Hlavní obsah

Stručný průlet historií britských motocyklů Dunelt 1919–1935

Foto: Lukáš Volšický

Historií Duneltu vás obrazově provede vzácný Model T Camshaft z roku 1930

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Psal se rok 1919, když společnost Dunelt Motorcycles založili pánové Dunford a Elliot z britského Sheffieldu, kteří se začátkem 20. století zabývali nejprve produkcí oceli. Hned zkraje výroby se mladá moto firma blýskla na festivalu Olympia show v Londýně netradiční mašinou s přeplňovanou pětistovkou, což odstartovalo éru zrození klasických, ale i poněkud odvážnějších motorek.

Článek

Pánové Dunford a Elliot to neměli při vymýšlení názvu nové britské značky pro jízdní kola i motocykly nikterak složité, jelikož jej poskládali z písmen svých příjmení. Roku 1919 tak spatřila světlo světa značka Dunelt, která se koncem téhož roku zúčastnila festivalu bicyklů a motorek Olympia show v Londýně, kde předvedla svůj netradiční stroj s přeplňovaným dvoutaktním motorem o objemu 499 cm3.

Foto: Lukáš Volšický

Dunelty začínaly poněkud odvážně, s přeplňovaným motorem o objemu 499 cm3

Na svoji dobu šlo o velkou odvahu, jelikož tehdy se mnoho expertů domnívalo, že dvoutakty s objemem nad 350 kubických centimetrů prostě nemohou fungovat. Dunford s Elliotem sice od výroby přeplňovaných „pětistovek“ záhy upustili a vzniklo tedy jen pár kusů, nicméně dvoudobého pracovního principu se nevzdali.

Do sériové produkce tak vstoupil roku 1920 Dunelt Solo Machi za 115 liber s motorem o objemu 499 cm3, tentokrát ovšem bez přeplňování, zato však vybavený pístem a válcem s dvojitým průměrem. Vznikla tedy pohonná jednotka s vysokým kompresním poměrem, která sice byla na akceleraci pomalá, avšak táhla už od velmi nízkých otáček, což se ukázalo jako klíčové pro mašiny s postranním vozíkem. A proto se narodil také Dunelt Combination se sajdkárou za 150 liber.

Foto: Lukáš Volšický

Rané modely se prodávaly za 115 liber, případně za 150 liber včetně sajdkáry

Roku 1923 rozšířily nabídku jediného modelu další tři motorky s řetězovým pohonem a lehkým hliníkovým pístem, zatímco o rok později jste mohli obdivovat už osm variant včetně užitkových. Firma rovněž začala montovat třírychlostní převodovky Burman, avšak rok poté přešla zpátky na řazení od Sturmey-Archer.

Dunelty pokořily toho času také řadu rekordů, včetně vytrvalostního přejezdu přes poušť z Káhiry do Síwy – v tu dobu prvního realizovaného na motorce. Do toho byla v roce 1925 nabídka rozšířena o hasičský a mlékařský motocykl.

Foto: Lukáš Volšický

Sajdkáry umožňovaly produkci řady variant, například užitkové či hasičské

Až v roce 1926 firma představila Model K s dvoudobým spalovacím motorem o objemu 250 cm3, později prodávaný také ve verzích Standard, Sports De Luxe, Royal či Sport. Dunelt s káčkem taktéž slavil významný motoristický úspěch, a to vítězství na vytrvalostní akci Double Twelve Hour konané na závodním okruhu v anglickém Brooklands.

Koncem roku 1928 Dunelt překvapil znovu, a to opět na Olympia show, kde prezentoval svůj první čtyřdobý motor 350 cm3, jenž se o rok později skutečně objevil v sériově produkovaných modelech Majestic.

Foto: Lukáš Volšický

Společnost se častokrát prezentovala na festivalu Olympia show v Londýně

Psal se rok 1929, kdy jezdec na mašině od Duneltu vyhrál závod Maudes Trophy, když zvládl ujet 25 000 mil (40 233 km) průměrnou rychlostí cca 72 km/h za 23 dní.

V roce 1930 rozšířil nabídku též Model T Camshaft 250 cm3 s talířovou vačkou (na snímcích), který se ovšem nesetkal s obchodním úspěchem, jelikož byl údajně příliš hlučný. Majitel předmětného motocyklu, Pavel Jeřábek, však tvrdí, že je Dunelt podstatně tišší než Jawa 500 a to točí daleko více otáček. V každém případě se téčko vyrábělo asi rok, takže dnes jde o vzácný stroj.

Foto: Lukáš Volšický

Dunelt Model T Camshaft 250 cm3 prý dělá kravál, ale údajně menší než Jawa 500

Téhož roku firma znovu figurovala jako vítěz závodu Maudes Trophy konaném na ostrově Man, protože její mašina vybavená motorem 498 cm3 OHV zvládla ujet 13 119 mil (21 113 km) při průměrné rychlosti necelých 56 km/h za 16 dní.

Roku 1931 byla výroba motorek přesunuta z Birminghamu do Sheffieldu, Dunelt ukončil produkci vlastních motorů a naplno nasadil jednotky Sturmey-Archer a Villiers, jež byly později nahrazeny motory Python i JAP. Modely 1932 nesly označení Sheffield Dunelt, nicméně rok na to se čistokrevné pojmenování Dunelt vrátilo zpět.

Foto: Lukáš Volšický

Modely 1932 nesly označení Sheffield Dunelt

V roce 1934 se producent potácel na pokraji konce a žil v podstatě jen ze čtyř modelů, zatímco rok 1935 znamenal konečnou sezonu, zavření továrny a transformaci na výrobu přívěsných motorů. Produkce jízdních kol běžela pod taktovkou jiných společností až do konce 60. let, poté definitivně zanikla. Posmrtný život britské značky následně zachycuje tabulka níže:

LetopočetUdálost
1937Firma Raynal kupuje práva na výrobu jízdních kol Dunelt
1950Firmu Raynal kupuje skupina Tube Investments
1956Skupina Tube Investments představuje na Earls Court show koncept mopedu Dunelt
1957Velice omezený počet dvoutaktních mopedů Dunelt se objevuje na trhu
Konec 60. letProdukce jízdních kol zaniká
2011Čínské motocykly Jinlun s motory 125 cm3 a 250 cm3 jsou promovány s logem Dunelt

Chcete vidět vzácný a originální Dunelt Model T 250 Camshaft na vlastní oči? Neváhejte a vyrazte do Veteran Bazar & Muzeum Chotusice, kde tento stroj bydlí. Můžete mrknout rovněž na český závoďák RULO z roku 1950, případně okouknout úspěšný americký kompakt Willys-Overland Whippet 1929.

Jestliže chcete cestu spojit s něčím zajímavým, dorazte do Chotusic na tamní velkou prodejní auto-moto burzu, která se uskuteční dne 6. 11. 2021 a po jejímž skončení zpravidla následuje prohlídka muzea.

Reklama

Související témata:
Dunelt Model T
Dunelt Motorcycles
Načítám