Hlavní obsah

Svatá trojice od Bugatti vypadá pohromadě fantasticky

Foto: Bugatti

Automobilka Bugatti se jako jedna z mála může pyšnit tím, že celou dobu své existence patří k těm nejlepším. Ostatně to dokazuje i fakt, že se soustředí hlavně na jeden model, který se nebojí ani té nejlepší konkurence.

Článek

Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech, nebo vlastně kdykoliv později, určitě všechna ta auta znáte. Přinejmenším to, které pravidelně vyzývalo na souboj ty nejostřejší hypersporty své doby. Každá generace má své ostré Bugatti. Všechna sdílí pár zajímavostí – čtyři turbodmychadla, pohon všech kol, karbonové šasi a výkonové údaje, které by Einsteina přiměly přepočítat ještě jednou jeho celoživotní dílo.

Nejstarší z party je Bugatti EB110. To se poprvé ukázalo v roce 1991 jako první model znovuzrozené značky, na jejíž jméno si koupil práva Romano Artioli. Bugatti se hned pustilo do práce, aby zbytku světa ukázalo, zač je toho loket. Ačkoliv za sebou nemělo dekády vývoje, nemuselo se před Ferrari F40 nebo Jaguarem XJ220 stydět. Dvoumístná placka vypadala dost neotřele, ale nabídla luxusně vybavený interiér s kombinací dřeva a kůže. Poháněl jej vidlicový dvanáctiválec o objemu 3,5 litru, který byl naladěn na 560 koní, a výkon na všechna kola posílal šestistupňový manuál.

Foto: Bugatti

Nejstarší EB110 SS by asi vpředu nevydrželo dlouho, ale i tak je skvělé

Na přiložených fotkách navíc vidíte vylepšený model EB110 Super Sport, který se dočkal nárůstu výkonu na 600 koní. Těchto aut se prodalo jen 40 a nejslavnějším majitelem byl tehdy mladý Michael Schumacher. Stovku tato verze pokoří za 3,2 sekundy a umí jet přes 350 km/h. Líp už jezdily jen závodní speciály.

V roce 1998 značku koupil koncern Volkswagen a Ferdinand Piëch rozhodl, že Bugatti postaví to nejlepší auto na světě, které zcela přepíše rekordy a tabulky. Rodit se tak začal model Veyron, na kterém chtěl Volkswagen ukázat, co dovede. Piëch na projekt přiřadil ty nejlepší inženýry a konstruktéry. Výsledkem byl osmilitrový šestnáctiválec (uspořádaný W16) s výkonem 1 001 koně, který auto dostal na 407 km/h.

Foto: Bugatti

Zvláště zezadu vypadá Veyron mezi svými surozenci "nejnaducaněji"

Vývoj trval velmi dlouho a hodně se prodražil. A i když byl Veyron svého času nejdražším autem na světě, stejně koncern na každém exempláři prodělával. Pro auto musely být vyvinuty zcela nové pneumatiky a vývoj auta znamenal velký pokrok i v oblasti aerodynamiky nebo převodovek. S odstupem času už vypadá Veyron trochu baculatě, ale vše na něm má svůj význam. Již tak nedostižné parametry v roce 2009 ještě vylepšil Veyron Super Sport s menším aerodynamickým odporem a motorem posilněným na 1 200 koní, který dokázal jet až 430 km/h.

A konečně se dostáváme k aktuálnímu modelu Chiron. Léta se jen spekulovalo, kdy a čím bude Veyron nahrazen, nakonec se v podstatě čekalo, až se poslední exempláře doprodají. Často se mluvilo o hybridním pohonu, který prosazuje konkurence, ale nakonec jsme se dočkali v podstatě hezčího a silnějšího Veyronu. S novými turbodmychadly nabízí auto 1 500 koní a omezenou maximální rychlost na 420 km/h. Ano, je to méně, ale Bugatti se chystá na nový Super Sport. Ten pojede přes 483 km/h a bude prvním silničním autem, schopným pokořit magickou rychlost 300 mil v hodině.

Tak které Bugatti je váš favorit? EB110 (ten bych si vybral já, ale to jen mezi námi), Veyron nebo Chiron?

Které Bugatti byste si vybrali vy?
EB110
25,9 %
Veyron
21,9 %
Chiron
52,2 %
Celkem hlasovalo 2329 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám