Hlavní obsah

Stanou se virtuální závody hrozbou pro F1?

Foto: endurance-info.com

Virtuální závodění – vytlačí jednou z televizních obrazovek Formuli 1?

Zní to neuvěřitelně? Ano, tak trochu. Ale faktem je, že doba pokročila a svět se zkrátka a dobře mění. Tatíček Klaus je důchodce, stejně tak Keke Rosberg, a Hamilton už je starý mazák. Jenže je dost možné, že jeho největší konkurenti už ani nebudou muset do závodního auta nikdy sednout…

Článek

Pokud nejste na našich stránkách náhodou, určitě jste zkusili závodní hru. Většina z nás začínala s Need for Speed a v tu chvíli jsme si mysleli, jací jsme závodníci, když jsme porazili počítačem ovládané soky, případně souseda či spolužáka při multiplayeru. Jenže dnes už není vůbec nic mimořádného, když se na jedné trati sejdou jezdci z Německa, Itálie, Ruska, Austrálie, Česka a třeba Polska. Přičemž Němec je 16letý student, Ital 23letý skladník a Čech je… třeba redaktor webového magazínu. A přitom ani jeden z nich nemusí vytáhnout paty z domu. Stačí mít jednu ze závodních simulací jako jsou Assetto Corsa, rFactor, Project Cars, Gran Turismo, Race Room Experience a další.

Mezi zasvěcenými už je totiž dobře známé, že kdo dokáže být rychlý na virtuální trati, má dost velkou pravděpodobnost, že se neztratí ani na skutečné trati s asfaltovým kobercem. Koneckonců, „reální“ profesionální závodníci trénují právě na závodních simulacích. Díky technologiím, jako je laserové skenování trati, si mohou navolit modely pneumatik s měkkou, střední či tvrdou směsí, pneumatiky ze 60. let také nejsou problém, neboť věrně napodobit už se dá ledasco. Třeba i takový přítlak.

Asociace Deutsche Motor Sport Bund vydala tiskovou zprávu, že je pouze velmi tenká hranice mezi skutečným závoděním a tzv. „sim racingem“, tedy závoděním na simulátoru.

Jako příklad za všechny uveďme třeba 18letého závodníka jménem Lando Norris. Brit momentálně jezdí ve Formuli 2 a nedávno o něj projevil zájem samotný McLaren. Sám Lando přiznal, že k jeho úspěchu na trati velmi přispělo trénování u obrazovky – McLaren s ním počítá pro sezonu 2019. Třeba takový Ford testuje silniční auta nejprve na simulátoru, a teprve pak v reálu. Věřte nám, že tohle nemá nic společného s tím, co jste si vyzkoušeli v autoškole.

Další důkaz místo slibů? Šéf stáje Ferrari, Maurizio Arrivabene, považuje rozvoj fenoménu „e-sports“ jako vážnou konkurenci pro Formuli 1. „Dle mého názoru jsou dnes naším největším konkurentem Playstationy,“ poznamenal Arrivabene. Čím dál více lidí se baví sledováním online pořadů a youtuberských vystoupení, což „e-sportům“ hraje slušně do karet. „Může nás Playstation ohrozit? Dle mého názoru ano. Většina závodů už dnes není tak divácky atraktivních jako dřív, a lidé mají opravdu na výběr.“ Arrivabene se také bojí, že s postupným stárnutím diváků Formule 1 a jí podobných reálných závodů bude docházet i k tomu, že příslušníci mladších generací už tyto diváky nenahradí. Mají zkrátka jiné návyky a ke skutečným závodům s vůní benzínu a spálených gum už nemají emocionální vazbu.

„Jakmile se dostaneme do fáze, kdy budou naši diváci stále starší, starší a starší, budeme muset upřít svou snahu na to, abychom zaujali mladou generaci publika. Což může znamenat problém, na který zatím nemáme řešení.“
Maurizio Arrivabene, šéf týmu Scuderia Ferrari

A jaký je ve světě virtuálního závodění vlastně výběr? Obrovský! Můžete jezdit seriál GT3, DTM, F1, staré formule, sportovní vozy skupiny C a mnohé další, přičemž drtivá většina profesionálních „sim závodů“ prozatím probíhá v sériích GT. Tady je jen pár titulů, ze kterých lze vybírat. Jedná se však o jedny z těch vůbec nejpromakanějších.

Co z toho vyplývá? Že až se doma budou vašemu virtuálnímu závodění smát se slovy „A nejseš na to už trochu velkej, chlapečku?“, neberte ty řeči vážně. Protože budete-li chtít, může opravdu dojít k tomu, že se z vás plnohodnotný závodník nakonec stane. Nebo z vašeho syna.

Reklama

Související témata:
Načítám