Hlavní obsah

Když je méně více: SUV z Číny MG ZS v základní výbavě je českým snem

Foto: Tomáš Kopečný

Může být vozidlo v základu lepší než to stejné, akorát v plné výbavě? U MG ZS to vypadá, že ano

Český sen? No jasně, to byl kontroverzní snímek dvou filmařů, kteří v roce 2003 napálili přes tři tisícovky lidí neexistujícím obchodem. Jenže také mezi SUV se rodí jeden ideál pro masy a není vůbec falešný, naopak za rozumnou cenu nabízí to, po čem řada tuzemských řidičů prahne. A nejde o Škodu či Dacii, novinka nese loga MG a pochází z Číny.

Článek

Když se řekne český sen, tak si kdekdo vybaví naftovou jedničkovou octavii kombi s tažným zařízením a litými koly. Jiní zase vzpomenou dacii na plyn, zatímco milovníci filmů vyřknou snímek o neexistujícím hypermarketu se stejnojmenným názvem, jímž pánové Klusák a Remunda napálili v roce 2003 tisícovky lidí.

Foto: Tomáš Kopečný

Český sen nemusí být jen film. Jeden takový se rýsuje ve formě SUV s logy MG

Zacílíme-li na motorismus, tak se vzhledem k současné době líbivý nový univerzál pro masy za dostupné peníze shání poněkud těžko. Najít se ovšem ještě dá. Jdete-li po kombíku, tak nejspíš sáhnete po i30 nebo po dosluhující trojkové fabii, jenže co když chcete/potřebujete SUV? Pak se nabízí Dacia Duster a… MG ZS v základní výbavě!

Tuhle žhavou britsko-čínskou novinku jsme vám už představili v tom nejlepším provedení, jaké výrobce nabízí. Náš velký test u vás vyvolal bouřlivé ohlasy a vášnivé diskuze o tom, zdali model plný kompromisů má, anebo nemá šanci v Česku uspět.

Foto: Tomáš Kopečný

Zatímco čínský Dongfeng v Česku zatím neválí, jeho britsko-čínský soupeř MG u nás boduje

Přece jen se na auta z komunistické Číny hledí skrze prsty, což vlastně nevylepšil ani u nás déle působící Dongfeng, který zatím nijak zajímavě nezabodoval.

Méně je více

Víte, jak se říká, že méně je někdy více? Tak přesně tohle u ZS platí o základním versus nejvyšším provedení.

Foto: Tomáš Kopečný

MG ZS v základu je dle nás uživatelsky přívětivější než to v nejvyšší výbavě

Pokud jde o exteriér, tak tam jistě oželíte absenci ozdůbek ve formě chromových lišt kolem oken, odpustíte si přední mlhovky, ba dokonce barevné lakování některých dílů karoserie. Rovněž přijdete o zážitek jako z devadesátkových videoher, jelikož namísto graficky slabého 360stupňového kamerového systému máte ve standardu povedené zadní parkovací senzory s vizuálním zobrazením vzdálenosti od překážky.

Z bezpečnostní výbavy chybí akorát hlídač jízdních pruhů, monitoring slepého úhlu a provozu za vozidlem. Inu jde o vskutku užitečné pomocníky, ale lze relativně v klidu fungovat i bez nich. Chce to jen více ostražitosti – neustále.

Foto: Tomáš Kopečný

Namísto graficky slabého panoramatického parkovacího systému obyčejné senzory s měřením vzdálenosti. Chválíme

Pokud jde o interiér, tak ten si zachovává klasické neduhy ZS. Myslíme tím třeba vysoko nastavenou sedačku spolujezdce, která nejde dát níž, tudíž lidi s výškou nad 1,85 metru budou při sezení hledět do stropnice, a ne z auta.

Co dostanu v základu?

MG ZS základní výbavě Essential nabídne kupříkladu šest airbagů, elektronickou stabilizaci podvozku, přední diodové lampy, zadní parkovací senzory, digitálně ovládanou manuální klimatizaci, tempomat, 10,1palcovou obrazovku infosystému s podporou Apple CarPlay/Android Auto, 17palcová litá kola, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, všechna okna v elektrice, alarm, senzor světla, centrál s dálkou, zadní parkovací senzory, kožený volant, palubní počítač, posilovač řízení nastavitelný ve třech režimech nebo látková sedadla bez výhřevu.

Taktéž chybí podélně nastavitelný volant (je jen výškově), jeho věnec je celkem tvrdý, v přihrádce spolujezdce najdete leda tmu (chybí osvětlení), loketní opěrka je malá a neposuvná, o čalouněný středový tunel se budete opírat pravým kolenem.

Foto: Tomáš Kopečný

Volant je nastavitelný jen výškově, nikoli podélně

Slušný displej infosystému je stále posazen nízko a dosud neumí česky, klimatizace neoperuje ve stupních Celsia, ale v úrovních chlad–teplo a též vně rozhraní postrádáme tlačítko zpět, tudíž spoustu operací ukončujete návratem na domovskou obrazovku pomocí stisku fyzického tlačítka s piktogramem domečku.

Půjdeme-li do detailů, tak ještě musíme oželet dešťový senzor, startovací tlačítko, elektronickou parkovací brzdu, dva reproduktory i pomalou palubní navigaci v angličtině, kterou stejně asi nepoužijete.

Foto: Tomáš Kopečný

Přehledné analogové budíky s barevným palubním počítačem jedině schvalujeme

Tyto kompromisy zůstaly, ovšem s řady základních prvků máme vysloveně radost. Tak třeba přístrojový štít je ve standardu analogový s příjemně čitelným palubním počítačem. Prima, daleko lepší řešení než nevalně nazdobená digitální přístrojová deska se stejnými informačními funkcemi.

Sedačky! Ty z umělé kůže, dodávané od druhé výbavy a výše, jsou neprodyšné, a tudíž se na nich zakrátko zpotíte. Jenže tyhle látkové? Mají podobný tvar, slušné boční vedení, solidní komfort a to nejlepší? No jasně, dýchají a nepůsobí rychlé slané záplavy.

Foto: Tomáš Kopečný

Látkové sedačky jsou daleko příjemnější než ty čalouněné umělou kůží, dodávané od druhého výbavového stupně

Software infosystému pochopitelně nabídne ještě méně funkcí než u plné výbavy, jenže jeho použitelnost je v obou případech asi taková, že raději vezmete kabel a rozjedete mobilní konektivitu Apple CarPlay/Android Auto, což vám vyřeší navigaci i hudební knihovnu.

Nečekejte od čtyřech reproduktorů concerto grosso, poslech je spíše tupý, nevýrazný, osekaný o některé tóniny. Na druhou stranu skladby nedrnčí, nešumí a nedělají věci, kvůli kterým by byly neposlouchatelné.

Foto: Tomáš Kopečný

Obrazovka slušná, infosystém slabý. Doporučení? Používejte Apple CarPlay či Android Auto

Základní znamená nejsvižnější

Pod kapotou základní varianty pracuje atmosférická čtyřválcová zážehová patnáctistovka o výkonu 106 koní a síle 141 Nm. Tu poté přenáší výhradně na přední kola pětirychlostní manuální převodovka, jejíž řadicí dráhy jsou příjemně krátké, přesné a samotná hlavice řadičky nepůsobí na pohmat lacině jako tomu je u páky automatu.

Foto: Tomáš Kopečný

Při 130 km/h na pátý rychlostní stupeň motor točí necelých 3 500 otáček za minutu

Na základě popisu výše někdo možná vykřikne „konečně normální motor“, což musíte potvrdit. Jen se podívejte do motorového prostoru, jak je příjemně přehledný a přístupný. Má to však i své nevýhody, při provozu je tato čínská jednotka v podstatě ve všech spektrech otáček hlučnější. Rozhodně znatelně více než jste u moderních aut zvyklí.

Už vás slyšíme, jak voláte, že to „nepojede“. A máte pravdu! Totiž chtít po tomhle čtyřválci nějaké svižnější rozhýbání 1,3 tuny vážícího SUV znamená hodně podřadit a jednotku poslat do vysokých toček.

Foto: Tomáš Kopečný

Jednotka 1.5 DVVT se znatelně zadýchává zejména při jízdě do kopce

I tak to nebude žádná hitparáda a nepůjdete hned shánět dopisní papír, abyste si o základní ZS napsali Ježíškovi, případně Sheng Dan Lao Renovi (čínský Vánoční starý muž).

Prodejní čísla v ČR

MG zažilo v Česku poměrně rapidní start podpořený prodejem reálným koncovým zákazníkům. Od 29. června 2022, tedy od oficiálního zahájení prodeje v ČR , si své nové majitele našlo celkem cca 300 kusů modelů ZS a EHS (95 % prodejů tvoří ZS). A pozor, nejsou zde započteny prodeje dealerům v rámci programu předváděcích vozů nebo skladovky.

Paradoxně však má základní motorizace nejlepší hodnoty zrychlení z nuly na sto z celé modelové řady MG ZS, jelikož na kulatou metu akceleruje za 10,9 sekundy, zatímco přeplňovanému litrovému tříválci (111 k, 160 Nm) s šestirychlostním manuálem to zabere 11,2 sekundy a s šestirychlostním automatem dokonce 12,4 sekundy.

Foto: Tomáš Kopečný

Základní čtyřválcová atmosférická patnáctistovka má lepší hodnoty zrychlení z nuly na sto než do vyšších výbav zastavovaný litrový tříválec s turbem

Zastavěná 1.5 DVVT se hodí do městského provozu a na okresky, kde si dosyta užijete také řazení krátkého pětikvaltu. Dálnice auto obstojně zvládá, ale primárně na ně necílí. A co předjíždění či jízda do kopce?

Tedy první jmenované si musíte dobře naplánovat a mít dostatek prostoru před sebou, jde-li o stoupání, tak tam se připravte na velice časté podřazování a potupu od kdejakého turbovaného tříválce.

Foto: Tomáš Kopečný

Abyste se základního ZS dostali pořádnou svižnost, musíte jeho motor vytáčet

Kombinace těžšího vozidla a slabšího přirozeně dýchajícího motoru se odrazí i na kombinované (město, okresky, dálnice) spotřebě, která má být papírově (WLTP) 6,6 litru benzinu na sto, nicméně my reálně jezdili v průměru za 7,7 litru na sto. A to je o něco vyšší palivový apetit, jaký mají spíše větší SUV s dvoulitrovým turbobenzinem.

Za zmínku stojí ještě kufr o objemu 448 litrů s volitelně dokoupitelným dojezdovým kolem, příjemně malý poloměr otáčení a slušný jízdní, byť houpavý, komfort i přesto, že má vozidlo vzadu obyčejnou klikovou nápravu. To už však znáte z minulého testu, protože totožné pohodlí nabídne i nejvyšší provedení Exclusive.

Foto: Tomáš Kopečný

Kufr nabídne objem 448 litrů, což je velmi slušné

Váha kompromisů

Tak to vypadá, že se nám na našem trhu rýsuje něco, co lze nazvat kandidátem na český SUV sen pro běžně spotřebitele (retail). Tedy neobejde se to bez znatelných kompromisů, a to ani v oblasti hmotností na tažné zařízení, kam více než 500 kg legálně nedostanete.

Tedy nepíšeme to často, nicméně u MG ZS vám doporučujeme, abyste se vybodli na lepší výbavové stupně a koupili auto v základu. O moc komfortních prvků nepřijdete a bude vás to stát 424 940 Kč, což je suma za nový model v segmentu kompaktních SUV více než příjemná.

Foto: Tomáš Kopečný

Rada na závěr? Kupte si MG ZS v základu

Kdyby vám ve standardu chyběl třeba výhřev látkových sedaček, tak ten a jiné prvky umí čeští prodejci za příplatek namontovat dodatečně, ostatně námi testované vozidlo je toho důkazem.

A co na tom, že MG už není britské, ale zejména čínské? Pro někoho velký problém, nicméně všem ostatním radíme spíše zohlednit fakt, že za rozumně peněz dostanete slušnou muziku, navíc podpořenou sedmiletou zárukou, což bylo až donedávna parketou spíše jihokorejských značek.

„Konečně normální auto“, odvětil ti by kdejaký český řidič. Pod toto tvrzení se s klidným svědomím podepisujeme, nicméně znovu opakujeme, že se ani vozu ve standardu rozhodně nevyhnuly podstatné kompromisy. Na druhou stranu jejich váha při ceně necelých 425 000 Kč s daní není až zas tak moc tíživá, viďte?

Technické údajeMG ZS Essential
Karoseriepětidveřová, SUV
Míst k sezení5
Motoratmosférický zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 498 ccm
Max. výkon78 kW (106 k) při 6 000 ot./min.
Max. točivý moment141 Nm při 4 500 ot./min.
Palivobezolovnatý benzin N95
Převodovkapětirychlostní, manuální
Pohonpředních kol
Max. rychlost175 km/h
Zrychlení 0–100 km/h10,9 s
Kombinovaná spotřeba6,6 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže48 l
Délka4 323 mm
Šířka1 809 mm
Výška1 653 mm
Rozvor náprav2 577 mm
Světlá výška165 mm
Hmotnost nebrzděného přívěsu500 kg
Hmotnost brzděného přívěsu500 kg
Provozní hmotnost1 306 kg
Objem kufru448/1 375 l
Disky a pneu17", 215/55 R17
SpecifikaceCena
Essential, 1,5 l, 5. st. manuál424 940 Kč
Emotion, 1,5 l, 5. st. manuál458 940 Kč
Elegance, 1,0 TGI, 6. st. manuál494 940 Kč
Exclusive, 1,0 TGI, 6. st. automat529 940 Kč

Reklama

Související témata:
Načítám