Hlavní obsah

Škoda Vision E: Nejrychlejší prémiová škodovka všech dob

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třísetkoňový elektromobil s atraktivním designem utekl automobilce těsně před oficiálním odhalením na šanghajském autosalonu. Ačkoliv je už teď jisté, že produkční verze bude trochu konzervativnější, jde o další kapitolu ve škodovácké historii.

Článek

A nejde ani tak o novou kapitolu po stránce designu, protože i na Vision E jsou ještě vidět otisky Jozefa Kabaně, zvlášť tedy na zadních a trochu i na předních svítilnách, ačkoliv "éčko" bere inspiraci i jinde. Patrná je především absence přední mřížky chladiče (elektromobil náporové chlazení nepotřebuje), díky které čumák trochu evokuje Teslu Model X. A pak je tu samozřejmě celková linie, která odkazuje k segmentu crossoverových kupátek, který před drahnou dobou odstartovalo BMW X6. Dlouho předlouho se toho tvaru nechtěl chytit nikdo jiný a BMW na něm vydělávalo obrovský balík, než se konečně rozhoupal třeba i Mercedes. V koncernu překvapivě padla volba na škodovku, která představí Kodiaqa coupé. Vision E nám tak trochu naznačuje, jak bude splývavá záď v podání Mladé Boleslavi vypadat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Není náhodou, že je to právě Škoda, která v Šanghaji útočí prémiovými modely. Volkswagen ji sem přivezl jako značku, kterou místní trh nezná, a tak ji může prezentovat jako výrobce praktických a prémiových vozů. Opomeneme, že čínské a evropské verze např. Octavií se dost radikálně liší. Jiný kraj holt často znamená jiný mrav. Škoda sem ale vozí také Superby a hodně si slibuje od Kodiaqů. Ostatně Kodiaq ve verzi kupé bude zatím exkluzivita určená především pro čínský trh. Čínský zákazník ve Škodě nevidí levnější variantu Volkswagenu a nezná její skromné normalizační období, kdy se hranatému designu stodvacítek vysmíval Západ. A to je pro koncern obrovská příležitost.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda totiž nemá vroubek v podobě Dieselgate. O té se dost mluví i v Číně, protože životní prostředí ve velkých městech je tam zásadní téma. Ačkoliv i auta z Mladé Boleslavi v sobě měly upravené naftové motory, mediální bouře se automobilce víceméně vyhnula. I proto má škodovka šanci výrazně posílit své čínské pozice. A Škoda Vision E je skvělým tahem. Bezemisní elektromobil s výkonem 300 koní je vlastně nejsilnějším autem v historii celé značky. A můžeme vás ujistit, že k němu Škoda - stejně jako v případě Kodiaqu - chystá velkolepou show. Na to v Číně hodně slyší, automobilka musí především ohromit na autosalonu, vymyslet chytré televizní reklamy, a pak už jen čekat až se autosalony obsypou zákazníky. Funguje to jinak než u nás, ale škodovka má dobře našlápnuto k tomu, aby si i na obrovském asijském trhu našla věrné zákazníky.

Škoda Vision E láká kromě designu i pokročilými autonomními funkci tzv. fáze 3, což znamená, že je vůz schopný zaparkovat a vyparkovat bez zásahu řidiče a zvládne i jízdu po dálnici bez lidského zásahu - umí zůstat v pruhu, předjíždět a odbočovat zcela bez vaší pomoci. To je Simply Clever řešení, které bychom v zácpách či na dlouhých trasách uvítali už teď. A že je Vision E zvládne, jeho dojezd je úctyhodných 500 kilometrů. Je to sice všechno jen pohádka budoucnosti, ale poslouchá se to zatím moc hezky.

Reklama

Načítám