Hlavní obsah

Kia ProCeed GT je nabroušený kombík, který si zamilujete, když zapomenete na spotřebu

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stylová Kia ProCeed prošla decentní modernizací s hlavním cílem implementovat nové logo automobilky do známého sportovně střiženého designu. Nových vylepšení nabízí jen pomálu, což ale ničemu nevadí. I nadále zůstává elegantním rodinným kombíkem se zajímavými jízdními vlastnostmi, dávajícími ochutnat schopnosti sportovních hatchbacků v praktičtějším balení.

Článek

Sportovní kombíky mají jisté nezaměnitelné kouzlo – ukazují okolnímu světu, že ani s rodinným životem vás neopustila touha po řidičském potěšení. Jsou stylové, s rozumnou praktičností pojmou rodinu se dvěma dětmi, a když s nimi jedete po zakroucených okreskách, umí poskytnout řidičské zážitky rovnající se sportovním hatchbackům. A přesně taková je i vrcholná Kia Ceed současnosti – svérázná Kia ProCeed GT.

V Česku se Kia ProCeed poprvé objevila v roce 2019 jako nejlepší provedení aktuálního Ceedu, přičemž se v nabídce zařadila vedle standardního hatchbacku a praktičtější kombi varianty Sportswagon (SW). Dva kombíky jednoho modelu se asi zdají zbytečné, ale cílem ProCeedu je klientela se zájmem o cestovní auto s elegantnějším designem a sportovnějšími jízdními vlastnostmi.

Foto: Lukáš Kukla

Nejnovější facelift Ceedů je jen decentní, nová auta poznáte zejména při pohledu zepředu

Klíčovým lákadlem ProCeedu je totiž aerodynamičtější a stylovější karoserie typu „shooting brake“, inspirovaná sportovně-cestovními kupé britských aristokratů i playboyů z minulosti, která spolu se svými obyčejnějšími sourozenci navíc loni v létě prošla decentním faceliftem. Ten je nejpatrnější na přídi, která nese nový znak „KIA“ z propojených písmen, mladší verzi prozrazují také modernější světlomety s vylepšenou grafikou, přepracovanou masku chladiče a nový nárazník s trojúhelníkovými nádechy.

Zbytek exteriéru se ale nijak výrazně nezměnil. Nová 18palcová kola se od těch předcházejících odlišují jen v drobných detailech, zadní koncová světla spojená svíticí vodorovnou lištou jsou stále stejná a vrcholnému ProCeedu GT nechybí ani typické červené doplňky, odlišující provedení GT od základního ProCeedu GT Line s o trochu slabším motorem. A dokonce i pohled do interiéru napovídá, že hlavním cílem faceliftu bylo implementovat nové logo značky.

Foto: Lukáš Kukla

Sportovnější ProCeed GT má sportovnější siluetu než standardní kombi SW, ale jeho zavazadelník se zmenšil jen minimálně

Vnitřek modernizovaného ProCeedu se od staršího modelu odlišuje jen minimálně. Nejprve si všimnete nového znaku na volantu, ale jinak v něm najdete stejný 12,3palcový digitální přístrojový štít, stejně jako příplatkovou 10,25palcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému. Kia se zaměřila zejména na výbavu, a tak v interiéru nově najdete bezdrátovou konektivitu služeb Apple CarPlay i Android Auto, příplatková odvětrávaná přední sedadla nebo aktivní hlídání mrtvého úhlu.

U celkové modernizace současného Ceedu se to zdá jako málo změn, jenže ve skutečnosti to nevadí, protože v černém interiéru s prošíváním červenou nití najdete vše potřebné, co pro řízení auta potřebujete. Ergonomie i architektura interiéru s intuitivním ovládáním výbavy pomocí tlačítek je příjemná, sportovní sedadla Recaro jsou pohodlná i při delším cestování a vrcholná verze GT se chlubí bohatou standardní výbavou, včetně vyhřívaných všech sedadel, volantu, čelného skla či standardní couvací kamery a inteligentního parkovacího asistentu.

Foto: Lukáš Kukla

Ani faceliftovanému ProCeedu GT nechybí červené exteriérové doplňky. Pozorné oko si všimne, že mají nový design

Jedinou nepříjemnost přitom způsobuje svažující se zadní část střechy spolu s nízkým zadním oknem – skrze vnitřní zpětné zrcátko je horší výhled dozadu. Ve srovnání s normálním kombíkem však ani sportovnější nižší silueta ProCeedu nijak výrazně neomezila objem zavazadelníku. S objemem 594 litrů je jen o 31 litrů menší než kufr Ceedu SW, přičemž nabízí odkládací prostory pod svým dnem.

Základní Kia ProCeed GT Line se po modernizaci prodává se zážehovou patnáctistovkou T-GDI, vrcholný ProCeed GT pak má přeplňovanou benzinovou čtyřválcovou šestnáctistovku T-GDI s nejvyšším výkonem 204 koní (150 kW) a točivým momentem 265 newtonmetrů. Zatímco u slabšího motoru máte na výběr mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT, ten silnější má výhradně dvouspojkový automat, přičemž obě verze mají pohon předních kol.

Foto: Lukáš Kukla

Z pohledu nadšeného řidiče je Kia ProCeed GT příjemným překvapením, protože se řídí opravdu skvěle

Výkonových parametrů se modernizace bohužel nijak netýká, protože šestnáctistovka disponuje stejnou silou jako při uvedení na trh v roce 2019, ale i přesto je Kia ProCeed GT sympaticky svižným rodinným kombíkem. Emisní legislativa bohužel neodpouští, a tak zpočátku bojuje s tupější odezvou motoru na plyn, ale jakmile se přeplňovaný čtyřválec pořádně nadechne, ochotně zabírá a silně táhne v celém otáčkovém spektru. Jízdní dynamika ProCeedu GT je pro rodinný kombík docela slušná, zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a jezdí maximální rychlostí 225 km/h jenže ji nedostanete zadarmo.

Kia sice uvádí kombinovanou spotřebu paliva 6,8l/100 km podle WLTP, ale když často budete využívat odhodlanou a silnou pružnost motoru, budete rázem jezdit klidně i za 8 až 9 litrů na 100 kilometrů. Osobně jsem pak nejekonomičtější jízdu mimo město absolvoval se spotřebou lehce nad 7 litrů, přičemž můj týdenní kombinovaný průměr se zastavil na hodnotě 7,4 litru na 100 kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla

Vnitřek ProCeedu GT se při modernizaci změnil jen minimálně a zaujme především novým logem na volantu

Na větší hlad po benzinu ale zapomenete, jakmile s ProCeedem GT pojedete na své oblíbené okresce. Nejenže je při rychlé jízdě ve sportovním režimu nezvykle hlasitý, ale i zkušenější řidiči ocení jeho celkové naladění. Občas vzpomínám na časy, kdy jsme se korejským autům smáli, a nyní nám ukazují to, na co evropské automobilky už zapomínají. I zdánlivě „obyčejný“ rodinný kombík se stylovým zevnějškem a poutavou oranžovou barvou totiž umí být překvapivě řidičským autem.

Sedmistupňová dvouspojková převodovka s pádly pod volantem v automatickém režimu zbytečně nepodtáčí motor, nebojí se podřazovat, řadí hladce a v režimu manuálního řazení reaguje s okamžitou odezvou. Podvozek s tužšími pružinami a o 5 milimetrů nižší světlou výškou (oproti běžným Ceedům) zvládá kompromis mezi komfortem a sportovním chováním a při rychlé jízdě v zatáčkách vytváří potřebnou oporu. A řízení? To je přesné, tak akorát strmé a stále umí přenést trochu zpětné vazby od předních kol.

Foto: Lukáš Kukla

Jedním z hlavních nových prvků faceliftu je i přepracovaná grafika předních světlometů

I přesto Kia ProCeed GT rozhodně není opravdovým ostrým „hot kombíkem“, avšak jako sportovně střižené rodinné auto spojuje tolik oblíbené jízdní schopnosti sportovních hatchbacků se stylovou karoserií kombi. Je rychlá, překvapivě zábavná a při každé jízdě za jejím volantem spojujete každodenní rutinu s malým řidičským potěšením. To všechno navíc doplňuje dobrá prostornost a praktičnost.

Jenže ani po modernizaci není Kia ProCeed GT bezchybná – komplikovaný výhled dozadu skrze vnitřní zpětné zrcátko a zadní okno bude řidičům vyššího vzrůstu vadit. Couvání vám sice usnadňuje standardní couvací kamera, ale při normální jízdě vidíte ve vnitřním zpětném zrcátku jen auta nalepená těsně za vámi. A přijmout musíte i vyšší spotřebu paliva, která znatelně přesahuje udávanou hodnotu. Když jí to však odpustíte, nezklame vás.

Modernizovaná Kia ProCeed je na českém trhu mírně dražší než předchozí model a základní cena standardní verze GT Line s patnáctistovkou a manuální převodovkou startuje od 649 980 korun (za sedmistupňovou převodovku DCT připlatíte 50 tisíc korun). Vrcholná Kia ProCeed GT se šestnáctistovkou a dvouspojkovou převodovkou pak stojí od 804 980 korun.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 591 cm3
Výkon204 koní (150 kW) při 6 000 ot./min
Točivý moment265 Nm při 1 500 -4 500 ot./min
Převodovkasedmistupňová automatická DCT
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 544 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h7,5 sekundy
Maximální rychlost225 km/h
Spotřeba (kombinovaná)7,4 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže50 litrů
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 605/1 800/1 422 milimetrů
Rozvor2 650 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru594 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám