,3 litru, který má však díky přeplňování hutný zátah už od nízkých otáček, takže s ním nebudete za žádného loudu. Při běžné jízdě je navíc příjemně tichý a spokojí se s nějakými šesti až sedmi litry na každých sto kilometrů (12V mild-hybrid toho moc neušetří, protože zhasíná motor až při úplném zastavení).

Jaký motor vybrat?
Je to lehké, v nabídce je pouze jeden – již zmiňovaný 1,3 DIG-T – za to hned ve dvou výkonových variantách. Slabší produkuje 140 koní a 240 Nm, silnější 158 koní a 260 Nm, v čase na stovku je dělí 0,7 sekundy. S ohledem na cenový rozdíl pouhých 15 tisíc dává smysl připlatit, pokud jezdíte častěji dálky nebo plně naložení. Pouze silnější verzi můžete mít s automatickou převodovkou s X-Tronic (plynule měnitelný převod) a s pohonem všech čtyř kol. Další variantou bude pokrokový hybridní pohon E-Power slibující řidičský zážitek jako s elektrickým vozem. Dorazí však až v průběhu roku 2022.

Pokud máte pocit, že až moc chválím… je to tak. Není to ale naší nekritičností, Nissan si prostě dal velkou práci a Qashqai udělal prakticky neprůstřelný. Jasně, motorová paleta není nijak zvlášť široká a chybí v ní diesel (zvykejte si, takhle to brzy budou mít všichni), infotainment za současnou špičkou designově trochu pokulhává (na funkci mu to však neubírá) a ceny taky nejsou vyloženě nízké (což však kompenzuje solidní základní výbavou)…

Ale celkově jde o vážně povedené a propracované auto, které je příkladně praktické, vážně dobře jezdí a příjemně se řídí a má širokou nabídku výbavy. Jedinou překážkou by tak mohl být jeho kontroverzní vzhled, který nesedne každému. Takže… jak se vám líbí?

Cena základní verze nového Nissanu Qashqai (1,3 DIG-T 140 2WD Visia) činí 604 000 Kč, ale rozumnou výbavu (1,3 DIG-T 140 2WD ve vyšší výbavě Acenta) pořídíte za 664 000 Kč. Pěkně vybavené auto (1,3 DIG-T 158 2WD N-Connecta s pár výbavovými prvky navíc) pořídíte za 800 tisíc a nejvyšší verze v plné palbě (1,3 DIG-T 158 4WD X-Tronic Tekna+) stojí bez tisícovky rovný milion. Vypadá to jako spousta peněz, ale modernizovaná Škoda Karoq není o nic levnější.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 332 cm3
Výkon116 kW (158 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment260 Nm při 1 800 - 4 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 347 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,5 s
Maximální rychlost206 km/h
Spotřeba (kombinace)6,3 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 425/1 835/1 625 mm
Rozvor2 665 mm
Objem zavazadlového prostoru461 l

Reklama

Načítám