Hlavní obsah

Hyundai šokuje výkonem 800 koní a pohonem zadních kol

Foto: Hyundai

Hyundai RM20e je prototyp, který by mohl předznamenat budoucnost elektrických sportovní vozů divize N automobilky Hyundai

V dojezdu, ve zvukovém doprovodu a schopnostech na okruhu v drtivé většině případů stále vládne spalovací motor, ovšem čistě v otázce rychlosti a síly v přímce (byť krátkodobé) se elektřina vytrvale rozpíná jako středověký bojovný národ. Kdyby nám někdo ještě před deseti, ale možná i před pěti lety, řekl, že vznikne Hyundai s výkonem 800 koní a pohonem zadních kol, slušně bychom se ho zeptali, ze které hrušky to na zahradě spadl. Jenže toto je realita.

Článek

Dámy a pánové, věřte nebo ne – ale dost možná se blíží doba, kdy svět pozná superauto značky Hyundai. Oddělení dnes už dobře známé divize N Performance momentálně pracuje na voze, který bude disponovat výkony supersportu, a přitom bude údajně plně elektrický. Pravda, v posledních pár letech už jsme ve skutečnosti byli svědky zajímavých a poutavých konceptů s písmenem H ve znaku, které má symbolizovat podané ruce.

Posledním takovým byl modro-oranžový Hyundai RM19 z loňského roku, ovšem začalo to už v roce 2016 typem překvapivě nazvaným Hyundai RM16. Do té doby však šlo zpravidla o evoluci toho samého receptu, což znamenalo zásadně přepracovanou karoserii modelu Veloster. Pohon zajišťoval 2,0l přeplňovaný čtyřválec uložený uprostřed, odvozený od závodní i30 TCR a Velosteru TCR pro soutěže cestovních vozů.

Tentokrát však něco nehraje už na první pohled – černou barvu modelu zvaného RM20e seshora i po stranách vozu zdobí stříbrné pruhy a útvary, připomínající základní obvodovou desku s imitací záblesku uprostřed. Jo, tady pod kapotou bzučí elektřina…

Ovšem co ztrácí po zvukové stránce, to dohání silou a navíc všech 800 koní a 960 Nm točivého momentu putuje na zadní kola. Výsledkem jsou čísla jako z říše snů: zrychlení z klidu na stovku pod tři vteřiny a zrychlení na dvě stě by Hyundai RM20e mělo stihnout do deseti sekund. Jenže vyvstává tu jedna otázka – jak se jim to, proboha, podařilo?

Nehodláme tu chodit dlouho kolem horké kaše – odbornost a technologie dodala chorvatská společnost Rimac, která je už teď velkým hráčem na trhu s elektromotory a která uzavřela v této oblasti spolupráci s velkými hráči, jako je třeba Porsche. „Model RM20e kombinuje vlastnosti závodního auta, jako je výkonný pohon, brzdy, vyvážení a přilnavost, s tichostí a uživatelskou přívětivostí auta pro každý den,“ říkají ostatně přímo v Hyundaii. Je poměrně zvláštní spojovat 800 koní s autem pro každý den, ale víte, jak to je, proti gustu…

Je tedy možné, že automobilový průmysl by mohla čekat pěkně napínavá éra a že budoucnost by mohla být sice tichá, ale velmi rychlá. „Prototyp sportovního vozu RM20e jasně zvěstuje budoucí záměry automobilky pod taktovkou značky N, která aspiruje na účastníka ve hře, kde je základem výkon superauta,“ prohlásil Thomas Schemera, produktový ředitel automobilky.

Co to pro nás motoristy znamená? Pravděpodobnost vidiny modelu Veloster nebo dejme tomu i30, do kterého by automobilka „nacpala“ techniku z prototypu RM20e a prodávala ji jako konkurenci pro vozy od Tesly nebo elektromobily Porsche, je dost malá. Ovšem vize ryzího elektrického sporťáku, jehož technika bude ve velkém odvozena právě od tohoto výtvoru – to už je velmi blízko realitě. Je tedy docela dobře možné, že někde budete číst srovnávací test – třeba právě na stránkách Garáže – kde proti sobě budou soupeřit Tesla, Porsche a dost možná také Hyundai.

A pokud do té doby nedojde na zásadní změny ve vedení, vypadá to u Hyundaie velmi slibně – Schemera se totiž jeví jako chlapík, který má opravdu rád auta a řízení. „Nebude trvat dlouho a vozy Hyundai N nezrychlí řidičům tep jen prostřednictvím motoru s vnitřním spalováním, ale také díky okamžitému zátahu spojeným s environmentální udržitelností spolehlivých elektrických pohonných jednotek. RM20e tedy dokazuje, že neexistují kompromisy pro pravé řidičské vzrušení – a to ani v případě elektromobilů.“

Reklama

Načítám