Hlavní obsah

Testovací Chiron zažil neuvěřitelné věci a projel celý svět

Foto: Bugatti

Automobilky pro své chystané modely používají desítky testovacích vozidel, z nichž většina skončí svou náročnou pouť pod lisem. V případě Bugatti se ovšem testovací kusy počítají na jednotky a o sešrotování vozu, který nový stojí desítky milionů korun, nemůže být řeč. Prototyp Chironu s interním číslem 4-005 zažil neuvěřitelnou pouť a nyní zamíří patrně do muzea.

Článek

Ne všechno jde nasimulovat na počítači, a přestože automobilky pro vývoj vozů využívají své superpočítače, spoustu testů je potřeba dělat v terénu a s reálnými stroji. Popisovaný Chiron si během osmi let užil spoustu náročných zkoušek po celém světě.

Tři roky před premiérou ručně složené auto jezdilo na vyprahlých silnicích Jižní Afriky, okusilo třeskuté mrazy za polárním kruhem, rozlehlé silnice Spojených států nebo rychlost přes 400 km/h na vysokorychlostním okruhu v italském Nardo. Interní kód 4-005 znamená, že šlo o testovací prototyp (číslice 4) a 005 znamená, že to byl pátý testovací vůz (z celkových osmi).

Prototyp nejprve jezdil s kamufláží, ale automobilce sloužil i poté, co Chiron v březnu 2016 oficiálně představila. K testům se používalo mj. třicet řídicích jednotek. Mezi hlavní úkoly třinácti testovacích jezdců patřily zkoušky infotainmentu, klimatizace a další testování softwaru. Vše muselo fungovat v mrazu i horku a vzhledem k tomu, že displej infotainmentu je docela malý, hodně se řešilo i to, jak čitelné je písmo pro zákazníky.

A protože palubní systémy automobilka i po zahájení prodeje neustále zdokonalovala, testoval se Chiron i roky po světové premiéře.

Testovací čtyři-pětka najela přes 74 000 kilometrů, což je mnohem více, než kolik řidiči s Chironem běžně urazí. Podle automobilka je to konkrétně necelých 2 600 km ročně. Po osmi letech mimořádně tvrdé dřiny nyní zamíří do zaslouženého důchodu. Patrně to bude ve firemním muzeu, šrotovat takto výrazné auto by byla podle nás velká škoda.

Automobilka z Molsheimu každý vyrobený Chiron ještě důkladně otestuje. Kupříkladu na motorové brzdě světa, dále provede několik jízdních testů v reálném provozu, kdy automobil dosahuje rychlosti přes 300 km/h.

Připomeňme si, že Bugatti Chiron pohání unikátní osmilitrový šestnáctiválec o výkonu 1 500 koní, který dovede auto vystřelit na „stovku“ za nicotné dvě a půl sekundy. Nejvyšší rychlost 420 km/h z něj ve své době udělala nejrychlejší auto planety. To vše za nejméně 60 milionů korun. Měsíčně se vyrobí pět Chironů.

Reklama

Načítám