Hlavní obsah

Test ojetiny: Toyota Yaris Hybrid je do města ideální

Foto: Dalibor Žák

Na trhu ojetin je hybridní Yaris svým způsobem unikátní, protože v segmentu městských aut se taková technika skoro vůbec nevyskytuje. Příkladná spolehlivost z něj ale dělá, i přes vyšší cenovku, velice atraktivní volbu.

Článek

S hybridním pohonem už má Toyota skoro čtvrt století dlouhé zkušenosti. Postupem let se z Priusu rozšířil do dalších modelů a konečně bylo možné tuhle zajímavou techniku pořídit i v autech, která nevypadají jako pojízdná demonstrace ekologických aktivistů. Třeba hybridní Auris je naprosto normální auto, jehož spolehlivost mu mohou všechny diesely závidět.

Masivnějšímu rozšíření vždycky bránila cenovka, protože u nás jste se žádných výhod při koupi tohoto hybridu nedočkali. Dokonce už ani nezaparkujete zadarmo na modré zóně a hybridní Toyoty se nedostanou pod 50 g/km CO2, takže nemůžete mít ani levnější dálniční známku. Ale bonus najdete jinde. V prakticky nekonečné spolehlivosti.

To si ale všechno postupně popíšeme. Tentokrát tu máme nejmenší hybridní Toyotu, tedy model Yaris. Ve třetí generaci je na trhu od června 2012. Nabídka ojetin je slušná a zcela upřímně říkám, že je to jedno z nejlepších a nejspolehlivějších městských aut, které si můžete koupit.

Vyšší ceny ojetin se dají pochopit

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Toyotu Yaris v pětidveřovém provedení s hybridním pohonem, se kterým je samozřejmě spojena výhradně samočinná převodovka. Vůz z roku 2018 měl v době testu najeto jen necelých 24 000 km a prodejce za něj chtěl 350 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Mladý a málo ojetý Yaris s hybridním pohonem není nic levného, ale je potřeba si uvědomit, že jako nový stojí skoro půl milionu. Navíc je velice spolehlivý

V aktuální nabídce inzertního portálu Sauto.cz najdeme něco málo přes stovku inzerátů na Toyotu Yaris třetí generace. Nejlevnější kusy se dají sehnat za 100 000 korun, ale takové budou mít základní tříválec, vysoký nájezd a chudou výbavu. Realističtější nabídka začíná zhruba u 140 tisíc korun.

Naprostá většina těchto Toyot má pod kapotou benzinový motor, diesel jsme našli jen jeden. Naproti tomu hybridů je v inzerátech docela dost, několik desítek. Nejlevnější začínají už pod 230 000 Kč, hybridy s nájezdem do 50 000 km se dají koupit od zhruba 270 tisíc korun. Tříleté vozy startují u tří set tisíc. Je to hodně, ale nový hybrid stál skoro půl milionu.

A jak si vlastně Yaris a hybridy obecně vedou v bazaru? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Vozidla s hybridním ústrojím zažívají velký boom, nikoli však mezi ojetinami. Zákazníci mají často strach z budoucího servisu. Pouze Toyota se vymyká standardu. U té se občas setkáváme, že klienti hybrid přímo požadují. Je to dlouholetou tradicí hybridní části značky, kterou globálně odstartoval milovaný i nenáviděný Prius.“

„Elektromobily mají ještě specifičtější klientelu, takže se na ně zatím nezaměřujeme. Největším konkurentem Toyoty Yaris je jednoznačně Škoda Fabia. A poptávka rozhodně vyrovnaná není. Na každý jeden Yaris třetí generace se u nás prodá přes patnáct vozů Fabia III. Kupodivu VW Polo prodeje Yarisu těsně překonat nedokáže. Prodeje motorizací jsou velice vyrovnané, ale největší poptávka je po slabších benzinových jednotkách o objemu 1,0 litru.“

Skvělý pohon, pár otravných detailů

V úvodu to možná vyznělo jako nekonečná chvála, ale nebojte, budu také trochu remcat. Zcela bez chyb totiž Yaris není, ale otravovat vás budou spíše nepodstatné detaily než důležité věci týkající se pohonu a spolehlivosti.

Foto: Dalibor Žák

Zamrzí až přehnaně laciné detaily. Takhle vrzající výplně dveří nenajdete ani ve Fabii s nájezdem přes 300 000 km. I pozice za volantem by mohla být lepší

Ve třetí generaci Yarisu se prostě nedá normálně sedět. Volant je moc nízko a hluboko a sedačka zase moc vysoko. V tomhle autě prostě nejde najít příjemná a přirozená poloha za volantem. Toyota zřejmě používá jako figuranty, podle kterých navrhuje ergonomii interiérů, nějaké mutanty s krátkými končetinami, nebo nevím. U hybridu do města to vem čert, ale třeba u modelu GRMN je to dost omezující. Ve sportovním autě prostě chcete sedět správně, a ne jak opilec na barové židličce těsně před zavíračkou.

Na to, že jsem na test dostal skoro nové auto (hybridní Yaris s reprezentativnějším nájezdem k dispozici ale nebyl) s nájezdem 24 000 km, tak mě překvapilo, jak skoro všechny plasty v interiéru vržou. Výplně dveří vydávají zvuk, jako by je někdo už desetkrát rozebral a vysypal za ně kostičky lega. Tohle nedělá ani dvanáctiletá Fabia s nájezdem 300 000 km.

Foto: Dalibor Žák

Couvací kamera je příjemný bonus, stejně tak k hybridu standardně dodávaná automatická klimatizace. Chtělo by to ale vyhřívané sedačky (i když tenhle hybrid docela brzy začne topit) a překvapí okénka na kličku vzadu. U auta za skoro půl milionu by člověk čekal elektriku

Opět mě rozčiloval ten dotykový palubní infotainment, který si žil vlastním životem. Až podezřele jeho chování připomínalo ten v minule testované Mazdě, který odmítl listovat složkami na disku USB a vnucoval mi, co budu poslouchat. Naštěstí si ale aspoň pamatoval, kde posledně skončil. Je zajímavé, že třeba v Dacii, škodovkách, BMW a jiných laciných autech listování v podsložkách disku funguje, takže mojí letitou fleškou, kterou jsem dostal kdysi dávno na nějaké tiskovce, to nebude.

Na závěr remcání nad nepodstatnými „blbostmi“ bych ještě zmínil přesvícené palubní přístroje, které sice ve tmě automaticky snižují jas, ale nedostatečně, a tak pořád svítí jak maják. Možná to půjde někde nastavit, ale nepodařilo se mi najít kde. Třeba jen Toyota schovala ovladač podobně jako tlačítko pro reset tlaku v pneumatikách nesmyslně kamsi pod palubní desku. No a to by bylo k tomu remcání asi všechno, teď už si napíšeme, proč je hybridní Yaris zřejmě nejlepší ojeté auto do města, které si můžete koupit.

Ve městě je hybrid bezkonkurenční

Z dřívějších testů víte, že hybridní Toyoty fungují v městském režimu parádně. Ani u Yarisu se na tom nic nemění, i když slabší hybrid (není tu osmnáctistovka, ale menší patnáctistovka) nemá takovou dynamickou rezervu. Ale do města to stačí a do zhruba 80 km/h je hybridní Yaris velice svižný. Od světel ujedete skoro každému.

Foto: Dalibor Žák

V reálném provozu je Yaris Hybrid mnohem rychlejší, než co by napovídaly tabulkové údaje. Díky bezprostřední reakci pohonu je hlavně ve městě velmi svižný

Hybrid tady funguje úplně stejně jako v ostatních toyotách. Atmosférická patnáctistovka pracující v upraveném Atkinsonově cyklu je spojena s patentovanou hybridní planetovou převodovkou, která vlastně slučuje práci elektromotoru a spalovacího motoru. Systémový výkon je 100 koní, tedy méně než v případě většího hybridu s osmnáctistovkou, který najdeme třeba v Aurisu, Corolle a větších modelech. Těch 136 koní silnějšího hybridu by Yarisu slušelo, ale i takhle s výkonem 100 koní tohle auto jede velice slušně.

Ono to na papíře nevypadá (0–100 km/h za 11,8 s, nejvyšší rychlost 165 km/h), ale v reálném provozu je hybridní Yaris příjemně svižný. Výhodou je bezprostřední reakce pohonu, který po přidání plného plynu ihned začne odevzdávat nejvyšší dostupný výkon. Když se třeba ploužíte třicítkou a pak dupnete na plyn, Yaris vystřelí jako raketa. Motor sice zaskučí jako skútr v maximálních otáčkách, ale na ten projev si brzy zvyknete. Než byste se u ostatních motorizací prokousali převodovkou a čekali, až se motor vytočí, bude hybrid dávno za horizontem.

Foto: Dalibor Žák

Tady je normální kulisa převodovky a Yaris také nevydává to otravné pípání při zařazení zpátečky jako Auris či Prius. Režim B slouží k zesílení brzdného momentu motoru

Samozřejmě tenhle agresivní styl jízdy se pak na spotřebě neprojeví moc pozitivně. Pokud budete jezdit normálně, lze v městském provozu srazit spotřebu opravdu nízko. Není problém se pohybovat kolem 4 litrů na 100 km. Náš celkový průměr trochu kazily časté přesuny po dálnici (nakonec jsme auto vrátili s průměrem 5,5 litru na 100 km), ale denní průměry v příměstském provozu se pohybovaly kolem 5 litrů. Rekordní hodnota zobrazená na palubním počítači z jedné jízdy byla 2,9 litru na 100 km.

Na dálnici se karta obrátí. Za 130 km/h už hybrid moc netáhne a jeho komfortní tempo je někde u 110 km/h. Pokud budete držet na tempomat 130 km/h, počítejte se spotřebou okolo 7 litrů na 100 km. To už opravdu hybrid moc smyslu nedává, ale tohle je prostě pohon, který patří do města a blízkého okolí, kde maximálně využije díky častým akceleracím a zpomalování svůj potenciál s elektrickou asistencí rekuperované energie. Na dálniční přesuny si koupíte určitě něco jiného. Yaris je navíc docela hlučný, a ne zrovna extra pohodlný.

Spolehlivost téměř nekonečná

Asi největší předností tohoto hybridního systému Toyoty je příkladná spolehlivost, které se žádné moderní diesely ani downsizované přeplňované motory nemohou rovnat. Už samotná koncepce naznačuje, že tu odpadá spousta potíží, které trápí všechny konvenční ojetiny po vyšších nájezdech.

Foto: Dalibor Žák

Hybridní systém Toyoty je zřejmě nejspolehlivější typ pohonu, jaký lze dnes koupit. Motor je velice odolný, stejně tak celá převodovka. Při dodržování servisu najede přes milion kilometrů

Mezi motorem a převodovkou není žádná třecí spojka, a pokud necháte v hybridní převodovce každých 90 000 km nebo 6 let vyměnit olej, zřejmě se nerozbije nikdy. Ani kdyby mělo auto najeto milion kilometrů. Zatímco po 300 000 km jsou zpravidla malé převodovky v ojetinách už na odpis, pro tohle auto takový nájezd nic neznamená.

Velice spolehlivý je i spalovací motor. Má nepřímé vstřikování, a pokud ho neutrápíte špatným palivem a zanedbaným servisem, nebudete na něm nic řešit. Pamatujte ale na to, že Yaris vám neřekne, že chce do servisu. Má pevný servisní interval 15 000 km nebo 1 rok a musíte si to hlídat sami. Proto v servisní historii auta ověřte, jestli bývalí majitelé opravdu servis dodržovali. Také je na to vázaná záruka na pohon. Servis Toyoty vám ale ochotně sdělí, jak na tom vaše auto je.

Ani o životnost trakční baterie a jiných elektrických součástí hybridního pohonu není potřeba mít obavy. Akumulátor začne ztrácet kapacitu až po 300 000 km a jediné, co nemá rád, je trvalé odstavení ve vybitém stavu, typicky celé měsíce na plochách bazarů. Tímto bych chtěl apelovat na bazarníky, aby hybridy pravidelně projížděli a udržovali baterii v dobrém a aspoň částečně nabitém stavu.

Foto: Dalibor Žák

Antikorozní ochrana je solidní, ale neděláme si iluze o tom, jak tenhle zadní podběh bude vypadat za 12 let celoročního provozu. Zvažte dodatečnou ochranu podvozku a dutin, ať Yaris nezrezne

Trakční NiMH akumulátor je tvořený dvaceti nízkonapěťovými 7,2V moduly zapojenými sériově, celkem má baterie 144 V. Využitelná kapacita baterie je jen asi 0,9 kWh, ale to na hybrid pracující v kooperaci se spalovacím motorem stačí. V automatickém režimu vůz zvládá jízdu na elektřinu ve vhodných podmínkách zhruba do 70 km/h.

Nová baterie stojí zhruba 40 000 korun (což je ve světle cen oprav filtrů DPF, dvouhmotnostních setrvačníků, vstřikovačů a EGR ventilů dieselů vlastně úplná láce), navíc už u nás začínají fungovat specialisté, kteří umí jednotlivé moduly repasovat a měnit. Navíc pokud kapacita baterie začne klesat, tak jen bude ubývat schopnost elektrické asistence, což poznáte na postupném zhoršování spotřeby paliva. Mechanické poškození baterie umístěné pod zadními sedadly nastane jen v případě vážné nehody a to pak zřejmě celé auto odepíšete a opravovat ho nebude mít ekonomický smysl.

Samotný Yaris je, až na to vrzání a pocitově laciné detaily, spolehlivé a kvalitní auto. Podvozek je velice trvanlivý, což je při poměrně tvrdém nastavení odpružení docela překvapivé. Životnost brzdové soustavy je rovněž vysoká a u hybridu, který často rekuperuje, ji spíše budete muset měnit kvůli korozi než kvůli opotřebení.

Osobně bych doporučil investovat do dodatečné ochrany podvozku a dutin proti korozi, protože Toyota tady dost šetřila a třeba zadní nekryté podběhy naznačuj, že neudržovaná auta tady začnou brzy reznout. I když má karoserie slušnou antikorozní ochranu, odletující štěrk a polétavá rez udělá své. Byla by tak škoda nechat tohle auto shnít, když jeho pohon bude fungovat klidně dvacet let.

Celkové hodnocení: Ojetá Toyota Yaris Hybrid

Na courání se po městě lepší auto nenajdete. Jestli zároveň potřebujete (nebo jen chcete) automatickou převodovku, opravdu v tomhle segmentu lepší volba není. Jistě, je to záležitost rozpočtu, protože ojeté hybridní yarisy jsou stále docela drahé, ale pokud na to máte, jiné auto nehledejte. Jenom pamatujte na pravidelný servis a pak bude tahle Toyota fungovat celá desetiletí.

Reklama

Související témata:
Načítám