Hlavní obsah

RAM 1500 5.7 Hemi – Americký pracant s velkým srdcem

Foto: Mikka

Pořídit si v naší zemi velký americký pick-up s motorem V8, to není zcela běžné a musíte se smířit s tím, že uslyšíte na svou adresu dost poznámek a otázek. Proto jsem neodolal a otestoval starší RAM 1500 s motorem Hemi, abych zjistil, jestli vám náhodou za jeho volantem nemůžou být všechny provokace ukradené.

Článek

To slavné jméno velkého pracovního pick-upu se v nabídce automobilky Dodge objevilo v roce 1980 jako nástupce řady D a vydrželo tam dodnes. Tehdy dostal své jméno (v češtině to znamená beran), ačkoliv stylizované logo v podobě beraní hlavy používala značka u některých užitkových aut už v roce 1933, takže tradice je vlastně mnohem delší. Koncern v roce 2010 oddělil užitkové automobily od Dodge a vytvořil samostatnou značku RAM Trucks.

Nás dnes bude zajímat současná čtvrtá generace představená v roce 2008 v Detroitu, konkrétně vám zkusím podrobněji představit už starší exemplář RAM 1500 z roku 2013, který mi k testu zapůjčila Auta z Kanady, kde byl tento kousek prodán jako nový. Právě v tom roce prošla celá modelová řada i drobnou modernizací a rozšířila se nabídka výbav. Kotoučové brzdy mají ABS, auto má boční airbagy a ESP. Nový tvar dosahuje koeficientu odporu vzduchu jen 0,36, což bylo v té době nejlepší číslo ve třídě.

Vzhledově je Ramka vždy navržená tak, abyste si ji s konkurencí nespletli. Je to hlavně díky masce s tím křížem uprostřed, ale díky jiným tvarům, zejména třeba předních blatníků, pořád poznáte inspiraci v předchozích modelech. Čtyřdveřová dvojkabina Crew Cab je tak akorát, abyste pohodlně uvezli víc než jednoho spolujezdce, mohli jste si ale vybrat i menší prostor pro posádku. Vše na autě ale vypadá velké, což přikládám té obří masce. A musím dodat, že se mi dost líbí ta červená barva. Nezbývá ale než se vyhoupnout na nášlapy a podívat se také dovnitř.

Foto: Mikka

Na staré nekvalitní americké interiéry zapomeňte, RAM je na velmi slušné úrovni

Interiér není vůbec takový laciný, jak mi někteří o Ramce podsouvali. Kožené čalounění i plasty působí kvalitně, vůbec se tu necítím jako v nějakém vidláckém povozu. Navíc je tu ohromná spousta odkládacích prostor a schránka pod širokou loketkou pojme snad i týdenní nákup. Spolujezdec sedí až za ní a máte pocit, že už je v jiném časovém pásmu. Infotainment je přehledný, moderní a s příjemným rozhraním a vůbec je celková ergonomie auta v pořádku. Pochvalu si ovšem rozhodně zaslouží velmi pohodlná sedadla. Spoustu místa nabízí RAM i vzadu, kde se vedle sebe pohodlně usadí i tři dospělí pasažéři. Za nimi je rozlehlá korba, kde se prý dá dobře přenocovat. Okno mezi ní a kabinou je elektricky ovládané.

Pořádné auto chce pořádné srdce

Kromě benzinových a naftových šestiválců a hybridní verze Dodge nabízelo i vidlicové osmiválce. V tomto exempláři je slavný motor Hemi o objemu 5,7 litru, na výběr byl ještě s objemem 6,4 litru. Osmiválce Hemi byly v nabídce novinkou, která měla přilákat více zákazníků. Tento model nabízí 395 koní a 556 Nm a je prakticky k neutahání. Kopcovitý terén v něm vůbec necítíte, stejně tak si majitelé pochvalují i tahání těžkých přívěsů. Myslím, že alespoň jednou byste si řízení nějakého auta s tímto motorem prostě měli osahat, protože jeho charakter má něco do sebe. A vlastně i jeho zvuk, tiše brumlající v nízkých otáčkách a silný burácející rachot ve vyšších, kde i obrovský pick-up dokáže slušně akcelerovat a jet i dost svižně. Vytkl bych mu tak asi jen vzhled, protože pohled na plastové dekly není nic moc.

Foto: Mikka

Potřebujete snad někdy převážet ještě něco většího?

RAM byl v segmentu jedním z posledních mohykánů s manuálem, ale ten v tomto exempláři není a místo něj za vás řadí hladce automat. Jde o šestistupňový automat 65RFE, ale za příplatek byl v nabídce i osmistupňový automat Torqueflite8. V případě motoru Hemi je ale vlastně jedno, co automat dělá, protože osmiválec Hemi nejspíš pojede na jakékoliv otáčky. Když jej roztočíte, dokáže upalovat pěkně svižně a překvapit nejednoho řidiče. Ta reakce obřího auta na kick-down je návyková a opakované prudké akcelerace mne tady baví víc než v elektrické Tesle. Ach jo, já vím, jsem dětinský a malicherný, ale když mám na hraní „osmiválcovej obrovskej pick-up“, tak mi je vlastně jedno, co si o mně kdo pomyslí.

Jízdní komfort je vynikající

Docela mě překvapila příjemná jízda, RAM 1500 ale v této generaci vyměnil klasická listová pera a dodal nezávislé zavěšení. Je neuvěřitelně pohodlný a navzdory osmiválci i příjemně tichý při klidné jízdě. Nerovnosti na silnicích jako kdyby zmizely mávnutím kouzelného proutku, ale je to jen podvozkem amerického dělníka, ne zázračnou opravou našich komunikací přes noc. Posilovač řízení byl nově elektronický, a i když zpětná vazba od volantu není nijak extra velká, tak nějak víte, kam přední kola jedou. Kvůli velkému převodu není ovšem RAM tak přesný.

Foto: Mikka

Ten Beran má dlouhou tradici, ale Ramka jej vozí hrdě

Nevýhodou jsou v našich podmínkách vnější rozměry, které komplikují parkování ve městě. Ale s tím asi počítá každý majitel pick-upu, navíc to dokáže vyřešit parkovací kamera. Při jízdě to ale nevadí, půdorysem není RAM o nic horší než větší dodávka. Auto utáhne na kouli klidně 6 tun (česká legislativa umožňuje pouze 3,5 tuny) a můžete ho mít i s pohonem všech kol jako v tomto případě. I bežná zadokolka si ale poradí s většinou běžného terénu.

Co může být spolehlivějšího než Hemi?

Co se týká spolehlivosti, patří motory Hemi k tomu nejlepšímu, co si pod kapotu aut z koncernu Chrysler pořídit. Pokud nebyla podceněna výměna oleje a svíček, funguje osmiválec bezvadně. Zazlobit prý ale může systém MDS pro vypínání válců, který se do modelů RAM 1500 dával od roku 2005 kvůli snížení spotřeby. I tak ale nemůžete čekat konzumaci pod dvanáct litrů, spíš bude průměr kolem patnácti. Ale tak je to osmiválec Hemi, tam mi to přijde tak nějak odpovídající. Navíc Dodge tvrdil, že šlo v té době o nejúspornější pick-up v této třídě. Je to ale důležité?

Líbí se vám RAM? Nejste sami, vůz už sedmkrát vyhrál cenu Truck roku magazínu Motor Trend, byť v prodejích jej překonává konkurenční Ford F-Series a občas i Chevrolet. Já mám asi nejraději druhou generaci, díky filmu Twister nebo seriálu Walker Texas Ranger. I ta současná, která vzniká v Michiganu, má ale něco do sebe. Čekal jsem nezvyklý zážitek, ale nakonec jsem k němu dostal ještě zjištění, že je Ramka docela fajn auto i na každý den.

Díly se dají velmi dobře sehnat přes internet, servisy, kde americkým autům rozumí, u nás najdete také, a tak není provoz takového drobka až takový problém. Ceny začínají kolem 400 tisíc Kč, ale počítejte spíš s půl milionem za auto ve slušném stavu. Já ale na jednu stranu za volantem vážně uvažoval, zda by nestálo za to si jej alespoň na chvíli koupit, i když (nebo možná právě proto) je to amerika se vším všudy, tedy s hromadou chromu, velkými rozměry a uřvaným silným osmiválcem.

Reklama

Načítám