Hlavní obsah

Talbot Horizon 1.5 Sherlock - Příjemná francouzská krabička

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokus o světové auto evropskému Chrysleru úplně nevyšel a nikdo si ho skoro nepamatuje. Je to ale škoda, protože pro youngtimeristu je Horizon senzační volbou. Má spoustu kladů a jen minimum negativ.

Článek

Už v sedmdesátých letech vyvíjel koncern Chrysler Europe nástupce hatchbacku Simca 1100 pod kódovým označením C2. Výsledný model Horizon (ve Francii prodávaný jako Simca, ve zbytku Evropy jako Chrysler a později Talbot) představil 7. prosince 1977 a o rok později se začal prodávat. Model měl v nabídce doplnit typy Simca 1307 a 1308, které mu půjčily i techniku – pohon předních kol, podvozek a karburátorové čtyřválce OHV 1.1 (55 nebo 59 koní) a 1.3 (50 nebo 68 koní). Oba měly pětkrát uložené klikové hřídele a vačkové poháněné řetězem. Právě vytříbená technika přiměla porotce udělit mu titul Auto roku 1979, i když nad hlavním konkurentem – Fiatem Ritmo, vyhrál jen těsně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Chrysler Europe začal auto modernizovat postupně už v 80. letech. Patnáctistovka s dvojitým Weberem a výkonem 65 koní měla nižší spotřebu, do výbavy se dostalo centrální zamykání nebo elektrická okna. Talbot představil i sportovnější model Horizon Ultra. Větších změn se Horizon dočkal v roce 1982, kdy se Talbot snažil zastavit upadající prodeje. Auto dostalo celočerný nárazník, některé verze měly i podspojler. Za příplatek nabízel i posilovač řízení, novou šestnáctistovku vybavil pětikvaltem. Navíc pro šetřílky se do nabídky dostal motor Peugeot 1.9 D. Kromě Francie se Horizon vyráběl i v Uusikaupunki jako nástupce Saabu 96 a ve Španělsku, kde byla v nabídce i užitková verze.

Foto: Archiv Garáž.cz

O dva roky později následovaly digitální přístroje, ještě poté mělo auto jiné boční lišty. Rychlé zastarání a pokles zájmu zákazníků to ale nedokázalo zastavit. Mohly za to hlučnější méně úsporné motory a náchylnost ke korozi. Talbot vyvinul povedeného nástupce Arizona, jenže těsně před uvedením na trh byl přejmenován. Znáte jej všichni jako Peugeot 309. Nad značkou Talbot se tehdy definitivně zavřela voda.

Foto: Archiv Garáž.cz

Já mám možnost vyzkoušet akční model Sherlock s patnáctistovkou. Na první pohled zaujmou dobové originální polepy, se kterými malý hatchback hned prokoukne. Hlavní prvky této edice ale najdete uvnitř – jsou to krásné kostkované potahy sedadel a hlavice řadičky, která má připomínat dýmku Sherlocka Holmese. Ostatně kostkovaná látka prý zase jeho oblečení. Pod předním nárazníkem je výrazný podspojler, který lépe vypadal a zlepšil i aerodynamiku. Má ovšem i vliv na světlou výšku, takže vás bude limitovat při jízdě mimo silnici nebo při parkování u obrubníků. A i originální poklice mu sluší.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tweedový interiér je krásně světlý a prostorný (zejména díky vykrojení palubky u spolujezdce), kritiku schytal Talbot jen za prostor na zadních sedadlech. Pohodlí posádky však bylo hlavní podmínkou zadání a to Talbot splňoval. Dost věcí pojme i kufr. Ten má v základu 480 litrů, sklopením zadních sedadel získáte až 1200 litrů. Volant je pro výrobky této automobilky dost typický. Automobilka sázela na bohatou výbavu – nastavitelné hlavové opěrky, samonavíjecí pásy, vyhřívané zadní okno se stěračem, tónovaná boční okna, zapalovač s popelníkem, rádio, digitální hodiny, voltmetr a ukazatel tlaku oleje a halogenové světlomety. Ty ale jsou dle francouzských tradic žluté.

Foto: Archiv Garáž.cz

Horizon se po uvedení na trh v nižší střední třídě neztratil. Sázel na moderní techniku s nezávislým zavěšením pomocí lichoběžníků a zkrutných tyčí vpředu a vlečných ramen s vinutými pružinami vzadu. Všude s teleskopickými tlumiči a stabilizátory. To nejspíš propůjčuje Talbotu onu velmi vysokou míru pohodlí a komfortu, na kterou nejsme zvyklí ani u dnešních aut. Skutečně, s tak měkce naladěným autem je radost jezdit. Při vývoji podvozku typu 1307 se prý uplatnily i výsledky z biochemického měření otřesů mozku při chůzi. Sice netuším, co přesně konstruktéři udělali, ale výsledkem je opravdu jedno z nejpohodlnějších aut.

Foto: Archiv Garáž.cz

Za třináctipalcovými koly se speciálními poklicemi se vpředu ukrývají kotouče a vzadu bubny. Přesto fungují výborně a jsou citlivé. A stejná slova chvály by mohla popsat i hřebenové řízení s posilovačem. Komplikací tak může být jen menší poloměr otáčení. Na atakování stovky za 14 sekund a dosažení maximálky 156 km/h to naštěstí vliv nemá. Dnes to nezní nic moc, ale na dobové rivaly jako Renault 5, Vauxhall Chevette nebo Triumph Dolomite to stačilo. Navíc se to všechno odehrává při vysoké stabilitě a auto na silnici drží přímo báječně. Je navíc velmi solidně odhlučněno a teprve při rychlosti nad 110 km/h se dá hluk považovat za výraznější.

Foto: Archiv Garáž.cz

Typ Horizon tedy považuji za neprávem zapomenutý a opomíjený youngtimer. Jistě, asi nemá charisma sporťáku ani eleganci šedesátých let, ale jízdně je velmi dobrý a vzhledem k řídkosti jeho výskytu je nesmírně originální. A mě se za jeho volantem hodně líbilo. A že je hodně hranatý? Mě právě to přijde krásné.

Foto:  Mikka

Nástupce

Po převzet Talbotu disponoval koncern PSA velmi roztřštěnou nabdkou a řada aut si vzjemně konkurovala. Stejn zkaznky oslovoval luxusn Talbot Tagora i Peugeot 604, přbuznost značek pak byla patrn u malch modelů Talvot Samba, Peugeot 104 a Citron LN. Talbot měl rozpracovan projekt nstupce Horizonu,kter nesl jmno Arizona. Opět měl bt pětidveřovm hatchbackem, ovšem vrazně modernějšm a s mrně stupňovitou zd. Na posledn chvli před uvedenm ale Peugeot rozhodl, že Talbot zanikne a tento model bude převeden do jeho nabdky, kde auto nižš středn třdy chybělo. Nov model dostal v hierarchii netradičn nzev 309, aby bylo jasn, že nenavazuje na ždn model.

Reklama

Načítám