Hlavní obsah

Speciál Škoda Sport se příští rok vrátí na okruh v Le Mans

Foto: Škoda Auto

Dvoumístné závodní auto Škoda Sport znají jen nadšenci. Přesto tento stroj před sedmdesáti lety málem překvapil celý svět na slavném závodu 24 hodin Le Mans. Teď prošel citlivou renovací a příští rok se vrátí na start závodu Le Mans Classic.

Článek

Ten příběh má parametry hollywoodského bijáku. V sobotu 24. června roku 1950 startuje na závodu 24hodin Le Mans jediná česká posádka, Václav Bobek a Jaroslav Netušil, kteří se v tehdejším nejdrsnějším automobilovém klání pokusí zaskočit své soupeře.

Tým z malé východoevropské země, kterou již měsíce ničí zrůdná komunistická ideologie, jede první půlku závodu s průměrnou rychlostí 126 km/h a ve své třídě vede. Bílý automobil s červenými a modrými pruhy zkonstruovaný za pouhých 6 (!) týdnů je na celkovém pátém místě. Schyluje se k senzaci.

Jenže nad ránem je všechno jinak. Ve 115. kole praská pojistka ojničního čepu – maličký díl za pár haléřů. Tehdy si řidič mohl vézt nářadí a některé náhradní díly, a závadu tak šlo opravit přímo na trati, jenže v tomto případě to nebylo možné, protože závada na motoru byla příliš velká. Závod pro vůz se startovním číslem 44 tak po 13 hodinách předčasně končí. Je to velká, velká škoda, protože o rok později v Le Mans ve třídě 1,1 litru debutovalo Porsche 356, které jezdilo horší časy na jedno kolo než škodovácký roadster.

V oficiálních záznamech 24hodinového závodu figuruje popisovaný model jako „Škoda 1101 Spyder“ a je uveden na celkovém 39. místě. Z Československa se závodu zúčastnily ještě dva vozy Aero Minor s nizozemskou a francouzskou posádkou. Nizozemci byli v roce 1950 z obou aut úspěšnější, za volantem dvoutaktního stroje dojeli až do cíle a skončili na 21. místě.

Foto: Škoda Auto

První a druhé místo obsadily francouzské posádky na voze Talbot-Lago T26. Vítězná dvojice ujela celkem 3 465 kilometrů s průměrnou rychlostní 144,38 km/h. Škoda chtěla příští rok do Le Mans nasadit dva stroje, ale nakonec se tohoto závodu již nikdy nezúčastnila.

Zpátky ke Škodě Sport. Jako základ posloužil poválečný model Škoda 1101/1102, lidově zvaný Tudor. Ten se začal vyrábět rok po skončení druhé světové války a jeho výroba skončila v roce 1952. V závodním modelu Škoda Sport zůstal podvozek s nosnou páteřovou rourou i nápravy s listovými pery. Úpravou prošly jen brzdy a čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Zajímavostí je, že vývoj celého vozu trval jenom půldruhého měsíce.

Sportovní automobil obouval patnáctipalcové úzké pneumatiky Barum. Namísto dvoudveřové uzavřené karoserie tvůrci Sportu posadili na podvozek otevřenou dvoumístnou karoserii z hliníku. Hmotnost vozu tak klesla na 590 kilogramů.

Motor z Tudoru, čtyřválec o zdvihovém objemu 1,1 litru, měl standardně 32 koní. Díky karburátoru Solex a použití metylalkoholové palivové směsi se výkon zvýšil na 50 koní. I díky tomu mohla Škoda Sport uhánět rychlostí až 140 km/h, to vše při spotřebě 12 litrů paliva na 100 ujetých kilometrů. Ale to není vše. Později přišel tento motor ve verzi s karburátorem a nabídl 120 koňských sil; verze se dvěma kompresory pak vydolovala 190 koňských sil a dokázala uhánět až stošedesátkou. V padesátých letech šlo o vynikající hodnoty.

Škoda Sport vznikla pravděpodobně pouze ve třech exemplářích. Ta, kterou vidíte na fotografiích, před sedmdesáti lety sahala po fenomenálním úspěchu v Le Mans. Jejím majitelem je Michal Velebný, který ve Škodovce pracuje v muzeu jako restaurátor.

Pan Velebný tento automobil po dlouhých letech pátrání našel a podle jeho slov byl téměř kompletní, ale 40 let stál na jednom místě, což se na jeho karoserii samozřejmě projevilo. Citlivě jej společně se svým kamarádem po večerech a víkendech čtyři roky renovovali. Skvělé je, že autu zůstala patina, když si prohlédnete lak, není záměrně v dokonalém stavu. To ale vůbec to nevadí, ba naopak.

Příští rok zpátky do Le Mans!

Zajímavé je, že autorem návrhu karoserie Sportu byl jeho dědeček Josef Velebný, který svému vnukovi odkázal i podepsané konstrukční plány. „Ten vůz byl dlouho pokládán za ztracený a já ho našel až po dlouhé detektivní práci, během níž jsem mluvil s bývalými závodníky, mechaniky a pořadateli závodů,“ říká Michal Velebný.

A skvělá zpráva na závěr: příští rok se chce automobilka Škoda vrátit na slavný závod a model Sport pojede 24hodinový závod Le Mans Classic. Ten samý vůz jako v roce 1950, opět v barvách trikolóry. Bude řídit zkušený Hans-Joachim Stuck, který slavný závod 24hodin Le Mans dvakrát vyhrál a Škodu Sport si nedávno vyzkoušel? Mladoboleslavská automobilka o tom mlčí, ale zní to logicky a bylo by to stylové – tenhle vytáhlý chlapík to s volantem pořád umí skvěle. Za sedmdesát let trvajícím příběhem by to byla skvělá tečka.

Jenom dodáváme, že Škoda Sport by na závodě „klasiků“ nebyla poprvé. V roce 2006 v Le Mans již startovala (coby nejslabší auto z celého roštu) a obsadila po přepočtení koeeficientu výkonnosti skvělé 15. místo z celkových 69 startujících.

Reklama

Související témata:
Načítám