Hlavní obsah

Test ojetiny: Abarth 500 – Toy Story pro dospělé

Foto: Jan Majurník

Hledáte auto pro staré puberťáky, kteří navíc neumí řídit? Jedno ideální bychom pro ně měli

Hledáte ideální auto pro staré puberťáky, kteří neumí řídit a bojí se jezdit rychle? Prostě takové to dětské vozítko à la Toy Story, určené pro velké a (ne)dospělé muže? Zadržte, neztrácejte čas, našli jsme ho. Je malé, enormně zábavné, poslušné, ve znaku se mu vyjímá škorpion a jmenuje Abarth 500.

Článek

Toy Story: Příběh hraček je série čtyř amerických animovaných celovečerních filmů plných zápletek, zvratů, radostí i šokujících odhalení (třeba že se pan Brambůrek umí sám rozebrat na díly). To samé platí i o maličkém Abarthu 500, který potěší každého starého puberťáka, jenž v sobě chce občas probudit onoho dřímajícího desetiletého kluka.

Foto: Jan Majurník

Abarth 500 je zábavná hračka na kolech. Povíme vám proč

Jak že to víme? Inu náš kamarád Pavel Novotný (nadšenec, který vlastní třeba faceliftovou Multiplu) si pořídil ojetinku (Esseesse) z roku 2011, navíc vybavenou přeplňovanou čtrnáctistovkou (118 kW) a pětirychlostním manuálem. Dlouho jsme tedy neváhali, okradli ho o rozumy i klíče a vyrazili spálit pár litrů benzinu.

Dojmy? Jde o čistou jízdní radost bez nesmyslných provozních nákladů, kdy vás vlastně baví i cesta pro rohlíky a zpátky (jakože fakt baví!). Totiž i v normálních rychlostech musíte tohle auto na silnici vodit, aby jelo tam, kam má.

Foto: Jan Majurník

Uvnitř jde o klasické pětikilo, jen s několika sportovními prvky navíc

Abarth obyčejně bručí, střílí, tahá za volant, solidně brzdí a pokud narazíte na dobrý silniční povrch a nejste úplný řidič-začátečník, pak ho můžete označit za hbitou střelu. Ale pozor, nebavíme se v případě Esseesse o takzvaném hot-hatchi. Úplně na rovinu, kdejaká dieselová šunka bude na většině silnic rychlejší než tahle ostrá pětistovka, nicméně jednu věc vám současné moderní „dehty“ nedají. A to pocit, že za volantem musíte pracovat.

Hračičkům se rovněž otevírají možnosti výkonových úprav či koupě nějakých silnějších verzí, jenže tím už se ztrácí původní význam vozu, o kterém jsme psali výše. Tyto věci ovšem (celkově) vynikají, pokud sáhnete po ojetině, která dává finančně smysl. Kupovat kompaktního škorpiona jako nového? Vzhledem k vysokým cenám na to prostě buď máte, anebo jste věrný srdcař. Racionální důvod pro pořízení novoty neexistuje.

Foto: Jan Majurník

Vpředu je nadbytek místa. Za volant se relativně pohodlně posadí i vysoký a široký řidič

Průlet napříč nesmysly

V rámci modelů z druhé ruky můžete narazit na rozličné abarthy, postavené na základech klasické pětistovky. Níže nabízíme stručný rozpis starších (předfacelift) kousků, zahrnující držáky i jezdecké „nesmysly“.

Foto: Jan Majurník

Dozadu se vejdou jen děti, ovšem garantujeme vám, že je spolujízda bude bavit

Základní Abarth 500 nabízí výkon 99 kW a dlouhou životnost. Kusy s nájezdem 190 000 kilometrů stále dokážou jezdit jako divé, nežrat olej a disponovat původním turbodmychadlem. To vše je podmíněno jen jednou věcí – rozumným majitelem/uživatelem.

Varianty Esseesse naladěné na 118 kW jsou na tom s životností dost podobně. Pokud nejste trouba, mimo spotřebních věcí (rozvody, poloosy, gufera) vám vesměs nic závažnějšího nehrozí.

Foto: Jan Majurník

Varianta Esseesse (na snímku) nabídne příjemných 160 koní výkonu a 230 Nm síly

Ostré provedení s výkonem 132 kW se spíše doporučuje brát až po faceliftu (2016), respektive od roku výroby 2017. Výkon už je raketový, rozhodně zvolte variantu s příplatkovým samosvorem nebo si jej nechte domontovat.

Úprava Biposto se 140 kW reflektuje nesmysl na kolech za ještě nesmyslnější peníze. Uvnitř je nastěhovaná technika závoďáku, možnost sekvenčního řazení, telemetrie, karbon, odlehčení…

Foto: Jan Majurník

Kufr nabídne objem 185 litrů, což je na tak malé auto docela slušné

Existuje i řada limitovaných edicí, ovšem tam platíte za výjimečnost a parádu. Jezdit s takovým autem vlastně ani nechcete, protože tam jakýkoli šrám extrémně „bolí“.

Kdo fandíte okruhovým závodům nebo rallye, určitě vás zaujmou tovární poháry, kde se prohání samé pekelně ostré 500 a modely 124.

Foto: Jan Majurník

Výfuk ostrého pětikila brumlá, střílí a generuje instantní radost

Zaujal vás Abarth? Tak pokračujte ve čtení. V neposlední řadě jde o italskou věc, takže se bavíme o určitém komunitním nástroji. Pokud mu propadnete, vaše okolí nebude kolikrát chápat, proč jste si za takové peníze pořídili naprosto makový vůz. Pavel Novotný tvrdí, že to nejde popsat slovy, ale jen zažít:

„Když jste v bandě, kde je 50 kousků najednou, všichni jsou vysmátí jak lečo, z výfuků létají draci a ploché gumy pracují na hranici přilnavosti, to je prostě paráda. Tam zkrátka nikomu nevadí, že Abarth 500 představuje hračku z Toy Story, která je stejně dlouhá jako vysoká a široká. A to tvrdím jako člověk, co má italské vozy jen rád, nepatřím mezi takzvané italofily.“

Foto: Jan Majurník

Pátý rychlostní stupeň je trochu delší, aby auto zvládlo uhánět deklarovaných maximálních 210 km/h

Tvrdý, ale spolehlivý

Toliko k zábavě a nyní přejděme k technice. Servisní moudra k testovanému kousku (a všeobecně k abarthům 500) nám poskytl Lukáš Havlas, vedoucí poprodejních služeb společnosti Imofa (autorizovaný dealer zejména italských značek).

Abarthů 500 sice nejezdí mnoho, zato však většinově netrpí zásadními nemocemi. Jejich pohonným základem je zážehová čtrnáctistovka, která má své kořeny vlastně už v prvním Fiatu Panda. Předmětný čtyřválec prošel určitým evolučním vývojem, modernizacemi a dodnes dělá radost všem řidičům svěžích ostrých pětistovek se škorpionem v logu.

Foto: Jan Majurník

Abarth 500 má pověst vesměs bezproblémového vozu

Už jen samotný výfuk vozu je poměrně hlučný, nicméně první majitelé se častokrát nebáli zaplatit klidně desetitisíce navíc za rámus od Akrapoviče nebo Record Monza.

Zkoušená 118kilowattová jednotka umí jezdit za osm litrů (ale také za dvojnásobek), pětikvalt zase potěší kratšími dráhami řazení. Na motoru není žádná elektrická vodní pumpa, takže když rozjařené turbodmychadlo správně nedochlazujete, zakuká předčasně – tady se dostáváme k tomu, jak moc ovlivní stav vozu chování předchozího majitele.

Foto: Jan Majurník

Tovární budík ukazuje tlak turba a radí, kdy změnit kvalt

Samostatnou kapitolou je podvozek. Jde o tuhou, tvrdou, naddimenzovanou soustavu s posílenými brzdami, která je uskákaná a pro každodenní jezdění nepoužitelná. A ani na delší trasu na dovolenou to zkrátka není to pravé. Tohle hyperaktivní štěně venčíte pro radost, takže spíše víkendovka.

Podle Havlase Fiat (mateřský koncern) už celkem vychytal ochranu proti korozi, upozorňuje však na rané modely s prvními infosystémy, kde často zlobil software a bylo nutné jej přehrát. Starších kousků se to netýká, ty mají obyčejná rádia.

Foto: Jan Majurník

Modernizované verze dostaly infosystém, ty starší mají obyčejná rádia

Před koupí zkuste rovněž přední sedadla, zdali nevržou. Pokud ano, pomůže rozborka uchycení, povolení šroubů, promazání spojů a zpětná montáž. To víte, jak je sedačka tvrdá a neustále se třese…

Představu o cenách vybraných originálních náhradních dílů (bez práce/montáže) vám poskytne tabulka níže. Vezměte v potaz, že kalkulace odpovídá testovanému modelu Esseesse 1,4 T-Jet 118 kW z roku 2011.

KomponentyCeny včetně DPH
Rozvodová sada4 879,-
Přední destičky2 989,-
Přední kotouče (2 ks)5 978,-
Zadní destičky3 061,-
Zadní kotouče (2 ks)4 162,-
Tlumiče přední (2 ks)11 278,-
Poloosa 10 914,-
Přední rameno (pravé)6 232,-
Přední rameno (levé)6 945,-
Tyčka stabilizátoru (1 kus)946,-
Litr motorového oleje (náplň 2,9 l)532,- (1 596,-)
Olejový filtr500,-

Česko je vybrané

Co se týče cen ojetin – když zabrousíte na Sauto.cz, tak zjistíte, že větší výběr má i vesnická večerka. Z toho důvodu je nutné kouknout na německý trh, který startuje nejlevnějšími kousky Abarth 500 z roku 2008 za cirka 180–200 000 Kč. Lepší a mladší ročníky (kolem roku 2012) už chtě nechtě vyjdou na 260–320 000 Kč. Zánovní modely s 1,4 turbo 107 kW nebo 132 kW pak hledejte za cenu kolem 400 000 Kč.

Foto: Jan Majurník

Chcete nějaký solidní kus bez velkých investic? Pak si připravte 300 a více tisíc

Víte, jak jsme mluvili o těch limitkách, jejichž cena dává smysl asi jako manuál k japonskému videu? Prodávají se, ale takové ty méně vzácné desetileté vozy vyjdou na zhruba 800 000 Kč, raritnější hravě na milion nebo na milion a půl, zatímco za starší tovární závoďák vypláznete klidně dva miliony.

U většiny desetiletých vozů však lze ocenit poměrně nízký nájezd (do 100 tkm) a relativně rozumný servis. Přestože jde vlastně o obyčejnou 500 se sportovními sedačkami, nijak zvlášť atraktivní výbavou, tvrdým podvozkem a jednoduchým pohonným ústrojím, bavíme se o převelice legračním a rozumném nástroji pro trávení volných, řidičskou zábavou napumpovaných víkendů.

Reklama

Související témata:
Načítám