Hlavní obsah

Škodovka za 13 milionů? Ne, to není vtip!

Foto: archiv Garaz.cz

Pro mnohé je Škoda 130 LR/Evo téměř nerozpoznatelná. Přitom jde o vzácný závodní speciál, existují jen dva kusy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jestli jste si mysleli, že ceny starých škodovek nemohou atakovat částky vyšší než desítky, možná stovky tisíc, tak vás rychle vyvedeme z omylu. Tahle se totiž prodává za 499 000 eur, tedy víc než 13 millionů korun! Ale protože je k mání už přes půl roku, tak bude prodávající možná ochotný něco málo slevit...

Článek

Nicméně takto vysoká cenovka má svůj důvod. Je to totiž jeden ze dvou vyrobených továrních speciálů s označením 130 LR/Evo, který byl postaven pro soutěže skupiny S. Ta měla nahradit slavnou, ale tragicky ukončenou skupinu B. A esková grupa měla být ještě větší hardcore - silničních homologačních speciálů muselo být podle pravidel vyrobeno jen deset a ne dvě stovky jako u béček, takže se automobilky připravovaly na pořádnou válku. Škodovka se toho chtěla účastnit taky - měla v plánu Favorit 4x4 Turbo. Nicméně po postavení skupiny B ve velkých soutěžích mimo zákon byly zrušeny i plány na skupinu S a celý projekt skončil u ledu, respektive připravené vozy automobilky buď prodaly na závody rallyekrosu, nebo je rovnou sešrotovaly.

Podle všeho se do současnosti dochovaly oba dva tovární vozy 130 LR/Evo a teď je jeden z nich na prodej. Auto bylo vyrobeno v roce 1985 v AZNP Mladá Boleslav, má čtyřválec o objemu 1299 cm3 s výkonem 135 koní v 7500 otáčkách. Přes pětistupňovou manuální převodovku jsou poháněna zadní kola. Pneumatiky mají rozměr 265/460 R13 vzadu a 210/560 R13 vpředu. Auto s hmotností cca 850 kg zrychlí na stovku za 5,8 vteřiny a jede 190 km/h.

Karoserie byla upravená, přední blatníky jsou širší, laminátové a spojené s jiným nárazníkem, ty zadní jsou doplněné o nasávací otvory. V přední kapotě je výdech od velkého chladiče, víko motoru má velký spoiler ve stylu kachního ocasu a nachází se v něm olejový chladič.

Foto: archiv Garaz.cz

Od běžných modelů 130 RS se speciál 130 LR/Evo liší na první pohled výdechem od chladiče v kapotě, laminátovými předními blatníky a jiným spoilerem

Inzerát na www.rally24.com není nijak zvlášť sdílný, ale historie auta je jasná, mimo jiné má i původní závodní průkaz od AZNP. S vozem původně jezdil Shekhar Mehta, pětinásobný vítěz Safari Rally, který prodával škodovky v Keni. Poté, co skupina S skončila dříve, než vlastně začala, se auto dostalo du rukou českého soukromníka Václava Farky, který s ním jezdil rallyekros. No a od něj 130 LR/Evo putovala na Slovensko do rukou bratrů Krajčovičů. „Měli jsme zkušenosti se Škodou 130 L/A, ale hledali jsme závodní 130 LR, kterých bylo postaveno jen 200 kusů,“ zavzpomínal Dezider Krajčovič v jednom z četných rozhovorů. „Věděli jsme, že pár aut závodí v českém rallyekrosu, a tak jsme se na sklonku roku 1991 vypravili do Sedlčan na závody, kde jsme chtěli nějaké případně koupit. A tam jsme se dozvěděli, že jakýsi pan Farka prodává jedinečnou Škodu 130 LR/Evo. A protože se mu při závodě rozbila převodovka, domluvili jsme přímo na místě pro nás akceptovatelnou cenu a pan Farka nám auto rovnou i dovezl domů...“

Foto: archiv Garaz.cz

K vozu je samozřejmě jeho originální dokumentace...

Foto: archiv Garaz.cz

...kde najdete i původní technické údaje. Auto by mělo být v perfektním stavu.

Několikrát s ním závodili, mimo jiné i na rallye Barum a Bohemia, ale většinu času byla unikátní škodovka zavřená v garáži. A nyní je na prodej. Jak už zaznělo, auto si majitelé cení na 499 000 eur, což je zhruba 13 milionů korun, ale protože je k mání už přes půl roku, tak budou prodávající možná ochotni něco málo sundat dolů...

Reklama

Související témata:
Načítám