Hlavní obsah

Škodovka za 13 milionů? Ne, to není vtip!

Foto: archiv Garaz.cz

Pro mnohé je Škoda 130 LR/Evo téměř nerozpoznatelná. Přitom jde o vzácný závodní speciál, existují jen dva kusy

13. 9. 2018

Jestli jste si mysleli, že ceny starých škodovek nemohou atakovat částky vyšší než desítky, možná stovky tisíc, tak vás rychle vyvedeme z omylu. Tahle se totiž prodává za 499 000 eur, tedy víc než 13 millionů korun! Ale protože je k mání už přes půl roku, tak bude prodávající možná ochotný něco málo slevit...

Článek

Nicméně takto vysoká cenovka má svůj důvod. Je to totiž jeden ze dvou vyrobených továrních speciálů s označením 130 LR/Evo, který byl postaven pro soutěže skupiny S. Ta měla nahradit slavnou, ale tragicky ukončenou skupinu B. A esková grupa měla být ještě větší hardcore - silničních homologačních speciálů muselo být podle pravidel vyrobeno jen deset a ne dvě stovky jako u béček, takže se automobilky připravovaly na pořádnou válku. Škodovka se toho chtěla účastnit taky - měla v plánu Favorit 4x4 Turbo. Nicméně po postavení skupiny B ve velkých soutěžích mimo zákon byly zrušeny i plány na skupinu S a celý projekt skončil u ledu, respektive připravené vozy automobilky buď prodaly na závody rallyekrosu, nebo je rovnou sešrotovaly.

Podle všeho se do současnosti dochovaly oba dva tovární vozy 130 LR/Evo a teď je jeden z nich na prodej. Auto bylo vyrobeno v roce 1985 v AZNP Mladá Boleslav, má čtyřválec o objemu 1299 cm3 s výkonem 135 koní v 7500 otáčkách. Přes pětistupňovou manuální převodovku jsou poháněna zadní kola. Pneumatiky mají rozměr 265/460 R13 vzadu a 210/560 R13 vpředu. Auto s hmotností cca 850 kg zrychlí na stovku za 5,8 vteřiny a jede 190 km/h.

Karoserie byla upravená, přední blatníky jsou širší, laminátové a spojené s jiným nárazníkem, ty zadní jsou doplněné o nasávací otvory. V přední kapotě je výdech od velkého chladiče, víko motoru má velký spoiler ve stylu kachního ocasu a nachází se v něm olejový chladič.

Foto: archiv Garaz.cz

Od běžných modelů 130 RS se speciál 130 LR/Evo liší na první pohled výdechem od chladiče v kapotě, laminátovými předními blatníky a jiným spoilerem

Inzerát na www.rally24.com není nijak zvlášť sdílný, ale historie auta je jasná, mimo jiné má i původní závodní průkaz od AZNP. S vozem původně jezdil Shekhar Mehta, pětinásobný vítěz Safari Rally, který prodával škodovky v Keni. Poté, co skupina S skončila dříve, než vlastně začala, se auto dostalo du rukou českého soukromníka Václava Farky, který s ním jezdil rallyekros. No a od něj 130 LR/Evo putovala na Slovensko do rukou bratrů Krajčovičů. „Měli jsme zkušenosti se Škodou 130 L/A, ale hledali jsme závodní 130 LR, kterých bylo postaveno jen 200 kusů,“ zavzpomínal Dezider Krajčovič v jednom z četných rozhovorů. „Věděli jsme, že pár aut závodí v českém rallyekrosu, a tak jsme se na sklonku roku 1991 vypravili do Sedlčan na závody, kde jsme chtěli nějaké případně koupit. A tam jsme se dozvěděli, že jakýsi pan Farka prodává jedinečnou Škodu 130 LR/Evo. A protože se mu při závodě rozbila převodovka, domluvili jsme přímo na místě pro nás akceptovatelnou cenu a pan Farka nám auto rovnou i dovezl domů...“

Foto: archiv Garaz.cz

K vozu je samozřejmě jeho originální dokumentace...

Foto: archiv Garaz.cz

...kde najdete i původní technické údaje. Auto by mělo být v perfektním stavu.

Několikrát s ním závodili, mimo jiné i na rallye Barum a Bohemia, ale většinu času byla unikátní škodovka zavřená v garáži. A nyní je na prodej. Jak už zaznělo, auto si majitelé cení na 499 000 eur, což je zhruba 13 milionů korun, ale protože je k mání už přes půl roku, tak budou prodávající možná ochotni něco málo sundat dolů...

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama