Hlavní obsah

Slováci si došlápnou na mladé řidiče! Změny budou i u nás

Foto: Shutterstock

Slovenské policii a úřadům došla trpělivost s velkým množstvím vážných nehod na silnicích, a tak přistoupili ke zpřísnění pravidel. Vedle přísnějších postihů za telefonování za jízdy se změny dotknou také mladých řidičů do 24 let věku, kteří podle statistik způsobují velkou část nehod s fatálními následky.

Článek

Již od letošního listopadu začnou na Slovensku platit přísnější pravidla pro mladé řidiče. Nově budou řidiči do 24 let věku, kteří mají řidičský průkaz kratší dobu než dva roky a dopustí se dvou vážných dopravních přestupků, kam patří i překročení nejvyšší povolené rychlosti, povinni se zúčastnit dodatečného kurzu v autoškole, rehabilitačního programu u dopravního psychologa a znovu složit závěrečné zkoušky. Celý tento proces si navíc budou hradit z vlastní kapsy.

Vedle toho se na Slovensku od podzimu zpřísňují postihy za telefonování za volantem. Pokuty za tento přestupek se zdvojnásobí – místo 50 eur vás používání telefonu vyjde rovnou na 100 eur, ve správním řízení až na 200 eur. Předpis se navíc nově rozšiřuje i na další telekomunikační a audiovizuální zařízení, jako jsou tablety nebo kamery.

O zpřísnění pravidel pro mladé řidiče se dlouhá léta mluví i v Česku. Nejčastěji se skloňuje slovní spojení „řidičák na zkoušku”. Mladým řidičům se tak v následujících letech bude podle všeho věnovat větší pozornost i u nás: „V současné chvíli řešíme možné varianty vzdělávání řidičů a způsoby, jakými dosáhnout vyšší kvality budoucích řidičů,” sdělila pro Garáž.cz tisková mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková. Podle ní je jedním z hlavních cílů zkvalitnit výuku v autoškolách a zaměřit se na provádění závěrečných zkoušek.

Kromě toho je v chystané novele zákona o pozemních komunikacích návrh, že by začínající řidiči měli první dva roky od získání řidičského oprávnění k dispozici místo 12bodové hranice jen bodů šest. Po dosažení této hranice by přišli o řidičský průkaz. Podobný model funguje například ve Velké Británii.

Restriktivní opatření v podobě sníženého počtu bodů pro nováčky za volantem ale není jediným vyústěním snah ministerstva o snížení vážných nehod na silnicích. „Už nyní Ministerstvo dopravy prostřednictvím BESIP podporuje kurzy bezpečné jízdy pro mladé řidiče. Jsme si vědomi toho, že začínající řidiči rádi využijí více prostoru pro praktický nácvik reakce na chování auta v mezních situacích,” vysvětluje Lenka Rezková. Letos v květnu tak proběhl v Hradci Králové výcvikový kemp pro mladé s názvem Za volantem v bezpečí a BESIP také podporuje Kurzy bezpečné jízdy na autodromu v Sosnové. Vzdělávání mladých řidičů zkrátka není nikdy dost.

Myslíte, že mají mladí řidiči dostatek zkušeností za volantem?
Ano, mají. Hůř jezdí starší lidé
3,7 %
Ne, nemají. Mělo by se jim věnovat víc pozornosti
80,9 %
Nevím, vždy je to kus od kusu
15,4 %
Celkem hlasovalo 10290 čtenářů.

Reklama

Načítám