Hlavní obsah

Tento Mercedes 300 SLR si můžete dovolit!

Foto: RM Sotheby's

A pozor, nejde o repliku. Tedy vlastně trochu ano, jen není úplně v životní velikosti…

Mercedes 300 SLR – jedno z nejvýznamnějších aut závodní historie značky Mercedes-Benz, a dost možná taky jedno z nejvýznamnějších aut historie motorsportu jako takového. V polovině 50. let minulého století s ním jezdila esa jako Sir Stirling Moss nebo legenda F1 Juan Manuel Fangio. A teď se k nim mohou přidat také vaše ratolesti…

Článek

Sportovní vůz stuttgartské automobilky, původně označovaný jako 300 SLR (zkratka pro Sport Leicht-Rennen), vyhrál v roce 1955 vše, co se jen dalo – Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy... Koneckonců vyhrál i v Mistrovství světa sportovních vozů celkově. Tajemství úspěchu se skrývalo jednak v již zmíněném „obsazení“ skvělými jezdci, jednak ale taky v technice – 300 SLR (interně označované jako W196S) de facto vycházelo z Mercedesu W196, který tehdy jezdil závody F1.

Přestavba na „sportovní vůz“ si vyžádala změnu koncepce z monopostu na dvousedadlové uspořádání, aby s řidičem mohl jet spolujezdec, mechanik nebo navigátor, dle charakteru a délky závodu. Pak se namontovala světla a motor z monopostu W196 byl převrtán z 2,5 l na 3,0l objem, díky čemuž řadový osmiválec dával na svou dobu úctyhodných 310 koní. Tomu pomáhal také fakt, že 300 SLR jezdilo na vysokooktanovou směs benzinu s benzenem. Pod kapotou se skrývaly vymoženosti jako desmodromický rozvod, který byl zvolen pro vyšší účinnost ve vysokých otáčkách, a dokonce si motor „vypůjčil“ mechanické přímé vstřikování z bojové stíhačky Messerschmitt.

Dominanci měla pojistit nízká hmotnost– 300 SLR mělo karoserii z Elektronu, tedy extrémně lehké hořčíkové slitiny, která má v porovnání s železem čtvrtinovou hustotu. To pomohlo udržet „suchou“ váhu auta na těžko uvěřitelných 880 kg. V kombinaci s výkonem 310 koní auto doslova letělo, ostatně sám Sir Stirling Moss na auto dodnes nostalgicky vzpomíná: „Nejlepší sportovní vůz, který se kdy účastnil závodů – byl to opravdu neuvěřitelný stroj,“ nechal se slyšet.

Na prodej je teď tento exemplář s pořadovým číslem šasi a motoru č. 3 pro víkendové vyjížďky… třeba po zahradě nebo po dětském hřišti. Toto dětské autíčko je ručně vyrobené a má sklolaminátovou karoserii, pod níž tepe motůrek o zdvihovém objemu 43 cc, a oproti originálu má tato zmenšenina dokonce kotoučové brzdy! Má taky plně funkční světla a klakson. V interiéru je čalounění s diamantovým vzorem a sedadla jsou potažena ručně vyšívanou kůží, takže velmi věrně připomínají originál. Pokud chcete, aby vaše dítě bylo za opravdového autofajnšmekra, nemusíte už hledat dál. Otázkou jen zůstává, zda vás neodradí odhadovaná cena, která by se v aukci u RM Sotheby's mohla pohybovat mezi 15 a 20 tisíci euro – no, ale v nejhorším se dá vždycky obrátit na Ježíška…

Reklama

Související témata:
Načítám