Hlavní obsah

CX-60 je nejsilnější Mazdou všech dob. Plug-in hybridní SUV je krásné i rychlé, ale není dokonalé

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová Mazda CX-60 přijela na svět s velkolepým odhalením, kdy japonská automobilka z Hirošimy konečně představila i dlouho očekávané řadové šestiválce. Do Evropy však žhavou novinku uvedla nejprve se „zelenějším“ plug-in hybridem, představujícím nejsilnější produkční Mazdu všech dob. Je solidně rychlá, ale bohužel není dokonalá.

Článek

Japonská Mazda nám v posledních letech ukazuje, že se nebojí vydat proti proudu i aktuálním trendům v automobilovém průmyslu. V dnešních dnech, kdy většina automobilek představuje stále menší a zelenější spalovací motory, ale ještě častěji hlavně čistě elektrická auta, si Japonci řekli, že na svět přivedou úplně nové šestiválce. A ty budou spojeny s novou podvozkovou platformou pro pohon zadních kol. Celkovou motivací Mazdy je vypracovat se na prémiovější automobilku.

Nová architektura Mazdy, která nejprve byla pouhou zákulisní spekulací, je nakonec realitou, a oficiálně se představila začátkem letošního jara. Vůbec prvním modelem značky s novými řadovými šestiválci se v tu chvíli stala nová Mazda CX-60, jako vlajkové SUV na úplném vrcholu evropské nabídky. Než však automobilka z Hirošimy zahájila prodej exkluzivnějších šestiválců, uvedla novinku nejprve s ekologičtějším plug-in hybridem jako nejsilnější Mazdu dneška.

Foto: Lukáš Volšický

Designový jazyk KODO se pořád vyvíjí. Největší SUV značky zaujme hlavně dlouhou kapotou a zajímavým prolisem na dveřích

Díky japonskému konceptu Ma si budete připadat jako v obýváku

O nejnovějších Mazdách nadšeně říkám, že jsou „japonskou Alfou Romeo“. Jen málo světových značek dnes umí vzbudit tolik upřímných designových emocí. Dokonce i nová Mazda CX-60 je doslova nádherným autem, přinášejícím svěží vítr z japonských ostrovů do evropského segmentu velkých SUV. Automobilka vyvíjí svůj charakteristický designový jazyk KODO a novinka zaujme dlouhou kapotou i osobitými liniemi, často odhalenými až příznivým odrazem světla.

Je fascinující, jak Japoncům pomáhá jejich sen a inspirace vyvinout z Mazdy „japonské BMW“. Uvědomíte si to v okamžiku, kdy poprvé usednete za volant a začnete si prohlížet elegantní a příjemně luxusní interiér. Díky krémovým tónům je opticky prostornější, prošívaným čalouněním oživuje zenovou náladu a Mazda jej vyvinula s ohledem na japonský koncept Ma, zakládající si na klidu a důstojnosti prázdného prostoru. Najdete tu pravé javorové dřevo, kvalitní kůži i japonské textilie.

Foto: Lukáš Volšický

Je to největší Mazda dneška. Současně je i nejsilnější, protože s kombinovanými 327 koňmi (241 kW) a 500 Nm zrychluje na stovku za pouhých 5,8 sekundy

Ani v interiéru Mazda nenásleduje módní trendy, protože i v nejnovější CX-60 zachovává tradiční ergonomii. Digitální přístrojový štít má jedinou přehlednou grafiku, všechny nejdůležitější prvky ovládáte příslušným fyzickým ovladačem a intuitivní infotainment s 12" obrazovkou využijete zejména na ovládání rádia, navigace nebo sledování funkcí a jízdních parametrů hybridního pohonu. V jednoduchosti je krása.

Když se na novou Mazdu CX-60 pozorně podíváte zvenku, všimnete si, jak je celá kabina posunutá dozadu. Pod dlouhou kapotu se musí vejít šest válců a automobilka ji vyvinula tak, aby nijak neomezovala prostornost a komfort interiéru. Přední sedadla připomínají křesla a s nadstandardním rozvorem náprav je i na zadních sedadlech spousta místa. V zádi vozu pak najdete zavazadelník se solidním základním objemem 570 litrů.

Foto: Lukáš Volšický

S přihlédnutím k evropským standardům je Mazda občas až zbytečně tvrdohlavá, avšak zakládá si na tradičních rysech. V moderním interiéru tak najdete spoustu klasických ovladačů

Nejočekávanější jsou šestiválce, ale prodej začal plug-in hybridem

Největším lákadlem nejnovější Mazdy CX-60 jsou pro zákazníky nové řadové šestiválce. Bohužel ale i Mazda bojuje s evropskými flotilovými emisemi CO2, a tak se jako první v Česku představil nejsilnější plug-in hybrid. Čistě spalovací třílitrová zážehová a 3,3litrová vznětová jednotka se u nás začaly oficiálně prodávat teprve nedávno. I přesto existuje velká skupina zákazníků preferující „zelenější“ plug-in hybrid, především díky nároku na parkování ve městech zdarma s „elektrickou“ poznávací značkou EL.

Hybridní Mazda CX-60 zakládá na poslední evoluci atmosférického 2,5litrového benzinového čtyřválce, vycházejícího z nejsilnější Mazdy CX-5, a disponujícího 194 koňmi (143 kW) a 258 Nm. Spolupracuje s elektromotorem o 136 koních (100 kW) a 250 Nm, přičemž systémový výkon elektrifikovaného pohonu je 327 koní (241 kW) a 500 Nm. Mazda současně vyvinula novou osmistupňovou automatickou převodovku bez hydrodynamického měniče, který nahrazuje elektromotorem mezi spalovacím motorem a převodovkou.

Foto: Lukáš Volšický

Japonský koncept Ma si zakládá na důstojnosti a klidu prázdného prostoru. Návrháři interiér vyzdobili i tradičními japonskými látkami

Výsledkem úsilí japonských techniků je nejsilnější Mazda na dnešním trhu s příjemně živou dynamikou. Plug-in hybridní CX-60 překvapuje, protože zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,8 sekundy a jezdí maximální rychlostí 200 km/h. To je tempo, jaké jsme u japonské značky pověstné atmosférickými motory dlouho neviděli, a vděčí za něj zejména instantnímu točivému momentu elektromotoru. Ve sportovním režimu a s plně nabitou baterií se plnohodnotnou silou pohonu umí doslova vystřelit. Ona nabitá baterie je ovšem podmínkou. Bez ní už to samozřejmě taková sláva není a i když se spalovací motor snaží seč může, elektrickou výpomoc nezastoupí.

S trakčním akumulátorem s kapacitou 17,8 kWh navíc umí jezdit i čistě na elektřinu, což oceníte zejména ve městech. Automobilka slibuje, že s plně nabitou baterií ujede až 63 kilometrů a my jsme se při našem testování pohybovali okolo reálných 50 kilometrů. S nabíjecím výkonem 7,2 kW následně akumulátor dobijete na domácím wallboxu za přibližně 2 hodiny a 20 minut, přičemž nabíjení z klasické 230voltové sítě zabere zhruba 8 hodin. Nejméně efektivní je pak nabíjení spalovacím motorem při jízdě. Je pomalé a logicky zvyšuje apetit čtyřválce.

Foto: Lukáš Volšický

Nadšenci do poctivých spalovacích motorů a fanoušci značky se těší hlavně na nové řadové šestiválce, ale jako první musel přijít plug-in hybrid. Má velkou výhodu díky bezplatnému parkování v centrech měst

S plug-in hybridem se žije přijatelně, ale ne dokonale

Zatím to zní docela skvěle, co? Jenže reálné fungování plug-in hybridního pohonu má své neduhy a vy je buď přijmete, nebo vás odradí. Čistě elektrický pohon je hlasitější, přepínání mezi jízdou na benzin nebo elektřinu doplňují zvláštní pazvuky a absence klasického hydrodynamického měniče má za následek, že jízda je občas nepříjemně ucukaná. Elektromotor neumí zastoupit typickou jemnost „hydroměniče“, přičemž CX-60 si při jízdě na elektřinu pomáhá klasickou převodovkou.

K zamyšlení nás vede i celkové naladění podvozku, které je u novějších Mazd zpravidla sportovně tužší. V Mazdě CX-60 byste jako v novém největším SUV značky očekávali, že bude především pohodlné, ale často se to odvíjí od kvality asfaltu pod vámi. Charakteristické sportovnější nastavení sice umí ztlumit dlouhé nerovnosti, ale na sebemenších výmolech a spárách je až nekomfortní. Je tvrdá.

Foto: Lukáš Volšický

Řídí se skvěle a má solidní podvozek, ale i s vysokým profilem pneumatik je chvílemi až otravně tvrdá. Sportovnější nastavení šasi je pro nejmodernější Mazdy zkrátka typické

Dynamickými jízdními vlastnostmi však „CX-šedesátka“ jen potěší. S dvoutunovou hmotností a pohodovějším delším převodem řízení je zacílená hlavně na klidnější jízdu, ale když ji proženete po okreskách, stále v ní najdete pověstné spojení řidiče se strojem, automobilkou nazývané „Jinba Ittai“. V zatáčkách je jednoduše ovladatelná, nechává se intuitivně řídit a nenechává se rozhodit nerovnostmi. Na kvalitní silnici je to typická moderní Mazda, spadající k nejlepším autům na trhu.

A za jakou cenu jezdí? Čistě na elektřinu vás hybridní Mazda CX-60 odveze s průměrnou spotřebou 26 kWh na 100 kilometrů. Naopak při jízdě výhradně na spalovací motor s vybitým akumulátorem si řekne o zhruba 9 litrů benzinu na 100 kilometrů. Nejefektivnějšího provozu docílíte, když budete akumulátor pravidelně nabíjet a využívat oba pohony současně. V tu chvíli budete s elektrifikovanou CX-60 jezdit za výrazně méně, při výhradním využití elektrického pohonu po městě klidně za nula litrů. Jen ji musíte stíhat nabíjet a nenechat spalovací motor, aby s sebou tahal celou „elektrickou“ část coby balastní zátěž.

Foto: Lukáš Volšický

Zvenku je nádherná a uvnitř to vypadá jako v moderním obýváku. Velká Mazda CX-60 je prostředím, kam se budete rádi vracet

Nová Mazda CX-60 je příjemným překvapením, ale s plug-in hybridem současně i malým zklamáním. Je to hlavně o elektrifikovaném pohonu, protože ten si zaslouží další vyladění a především zjemnění funkce jednotlivých pohonných jednotek. Auto jako takové naopak zaujme parádním designem i luxusnějším interiérem, jaký je v nejnovějších Mazdách unikátem. Už nyní se však těším, až v následujících měsících vyzkoušíme i zbrusu nové šestiválce, protože s nimi bude nová Mazda CX-60 jedním z posledních „normálních“ aut, jaká si můžete koupit.

Nová vlajková Mazda CX-60 se v Česku prodává se základní cenou od 1 257 590 Kč. Za nejlevnější plug-in hybrid se standardní výbavou Prime-Line zaplatíte 1 343 090 Kč a cena testovaného vozu s vrcholnou výbavou Takumi a bohatými příplatky dosahuje 1 670 990 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, atmosférický, uložený vpředu napříč, plug-in hybrid
Zdvihový objem2 488 cm3
Výkon241 kW (327 k)
Točivý moment500 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů, 1x elektromotor
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 052 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,8 s
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinace)8,8 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/50 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 745/1 890/1 680 mm
Rozvor2 870 mm
Objem zavazadlového prostoru570 l
Kapacita akumulátoru17,8 kWh

Reklama

Načítám