Hlavní obsah

Test ojetiny: Škoda Fabia III 1.0 MPI moc nejede, ale vydrží

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fabii třetí generace jsme tu už měli. Ale se základním litrovým tříválcem jsem, světe div se, ještě nejezdil. Takže jaký je tenhle malý motor? Stačí na běžné auto segmentu B? A má smysl s ním tuhle ojetou škodovku vůbec kupovat?

Článek

No jo, další ojetá škodovka, to zase dostanu dole v komentářích „kartáč“. Já si ale nemůžu pomoci. Vždycky, když si sednu do rapida, fabie nebo octavie, získám ten uklidňující pocit, že zase dřepím v normálním autě. A u téhle Fabie se základním motorem to nebude jinak. Klidně hned na úvod přiznám, že mám tohle auto rád.

U nás je plno zapřisáhlých odpůrců všeho z Mladé Boleslavi (kteří to vždycky všude musí hlásit, podobně jako vegani svůj odpor k čemukoli živočišnému), ale já nebudu nikoho přesvědčovat a přemlouvat. Pro mě za mě si kupte, co chcete. Třeba Hyundai – to je koneckonců taky dobré auto.

Ti nezaujatí, kteří prostě chtějí jednoduché, spolehlivé a příjemné auto, určitě Fabii třetí generace ze svého hledáčku nevyškrtli. Prodejní statistiky pak ukazují, že zákazníci mají tohle auto rádi a jsou ochotni za něj dát své vlastní peníze, které už jim nenažraný státní aparát několikrát zdanil. Kdyby byla Škoda Fabia špatná, asi by se neprodávala tak dobře.

Nejlevnější od 120 tisíc Kč

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Fabii se základním motorem 1.0 MPI o výkonu 44 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2017 měl v době testu najeto zatím jen 17 500 km a prodejce za něj chtěl 221 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Tahle zelená barva vypadá na Fabii zajímavě, rozhodně lépe než nudná bílá nebo „pošťácká“ modrá. I přes základní motor mělo testované auto slušnou výbavu, úplná holota to nebyla

Fabia je po Octavii na našem trhu druhá nejnabízenější ojetina. Jen na inzertním portálu Sauto.cz je přes 5 000 nabídek, z toho zhruba 2 000 jsou vozy poslední třetí generace (mezi nimi figuruje ještě mnoho nových skladových aut). Nejlevnější Fabie III začínají u 120 000 Kč za základní litrové tříválce s vyšším nájezdem či hodně ojeté diesely 1.4 TDI. V nabídce mírně převažují kombíky, vozů s automatickou převodovkou je velmi málo.

Rozpočet 200 000 Kč by měl stačit i na poměrně málo ojetý kus s nájezdem do 30 000 km, pokud vám nevadí chudší výbava a základní motorizace. Pokud byste chtěli žádaný motor 1.2 TSI v silnějším provedení a s nízkým nájezdem, potřebujete pořád alespoň 250 000 Kč.

A jak si stojí Fabie v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Asi 60 % prodejů Fabií třetí generace tvoří hatchbacky a 40 % vozy kombi. Nejčastější výbavou, a to asi v polovině případů, je Ambition. Nejprodávanější motor u Fabie třetí generace je přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 TSI. Má jej pod kapotou téměř 40 % vozů v naší nabídce. Atmosférická 1.0 MPI je zastoupena méně, ovšem výběr je stále velký. Zájem je také o starší čtyřválce 1.2 TSI a na své si přijdou i příznivci nafty v podobě 1.4 TDI, většinou s vyšší výbavou Style. Poslední tříválcové motory nejsou na trhu dlouho, a tak zatím nemůžeme uvést příklady extrémně vysokých kilometrových nájezdů. U Fabií z roku 2017 jsou nájezdy přes 100 tisíc km poměrně vzácné. Nejvyšší zaznamenaný nájezd u 1.0 TSI máme přes 160 tisíc km.“

Moc nejede, ale do města stačí

Základní litrový tříválec ještě s atmosférickým plněním a nepřímým vstřikováním známe také například z malého Citigo. Je jasné, že ve větší a těžší Fabii to není tak suverénní pohon, ale pokud jezdíte jen po městě, naprosto to stačí. Navíc do takového režimu s častými starty a krátkými cestami se tenhle jednoduchý motor s nepřímým vstřikováním hodí nejvíc.

Na přiloženém videu můžete vidět pružnost základního litrového tříválce o výkonu 44 kW na čtvrtý rychlostní stupeň. No, trhač asfaltu to není, ale když se naučíte podřazovat, pojede Fabia přeci jen trochu lípVideo: Dalibor Žák

Zatímco na první tři rychlosti jede tahle Fabia slušně, na čtyřku a pětku už to žádná sláva není. Samozřejmě s takovým autem můžete i na dálnici, ale komfortní je udržovat rychlost tak do 120 km/h. Slabý motor si totiž pomáhá krátkými převody, takže na pětku máte pocit, že jedete spíše na čtyřku. V autě pak roste hluk a trápit motor neustále kolem 4 500 otáček se člověku dlouho nechce.

Ale tuhle motorizaci si nikdo na trvalé dálniční přesuny snad nepořídí. Na jízdy mezi vesnicemi, po městě a všechny ty krátké trasy „kolem komína“ vlastně nic většího člověk ani nepotřebuje. V takovém režimu naopak dynamika motoru zcela stačí a spotřeba se dá udržet okolo 5,5 l na 100 km. Výhradně městský režim znamená maximálně sedmilitrovou spotřebu, spíše 6,5 litru na 100 km.

Foto: Dalibor Žák

Tady je všechno v naprostém pořádku. Ergonomie je příkladná a podobně dobře se sedí už jen v Polu a Corse, ještě možná tak ve Fiestě. Jednoduchost ovládání dělá z Fabie jednoznačnou volbu

Foto: Dalibor Žák

Kdo byl zvyklý používat Fabii druhé generace jako rodinné auto, bude mít u téhle třetí generace trochu problém. Vzadu je to už reálně jen pro děti

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.0 MPI je svým založením spíše městský pohon. Pokud jezdíte výhradně krátké trasy s častými starty a zhasínáním motoru, jedná se o nejlepší jednotku pro Fabii. Ti, kteří jezdí často mimo město a po dálnicích, asi dají spíše přednost dynamičtějšímu motoru 1.2 TSI

Jinak je Fabia pořád tím příjemným malým autem, jak ji známe. Ergonomie je v naprostém pořádku, rozvržení základních ovládacích prvků skvělé, pozice za volantem široce konfigurovatelná a dojem kvality dobrý. Na běžné funkce tu pořád máte klasická tlačítka, chybí mi jen rychlé nastavení intenzity podsvícení přístrojů.

Osobně si myslím, že mohla automobilka oželet trochu místa v kufru a být velkorysejší s prostorem na zadních sedadlech (ve Fabii II bylo vzadu prostě víc místa), ale to už by zase Fabia lezla do zelí Rapidu, takže se dá asi pochopit, že je menší.

Jednoduše a levně

Základní litrový tříválec bez turba je už z povahy věci tak jednoduchý motor, jak jen je to v současné době s přísnými emisními normami možné. Pro kupujícího ojetiny je dobrá zpráva, že tady žádné pasti nejsou, a pokud litrový tříválec MPI dostává nejpozději každý rok nebo po 15 000 km nový olej, vydrží věčně.

Foto: Dalibor Žák

Tříválcový „litr“ s nepřímým vstřikováním a bez turba je asi ten nejjednodušší motor, který se dá v rámci dnešních emisních norem udělat. Dobrou zprávou je, že se rychle ohřeje, a pokud se hlídáte, jezdí za méně než šest litrů na 100 km. Pro nenáročné motoristy je tohle ideální pohon

Nová auta mají obvykle dvouletý servisní interval s prohlídkou, takže pro zjednodušení si nechte v palubním počítači nastavit pevný roční interval s maximem 15 000 km, ať prohlídku a výměnu oleje s dalšími věcmi uděláte najednou v rámci jedné návštěvy. Jaký plán má Fabia z výroby nastavený, najdete na výrobním štítku v kufru.

Označení QI6 znamená variabilní interval s maximem 30 000 km či dva roky, ale prohlídka stejně po dvou letech přejde na maximálně roční interval, takže si to nechte v palubním počítači nastavit na klasický pevný interval QI4 (rok nebo 15 000 km), zejména pokud jezdíte málo a víc než 20 000 km ročně nenajedete. Interval QI6 má opravdu smysl jen pro ty, kteří jezdí hodně.

Foto: Dalibor Žák

Údaj QI6 dole na štítku značí variabilní servisní interval. Pokud najezdíte do 15 000 km za rok, nechte si nastavit pevný interval s výměnou oleje práve po 15 000 km. Navíc je pak olej trochu levnější.

Jen pro zajímavost, na některých trzích se lze u modelových roků 2014 až 2016 setkat ještě s intervaly QI2 (7500 km nebo jeden rok) a QI3 (10 000 km nebo jeden rok). Od modelového roku 2017 už je to jen QI4 nebo QI6.

Fabie s intervalem QI6 mají první prohlídku po dvou letech a 30 000 km, pak po 30 000 km nebo jednom roce podle toho, co nastane dříve. Kdo jezdí méně, opravdu si může nechat změnit interval na QI4, kdy se stejně jezdí na prohlídku a olejový servis po roce. Navíc v rámci intervalu QI4 je možné používat u motorizace 1.0 MPI levnější olej dle normy VW 502 00, interval QI6 vyžaduje dražší olej VW 504 00.

Cenově vychází podle oficiálního ceníku značky v případě intervalu QI6 prohlídka po 30 000 km nebo dvou letech na 3900 Kč bez DPH. Mění se samozřejmě olej a pylový filtr. Po 60 000 km (nebo po třech letech), si k tomu připočtěte svíčky a vzduchový filtr, celkem vychází na 6 256 Kč bez DPH. Ceny servisu se samozřejmě mohou lišit podle toho, kolik práce chcete navíc, a i podle individuálních zákaznicích slev či akčních nabídek. Mimo autorizovaný servis jsou ceny víceméně podobné.

Jelikož litrové tříválce nejsou obvyklá služební auta pro padesátitisícové nájezdy, není moc aut s opravdu vysokým nájezdem, ze kterých by šlo vyvozovat něco o dlouholeté spolehlivosti. Těch pár kusů, které už za sebou vyšší nájezd mají, ale vraky nejsou a motor stále funguje. Spíše už bude skučet převodovka, která ale trpí na nevybíravé zacházení. Na pětistupňový manuál není dobré moc pospíchat.

Foto: Dalibor Žák

U více ojetých kusů pozor na nětěsnosti kolem motoru a vodní pumpy. Většina Fabií s motorem 1.0 MPi za sebou ale nemá vražedné nájezdy jako dieselové Superby

Foto: Dalibor Žák

Někteří uživatelé kritizují převodovku, po vyšší nájezdech prý kvílí, drhne a vibruje. Těžko říci, zda je to systémový problém, nebo záleží na konkrétním kusu. Během zkušební jízdy zjistěte, jestli jde řazení hladce

Spolehlivost litrového tříválce potvrzují i zkušenosti z modelu Citigo a dalších koncernových aut. Myslete ale na pravidelné výměny dalších věcí, jako jsou filtry, svíčky (ty nejpozději po 60 000 km či čtyřech letech, u TSI klidně dříve) a po vyšším nájezdu preventivně i ozubeného řemene pohonu rozvodů. Jako opatrný interval jeho výměny bychom nastavili 160 000 km nebo 8 let.

Kdo nejezdí jen po městě, asi bude hledat silnější motor. Čtyřválec 1.2 TSI je pro Fabii naprosto přesvědčivý pohon, ve vrcholné verzi až 81 kW pak opravdu dynamický. Spotřeba dvanáctistovky se dá udržet pod 6 l na 100 km a obvyklým problémem jsou tak maximálně překousané kabely od kun. Motory s nešizeným servisem provozované na kvalitní palivo bývají v pořádku, ale do budoucna počítejte s přirozenou tendencí k zanášení sání karbonem. Pokud to podchytíte včas (prevence po 100 000 km), dá se zabránit větším škodám.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.2 TSI je pro Fabii nejlepší, pokud jezdíte více mimo město a po dálnicích a chcete přeci jen lepší dynamiku. Tříválec 1.0 TSI nezakazujeme, ale pozor na stav spojky. Někteří šoféři ji upekli už po 30 000 km

Tříválec 1.0 TSI je také mechanicky spolehlivý, ale z řidičského pohledu to není tak příjemný motor. V reálném provozu pak moc paliva neušetří, někteří s ním jezdí dokonce za víc než s dvanáctistovkou, protože nemohou to jeho drnčení v nízkých otáčkách vystát. Také u něj rychle odchází spojka.

Diesel nemá smysl

Ve světle spolehlivých pružných a hlavně úsporných benzinových motorů nemá diesel ve Fabii vůbec žádný smysl. Kdo chce najezdit 30 000 km ročně, ten si stejně spíše koupí pohodlnější a prostornější Octavii, třeba se slušným motorem 1.6 TDI. Tříválec 1.4 TDI navíc může zle potrápit, především závadami chlazení. O problémech se selhávající vodní pumpou se už ví dlouho, bohužel nikdy na první pohled nepoznáte, jestli zrovna vámi vyhlédnutá bazarovka už nebyla uvařená. Dobrým indikátorem stavu bývá expanzní nádržka chladicí kapaliny. Pokud je černá, ruce pryč.

Foto: Dalibor Žák

Dynamicky nejpříjemnější je pro Fabii motor 1.2 TSI 81 kW. S jeho spotřebou kolem 5,5 l na 100 km nedává rizikový diesel smysl. A pokud chcete jezdit 30 000 km ročně, spíše si kupte pohodlnější auto, třeba Octavii

Když si k tomu přidáte rizika spojená s částicovým filtrem a další naftové věci (vstřiky, okruh EGR, i když tady docela spolehlivý), opravdu malý diesel moc smyslu nedává. V reálném provozu jezdí tak za 4,5 až 5 litrů na 100 km, a to byste museli najet tak 30 000 km ročně, abyste ve srovnání s benzinovou verzí ušetřili na palivu tak 8 až 10 000 Kč.

Celkově je Fabia III velice spolehlivé a kvalitní auto. Spíše budete řešit jen pazvuky z podvozku, ale všechno se dá levně a snadno opravit, navíc značkové servisy jsou poměrně vstřícné a dostupnost dílů je vždy velmi dobrá. Hodně je toho i různě v druhovýrobě, seženete také mraky doplňků. Dá se říci, že jediným systémovým problémem prvních Fabií III je koroze pátých dveří kolem „topících“ lampiček osvětlení registrační značky, ale to se dá včas řešit výměnou za úspornější LED lampičky. Karoserie jako celek zatím nerezne.

Jen připomeneme, abyste si dobře rozmysleli, zda nutně potřebujete automat. Škoda bohužel opustila skvělý jednoduchý automat s hydrodynamickým měničem, který byl ve Fabii II. Fabia III už má jen rizikové DSG se suchými spojkami, které si umí po 100 000 km říci o opravdu drahou generálku v řádu několika desítek tisíc korun. Pokud prostě musíte mít automat a chcete jen Fabii, jinou možnost nemáte. Připlaťte si ale za mladé auto, které nebude mít převodovku už na odchodu. Jestli ale chcete nějaké malé auto s automatem a je vám jedno, co to bude, doporučím vám na trhu ojetin hledat jinde, kde není choulostivá dvouspojková převodovka. Třeba takový hybridní Yaris od Toyoty je naprosto skvělý.

Celkové hodnocení: Škoda Fabia III 1.0 MPI 44 kW

Základní tříválec je ve Fabii zcela dostatečný motor, pokud jezdíte z 90 % času po městě a blízkém okolí. Je to velice spolehlivý, jednoduchý a servisně nenáročný motor, se kterým je Fabia jedno z nejlevněji provozovatelných aut na trhu vůbec. Levněji už to vážně nejde, leda byste od někoho dostali zadarmo elektromobil. Já vím, že v komentářích zase dostanu vynadáno, že nadržuju škodovce a jak mi těmi úplatky musí úplně přetékat šuplík. Ale já mám tuhle Fabii rád, protože dělá přesně to, co od malého auta člověk očekává. Funguje, jezdí za málo a nechce nic extra. A vlastně by mi nevadila ani s tímhle základním „litrem“. Do města, na nákup a pro dítě do školy je to jedno z nejlepších aut. Tahle pěkná zelená testovačka s nájezdem 17 500 km tu s námi, při dodržování základních servisních pravidel, bude tak dlouho, dokud ji nezakážou.

Reklama

Načítám