Hlavní obsah

Suzuki Vitara – ten poctivější crossover

Foto: Jakub Deml

„Rozmohl se nám tady v poslední době takový nešvar,“ chtělo by se říci při pohledu do ceníků malých SUV a crossoverů, které se sice na první pohled tváří jako plnotučné off-roady, ale chybí jim naprosto zásadní prvek – pohon všech kol. Vitara však taková není. Přestože se jedná o moderní malé SUV, působí v některých ohledech jako auto ze staré školy.

Článek

Vitara prodělala nedávno facelift. Změnilo se něco navenek?

Vlastně ani moc ne. Současnou Vitaru, která je na trhu od roku 2015, změnil letošní facelift pouze v detailech a u Suzuki se více věnovali hlavně technické stránce auta. Což určitě není na škodu, neboť Vitara je se svým „samurajským“ vzezřením docela hezká a působí vyváženě. Mezi detaily se dá určitě vyzdvihnout modré okolí čoček v předních světlometech, černá střecha nebo stříbrné lemování předního nárazníku. A pak je tu samozřejmě barva. Už při představení faceliftu se vůz v tiskových materiálech objevil oděn do fešné zlaté metalízy, která je naživo dokonce ještě slušivější.

A co takhle uvnitř?

V interiéru jsou změny v rámci faceliftu přece jenom pozorovatelnější. Tu a tam se objevuje měkčený plast, nahrazující plasty tvrdé, takže jako celek působí vnitřní prostor kvalitněji a hodnotněji. Mírné přešlapy ve zpracování se tu a tam pořád najdou, nicméně jestli něco udělalo vyloženě špatný dojem, je to systém infotainmentu s navigací a dalšími funkcemi. Ten je graficky zastaralý, nemluvě o jeho velmi pomalých reakcích. Další technologie jsou ovšem u Suzuki na stejné úrovni s konkurencí. Nechybí tady systém nouzového brždění, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, hlídání jízdy v pruhu a další vychytávky.

Našince však přirozeně daleko víc zajímá praktická stránka věci a v ní se myslelo především na posádku. Přední sedadla jsou pohodlná a pochopitelně s vyšší pozicí, což ocení milovníci pořádného rozhledu. Na štíru s místem to není ani vzadu a při mých 184 centimetrech jsem se naprosto bez problému posadil sám za sebe. I přes velikost auta je tedy prostor pro zadní pasažéry parádní, což si ovšem vybralo daň v kufru. Objem 375 litrů při základním postavení sedadel není nijak zázračná hodnota, a navíc tu chybí větší variabilita.

Foto: Jakub Deml

Úroveň interiéru se s faceliftem zlepšila

Padlo tady cosi o autě ze staré školy, jak tedy Vitara jezdí?

V první řadě je nutno vyzdvihnout, že Vitara disponuje příplatkovou čtyřkolkou, a to dokonce uzamykatelnou. Stačí stisknout tlačítko „Lock“ u voliče jízdních režimů a mezinápravová spojka zůstane stabilně sepnutá, aby dávala maximum trakce už při rozjezdech, a hlavně tam, kde trakce chybí. S Vitarou se můžete bez obav pustit i do tvrdšího terénu, a dokud nenarazíte na limity světlé výšky o hodnotě 185 mm, projedete téměř všude. I bez uzamykatelných diferenciálů si Vitara umí přibrzdit protáčející se kola a při sjezdech se pak můžete opřít o služby sjezdového asistenta.

Schopnosti v terénu jsou tedy velmi obstojné. Výrazně důležitější ale je, že podobně obstojně si Vitara vede i na normální silnici, kde stráví drtivou většinu života. Podvozek s lehkostí žehlí nerovnosti ve městě i mimo něj, přitom ale nepůsobí přehnaně rozměklým nebo houpavým dojmem. Tu a tam se projeví nepříliš dokonalé odhlučnění, přenášející do interiéru trochu rušivou akustiku, ale vzato kolem a kolem, je Vitara po všech stránkách dostatečně komfortní na to, abyste s ní chtěli strávit každodenní cestu do práce.

Foto: Jakub Deml

Podvozek úspěšně udolá díry v silnici, stejně jako nerovnosti v terénu

Podvozek by ušel, ale co motor?

Pokud budeme brát jako „starou školu“ i stav jen pár let zpátky, lze takto označit taky motor. Tím je benzinový přeplňovaný agregát 1.4 BoosterJet, jehož hlavní kouzlo spočívá v tom, že se jedná o čtyřválec, zatímco mnoho dalších automobilek už v autech této velikosti přezbrojilo na poli benzinových motorů výhradně na tříválce. Ačkoliv nutno podotknout, že tříválec můžete mít i ve Vitaře. Konkrétně se jedná o litr 1.0 BoosterJet o výkonu 112 koní a točivém momentu 170 Nm. Větší testovaná čtrnáctistovka má koní 140 a točivý moment činí pěkných 220 Nm.

A Vitaře benzinová jedna-čtyřka vcelku sluší. Motor je to kultivovaný, tichý, a hlavně fungující už od velmi nízkých otáček. Dokonce i pod hranicí 1 500 za minutu se čtyřválec umí vcelku rychle sebrat a ještě před dosažením dvou tisíc už čile táhne, aby s překročením pětitisícové hranice vygradoval do hezké výkonové špičky. Šestistupňový manuál je navíc poskládán vcelku nakrátko, takže po městě i mimo něj je Vitara příjemně živá. Zrychlení z nuly na sto za 10,2 sekundy není z nejsvižnějších, ale řadí se do průměru. Samotné řazení manuálního šestikvaltu je příjemně přesné a občas jen trochu tužší, což se projevuje hlavně při studeném motoru.

Foto: Jakub Deml

Čtyřválec má páru, ale taky kultivovanost a široký použitelný rozsah otáček

Mám-li ovšem pohonnému ústrojí něco vytknout, bude to spotřeba. Nejedná se o nic šíleného, ale městské či dálniční přesuny přes osm litrů nejsou zrovna úsporné. Aby spotřeba vůbec spadla pod hranici osmi, je potřeba vyjet mimo město a trochu se snažit.

Pro koho se Vitara vlastně hodí?

Nová Vitara není dokonalá a má svoje mouchy, na druhou stranu však umí velmi úspěšně kombinovat trochu té „staré školy“ s moderním pojetím městského crossoveru. Je hezká a je z ní dobře vidět, na druhou stranu ovšem skutečně zvládne i dospělácký terén, navíc disponuje výborným (leč trošku rozežraným) benzinovým motorem. Kromě toho je pohodlná, a pokud vám jde spíše o prostor pro pasažéry než pro zavazadla, tak i docela praktická. Svoje místo tak Vitara najde u spousty rodin, a to i v případě, že se jejich víkendové chaty a chalupy nachází ve skutečných horách.

Cena Vitary začíná zajímavě znějící částkou 393 900 korun, ovšem to platí pro základní motorizaci, pohon pouze předních kol a nejnižší výbavu Comfort. Testovaný kus měl silnější čtyřválec, čtyřkolku a výbavu Elegance, takže stál ceníkových 549 900 korun.

Technické údaje
Motorbenzinový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 373 cm3
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování
Výkon140 koní (103 kW) při 5 500 ot./min.
Točivý moment220 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min.
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonvšech kol s mezinápravovou spojkou
Pohotovostní hmotnost1 270 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h10,2 sekundy
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinace)7,9 litrů na sto kilometrů
Objem palivové nádrže47 litrů
Objem zavazadlového prostoru375 litrů
Kola a pneumatiky215/55 R17
Rozvor2 500 milimetrů
Rozměry (délka/šířka/výška)4 175/1 775/1 610 milimetrů

Reklama

Načítám