Hlavní obsah

Toyota Land Cruiser – Poctiví drsňáci ještě nevymřeli

Foto: Jiří Čermák

Toyota v tuto chvíli nabízí hned dvě vlajkové lodě: osvědčený Land Cruiser a nový Highlander, což jsou obě gigantická rodinná auta s terénními sklony. Modely jsou podobně velké, podobně vybavené a stojí podobné peníze, takže se nabízí otázka: Které z nich byste si měli vybrat?

Článek

Pánové, pojďme si to říct na rovinu: Civilizovaná SUV jsou sice fajn jako kočáry pro rodinu, ale pravý chlap s touhou po dobrodružství potřebuje poctivý off-road. Jenže těch přežilo právě kvůli módě SUV jen naprosté minimum. Jedním z nich je Land Cruiser od Toyoty, správný drsňák, který se nezalekne žádné výzvy a vyměklým SUV se akorát vysmívá.

Historii modelu Land Cruiser, který právě slaví 70 let, si můžete nastudovat ZDE.

Tedy ne, že by Land Cruiser nebyl dost civilizovaný. Vždyť si ho můžete pořídit v prostopášně vybavené variantě, kdy za vás částečně řídí automatické systémy, do cíle vás naviguje moderní infotainment, a přitom vám vyhrává hi-fi JBL se 14 reproduktory, zatímco sedíte v prostředí klimatizovaném ve třech nezávislých zónách a rozvalujete se na koženém křesle s vyhříváním i ventilací a v rukou držíte volant s věncem kombinujícím kůži a imitaci dřeva (a posádka vzadu se dívá na filmy na obrazovce s Blu-ray přehrávačem). Připadáte si jako nekorunovaný král silnic shlížející na okolní provoz ze svého mobilního trůnu.

Foto: Jiří Čermák

Kabina Land Cruiseru sice vypadá jako z muzea, ale je špičkově vybavená

Ale je fakt, že Land Cruiser přeci jen nepůsobí tak sofistikovaně (jen se povídejte na jeho krabicovitý design, kabinu posetou tlačítky a přepínači muzejního charakteru nebo infotainment s prehistorickou grafikou, přestože ho Land Cruiser získal v rámci nedávné modernizace) a ani nejezdí tak uhlazeně, jak byste u auta této cenové kategorie očekávali – řízení vyžaduje pevnou ruku, motor má hrubější chod a řazení je spíše rozvážné, podvozek místy trochu uskákaný a do zatáček ho musíte skládat s rozmyslem, místo abyste se do nich vrhali po hlavě.

Jenže tyhle ústupky vám Land Cruiser bohatě vynahradí, když sjedete z asfaltu do terénu. Tohle auto se totiž narodilo pro zdolávání off-roadových výzev. Je postavené na rámovém podvozku, vpředu má nezávislé zavěšení, ale vzadu tuhou nápravu, k tomu permanentní pohon všech čtyř kol s uzamykatelným středovým diferenciálem a samosvorným zadním, automatická převodovka je vybavená redukcí – zkrátka poctivý terénní drsňák. Asistent pro jízdu do kopce i pro sjíždění z kopce a další elektronické systémy doplněné 360° kamerovým systémem berte jako bonus.

Nebudu vás tu unavovat čísly nájezdových a přejezdových úhlů, stoupavostí a bočním náklonem, světlou výškou nebo brodivostí, protože amatérům by nic neřekly a odborníci je už nejspíš znají zpaměti. Můžu vám ale potvrdit, že je vážně fascinující zážitek prokousávat se s Land Cruiserem náročným terénem, přejíždět pole balvanů velkých jako bowlingová koule, při bočním náklonu ležet na dveřích a skoro drhnout zrcátkem o zem, drápat se do příkrých kopců, kam si troufnou už jen kamzíci, nebo naopak viset v pásech při klesání ze svahů – a hlavně žasnout, s jakým přehledem to tohle výjimečné auto zvládá.

Foto: Jiří Čermák

Land Cruiser je pořádně velké auto, ale to mu v pohybu mimo silnici nijak nepřekáží

Shrňme to tak, že Land Cruiser zvládne víc, než na co si s ním většina majitelů vůbec troufne – zvlášť při zvýšené opatrnosti dané pořizovací cenou přes 1,5 milionu korun. Dost možná na to drsné terénění ani nenajdete odvahu…

Pak si jej ale ani nepořizujte a sedněte raději do Highlanderu, který bude na silnici pohodlnější, příjemnější a se svým hybridním pohonem také úspornější (Ačkoliv s těmi průměrnými 8 litry nemůžeme Land Cruiser označit jako rozežraný, právě naopak!). Land Cruiser by si měli zvolit ti, co se často vrhají za dobrodružstvím mimo asfalt a potřebují drsňáka, který s nimi zvládne držet krok, přitom se však chtějí nechat trochu rozmazlovat luxusními vymoženostmi. Je jedním z posledních svého druhu – inu, podle pravidel evoluce přežijí jen ti nejlepší.

Základní cena Land Cruiseru činí 1 465 000 Kč, ale luxusními prvky výbavy demonstrovanými naším plně vybaveným testovacím modelem jeho cenovku můžete vyšroubovat až na úroveň 1 850 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu podél
Zdvihový objem2 755 cm3
Výkon150 kW (204 k) při 3 400 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 600 - 2 800 ot./min.
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 410 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,9 s
Maximální rychlost175 km/h
Spotřeba (kombinace)9,3 l/100 km
Objem palivové nádrže87 l
Kola a pneumatiky265/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 840/1 885/1 890 mm
Rozvor2 790 mm
Objem zavazadlového prostoru621 l

Reklama

Načítám