Hlavní obsah

Test ojetiny Porsche Boxster (986): Za cenu Superbu v naftě

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mluví se o něm jako o nejdostupnějším Porsche a teoreticky se dá koupit za méně než dvě stě tisíc. Ale asi tušíte, že s nákupem ojetého Porsche to nikdy nebude tak jednoduché. Přesto je v tomhle autě velmi slušný potenciál.

Článek

Značka Porsche je automobilová ikona a dnes vyrábí objektivně nejlepší sportovní auta na světě. Ale v polovině 90. let minulého století to se značkou nevypadalo moc dobře, takže sen o opravdovém sportovním autě jsme si málem museli všichni naplňovat u jiných značek.

Porsche se ale inspirovalo u Toyoty (japonská značka byla dokonce přizvána ke konzultacím) a nová generace sportovních modelů byla založena na společném technickém základu. Nástupce ikonické 911 v podobě generace 996 tak dostal spoustu společných prvků s modelem Boxster, který přišel o rok dříve.

Jak Boxster, tak i tehdy nová 911 sdílejí vlastně celý předek včetně kapoty, světel a interiéru. Značce Porsche to pomohlo snížit náklady a oba modely mohla prodávat za zajímavé ceny s dostatečnými maržemi. Díky tomu se vrátila do ziskovosti; ačkoliv se ekonomická záchrana značky přisuzuje až SUV Cayenne, ve skutečnosti to byl právě Boxster, který znamenal obrat k lepším zítřkům.

My si dnes tenhle dnes už klasický sporťák představíme v testu ojetiny, neboť je to i vzhledem k věku a své kategorii vlastně nejdostupnější Porsche. Otevřená kabina a motor za sedačkami odkazují přímo na legendární Porsche 550 Spyder, na který se odvolávaly první koncepty vstupního sportovního modelu značky už v roce 1993.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Boxster byl poměrně zajímavý unikát. Je to auto po prvním majiteli z roku 1997, které prozatím neujelo ještě ani 80 000 km. Na takový kus ale narazíte v inzerátu jen vzácně

Jako příklad velmi atraktivního ojetého Boxsteru nám poslouží model s motorem 2,5 l, který jsme si půjčili v servisu Porška se sídlem v pražském Braníku. Vůz z roku 1997 ujel zatím jen 79 500 km, což je opravdu nízký nájezd na dvacet let starý roadster. Zajímavé také je, že tohle konkrétní auto je stále v rukou prvního majitele a jde teprve o druhý Boxster prodaný oficiálně v Česku.

Aut je na prodej dost, ale těch krásných málo

Inzerovaných Boxsterů, které by stály za úvahu, na českém trhu moc není. Pokud už se jedná o solidní auto, často si najde kupce na doporučení a prodávající auto ani neinzeruje. V takových těch pochybných bazarech se povalují kusy, které rozhodně budou vyžadovat velkou pozornost kupujícího.

Čistě teoreticky se dá Porsche Boxster první generace pořídit od nějakých 200 000 Kč a bude jezdit. Ale musíte se smířit s jistými omezeními, které z nákupu takového auta plynou. „Na autech s cenou do 200 tisíc je patrný především velmi vysoký nájezd a zpravidla zanedbaná péče,“ upozorňuje Jiří Kotyk s pražského nezávislého servisu Porška, který se mimo jiné právě dovozu, prověřování a opravám vozů Porsche věnuje.

Aby i Boxster první generace za něco stál, obvykle se cena pohybuje spíše okolo tří set tisíc. Za to už se dá sehnat auto, ve kterém by mohl být slušný potenciál do budoucna a pro dlouhodobý provoz. Opačným extrémem je pak testované auto s doloženým nízkým nájezdem, pečlivě vedenou servisní historií a v opravdu hezkém stavu. Podobné kusy ale patří mezi nejdražší exempláře na trhu a bez problémů se prodávají za ceny okolo 400 tisíc.

Foto: Dalibor Žák

Stav testovaného auta byl opravdu příkladný a v inzerátu obvykle tak hezká auta nebývají. Stačilo by mu nechat profesionálně rozleštit karoserii a mohl by jít rovnou do muzea

V průběhu let prodělal Boxster několik úprav. Základní motor byl například zvětšen z 2,5 na 2,7 l a přišla také verze S s šestiválcem 3,2 l a šestistupňovou převodovkou. Ačkoli by se mohlo zdát, že objemnější motor 2,7 l pojede lépe než předešlý 2,5 l, prodloužení převodů pětistupňového manuálu jeho snažení trochu otupilo. A i těch základních 204 koní je na kompaktní Boxster akorát.

V rámci modernizace v roce 2002 nahradilo Porsche plastové zadní okno ve střeše poctivým skleněným, které už po letech tolik nežloutne. Zmizely také oranžové blinkry vpředu, modernizován byl interiér a nakonec ještě Porsche nahradilo plátno střechy za dvojité a odolnější.

Boxstery po modernizaci působí na první pohled hodnotněji, ale třeba nahrazení mechanického otevírání přední a zadní kapoty elektrickým vám může způsobit problémy, pokud se vám vybije akumulátor. A to není u dlouho odstavených a málo provozovaných aut nic neobvyklého.

Rozhodně nejede hůř než 911

Jízdní projev Boxsteru rozhodně nenaznačuje, že by se jednalo o nějaké ošizené auto. Bezprostřední interakce s řidičem a velice specifický projev díky umístění motoru uprostřed za sedačkami posouvá jízdní zážitek do zcela nových dimenzí, zejména pokud máte doposud zkušenosti jen s předokolkami.

Foto: Dalibor Žák

Zatočená okreska je pro Boxster přirozené prostředí a možná si ho tam užijete víc než 911, které naopak sedí trochu širší silnice s větším poloměrem zatáček

Zákeřný ale Boxster není. Sice člověk musí být pozornější, ale je to vlastně hodné a bezpečné auto. A to, že starší provedení ani nemají stabilizační systém? Ten není v běžných jízdních situacích potřeba a zkušený řídič pak dokáže z vozu dostat opravdu maximum.

Ve srovnání s moderními auty je až zarážející, jakou spoustu informací posílá auto řidiči skrze volant do dlaní a přes sedačku do zad. Vždycky přesně víte, co se pod vámi děje, kolik přilnavosti zbývá předním kolům a brzy si zvyknete auto řídit spíše plynem. A hlavně zjistíte, že s tímto autem nemusíte jezdit vysokou rychlostí daleko za hranicí legálních limitů. Můžete si ho užívat i v legálních, pro mozek netrénovaného člověka mnohem akceptovatelnějších rychlostech.

Ale teď už honem k tomu, jak vlastně takové auto koupit a na co si dát pozor. Asi nejobtížnějším úkonem z celého procesu je vůbec vybrat kus, který bude stát za úvahu, protože inzeráty jsou plné unavených polovraků bez šance na bezproblémový a finančně snesitelný provoz.

Foto: Dalibor Žák

Mechanismus skládání střechy musí fungovat bezvadně. Také prověřte, zda není střecha poškožená. Pozor se údržbou, střecha by neměla přijít do styku s agresivními šampony a leštidly automatických myček

Předně by se měl zájemce poohlédnout po seriózních nabídkách zavedených prodejců, případně opravdu dlouho hledat v nabídce soukromníků po celé Evropě. Pamatujte ale na to, že vzhledem ke koncepci auta s motorem uprostřed toho sami bez vybavení a velkých zkušeností moc nezjistíte. Pokud chcete mít jistotu, vždycky bude lepší oslovit specialistu, který vám auto prověří, ale taková služba samozřejmě nebývá zadarmo.

A zase ten olej a mazání...

Ačkoli jsou Porsche kvalitní auta a statisticky poměrně spolehlivá, první generace vodou chlazených motorů se neobešla bez drobných (či vážnějších) dětských nemocí. Všechny potenciální problémy jsme si detailněji rozebrali u testu ojetého Porsche 911 generace 997, které stále ještě vycházelo konstrukčně z řady 996 a používalo motory, jejichž původ sahá právě až k tomuto Boxsteru.

Připomeneme tak, že nejchoulostivější je tenhle motor na správné mazání a teplotu. Stačí drobnost, aby se chladiče vpředu ucpaly listím a nečistotami a motor se začne přehřívat. A historky o přidřených motorech mají spíše původ v uživateli, i když i Porsche ne zrovna vhodnou konstrukcí přišpělo k tomu, že se plochý šestiválec občas ocitne bez oleje. Jak je to možné?

Foto: Dalibor Žák

Z údaje na tachometru nelze vyvozovat, v jakém stavu prodávané auto je. Když vynecháme výjimečnost testovaného kusu, počítejte s tím, že většina Boxsterů s cenami do 250 tisíc bude mít najeto spíše přes 200 000 km

Vratné pumpy oleje jsou v motoru umístěny úhlopříčně v hlavách a ve specifických jízdních situacích může dojít k tomu, že se olej z jedné strany motoru doslova odlije a pumpa pak běží naprázdno, takže se chvilku motor pořádně nemaže. Typicky k tomu může dojít v táhlých rychlých zatáčkách na závodním okruhu.

Lze tomu nějak předcházet? Jednou cestou je důsledné dodržování servisního plánu a používání kvalitního oleje. Degradovaný olej nevhodné specifikace totiž nevytvoří odolný olejový film, ten se snadno utrhne a motor se začne přidírat. Určitě není dobré překračovat interval výměny 10 000 km, u ostřeji provozovaných aut je lepší jezdit pro nový olej po 6 000 km. „I když toho auto za rok najede relativně málo, třeba jen pár tisíc kilometrů, doporučujeme olej vyměnit,“ nabádá Jiří Kotyk z dílny Porška. „V motoru je přes 8 litrů oleje a spolu s filtrem a celkovou prohlídkou auta u nás takový servis stojí zhruba sedm tisíc korun,“ doplňuje.

Běžný servis se dá utáhnout

Svíčky se mění po 40 000 km, řemen pohonu příslušenství po 80 000 km. U více jetých exemplářů bude nutné také vyměnit olej v převodovce a diferenciálu a specificky u vozů s automatem je to poměrně náročný úkon. Měl by se dělat nejpozději po 120 000 km. Rozvodový řetěz bohužel také nepatří k nesmrtelným dílům a někdy si ještě před 200 000 km řekne o výměnu. „Rozvodové řetězy ale obvykle měníme jen v rámci velké generálky motoru,“ dodává odborník ze servisu Porška.

Foto: Dalibor Žák

Pokud auto necháte před koupí důkladně prověřit a budete mu věnovat odpovídající péči, nemusí se z něj stát díra na peníze. Vzhledem k věku ale potřebuje Boxster zodpovědného majitele, který nebude mít přehnaná očekávání

I u Boxsteru se mohou objevit problémy s lokasilovými vložkami válců, kdy lze na starším motoru s větším nájezdem naměřit ovalitu válců i přes desetinu milimetru. A také těchto motorů se týká problém s IMS ložiskem, které propouští olej. Nicméně na trhu už je plno alternativ, takže pokud se řeší servis, během kterého jde motor ven, lze původní netěsné ložisko vyměnit za odolnější díl. Jen se to musí udělat pořádně.

Posledním problémem mohou být natažená oka ojnic, což je, zejména u prvních sérií vodou chlazených motorů, poměrně běžný jev. „Porsche ale používá tzv. lámané ojnice, které není možné standardním způsobem opravovat,“ vysvětluje k tomu Jiří Kotyk z Poršky.

I když to tak možná po několika řádcích výše vypadá, není Boxster zas takový nekvalitní průšvih. Chceme spíše ukázat na možné problémy a rizika. Zájemce si musí uvědomit, že i když se dá první Boxster koupit za hezké peníze, případné opravy budou finančně a časově náročnější.

Jelikož není nabídka solidních ojetin zrovna moc pestrá, spíše máme několik tipů, jak opravdu pěkného Boxstera koupit. Možná v něm nebude takový investiční potenciál jako ve vzduchem chlazené 911, ale také nestojí milion a pořád si bude držet hodnotu. Limitovaná edice 50th Anniversary ve stylu 550 Spyder je už sběratelský kus.

Hledejte především auto, které má naprosto jasnou historii a je v pokud možno originálním stavu. Prověřte, jestli funguje základní mechanika a věci jako zámky, stahování střechy, displeje, klimatizace... Každá drobnost vás bude později štvát a myslete na to, že některé opravy nejsou zrovna jednoduché a levné.

Také vyloženě nedoporučujeme auta s nadměrným množstvím kosmetických vad, ale zase je na druhou stranu lepší si koupit kus, který sice nevypadá jako ze žurnálu, ale má základní mechaniku funkční a neteče z něj olej. Škrábance nějak pořešíte, ale zaklepaný motor je vážnější problém.

Celkové hodnocení: Ojeté Porsche Boxster (986)

Mluvit o jakémkoli Porsche jako o levném autě moc nejde. Ale první generace Boxsteru je rozhodně atraktivní roadster, který i běžný smrtelník dokáže udržet při životě s rozumnými náklady. Je to ale také velice dobré sportovní auto s osobitým charakterem a zcela dostatečnou dynamikou. Jakkoli bude vždy klasická 911 ve verzi kupé v přímce rychlejší, na běžné silnici nebude Boxster moc zaostávat a v řidičské interakci se s klasikou může směle měřit. A jestli vás možnost stažení střechy láká, vlastně nemáte co řešit. Než hledat dražší a trochu neohrabanou a nevzhlednou 911 Cabrio, vždycky bude za ty peníze lepší právě Boxster.

Reklama

Načítám