Hlavní obsah

Téměř polovina prodaných aut v Norsku jsou elektromobily

Foto: Tesla Motors

Severské země si vždy šly svou vlastní cestou, kterou naznačovaly směřování i zbytku Evropy. Ať už se to týká přístupu k životnímu prostředí nebo běžného fungování celé společnosti. A ta cesta se projevuje i na elektromobilitě, která je na severu hodně v kurzu. Obzvlášť Norsko ukazuje, že cesta, po níž by se rád vypravil i zbytek Evropy, je v zásadě uskutečnitelná.

Článek

Celá Evropa prostřednictvím EU chce v poslední době jediné. Tím je čisté životní prostředí a ovzduší, v ulicích ideálně elektromobily, které by nad vozy se spalovacími motory měly navrch. Jenomže zatímco třeba v České republice, ale i ve státech kolem nás, jde zatím jen o zbožné přání úřadů, v Norsku od slov přešli k činům. A je zajímavé, že právě v této zemi je elektromobilita tak silná. Norsko je totiž největším těžařem ropy v západní Evropě. Ovšem právě proto tento stát elektromobilitu tolik podporuje a ropu chce jen vyvážet. Dokonce tam prý chtějí v příštích deseti letech zcela zrušit prodej aut se spalovacími motory.

Ovšem, je to trochu paradox. Jen díky přítomnosti ropy si Norsko může dovolit investovat neuvěřitelné sumy právě do elektromobility, která je velmi drahá. Ano, má velmi rozšířenou síť dobíjecích stanic a v souvislosti s pořízením elektrického auta dává stát svým občanům různé pobídky a úlevy, ale to všechno by bez ropy nikdy nešlo. Navíc obyvatelé Norska platí za koupi auta se spalovacím motorem vysokou daň, která u elektromobilů není. Taková Hlava 22, co myslíte?

Agentura Reuters před pár dny uvedla, že v Norsku bylo za první pololetí letošního roku prodáno 48,4 % nových aut s pohonem výhradně na elektřinu. Oproti loňskému roku je to výrazný skok, protože za stejné období loňského roku se zde prodalo „jen“ 31,2 % elektrických aut. A ačkoliv elektromobily nabízí stále více značek – a ty, které ještě ne, je už připravují –, nejprodávanější značkou elektro aut v Norsku je americká Tesla. Ta zde boduje hlavně s Modelem 3, kterého se v Norsku prodalo 3 760 kusů, což znamená, že na prodeji nových elektromobilů se Model 3 podílí 24,5 procenty. Vzrůstající tendenci obliby elektromobilů ale pociťují také automobilky, které tato auta nenabízí, protože právě v Norsku jejich prodej strmě, a hlavně soustavně klesá.

Reklama

Načítám