Hlavní obsah

První dojmy: Škoda Scala si na nic nehraje a umí překvapit

Foto: Škoda Auto
3. 4. 2019

O nové Scale už víte prakticky všechno, posledním dílkem skládačky je to, jak se ovládá, jak jezdí a jak se s ní žije. A pak také odpovědi na otázky, které jste nám položili ve včerejším článku. Vyrazili jsme proto na první dynamickou prezentaci v chorvatském Splitu a projeli všechny motorizace ve městě, na dálnicích i na točitých okreskách. A Scala nás ani jedinkrát nezklamala, naopak si pro nás přichystala pár velmi příjemných překvapení!

Článek

Scala? Co je to za jméno?

Fakticky jde o přímého nástupce modelu Rapid Spaceback, Škoda jen chtěla novým jménem zdůraznit, že se posunul o pořádný kus dál.

Foto: Škoda Auto

Nové jméno a nápis ŠKODA místo loga na pátých dveřích. Konzervativci omdlévají

Jako kam dál?

Přiznejme si upřímně, že Rapid byl v rodině Škoda takový chudý příbuzný. A Spaceback byl sice povedenější, ale na lídry segmentu prostě neměl. To se se Scalou mění. Poznáte to na propracovanějším designu (LED přední i zadní světla, vzadu s dynamickým blinkrem), kvalitnějším interiéru (materiály, povrchy, dekory, ambientní osvětlení), komfortní výbavě (vyhřívání předních a zadních sedadel i volantu, Sound System s 10 reproduktory) i palubních technologiích (digitální přístrojový panel, až 9,2“ dotykový infotainment s online službami, nálož jízdních asistentů) – ale to už jsme vám všechno říkali. Škoda si na Scale dala vážně záležet a jde po krku těm nejsilnějším hráčům.

No jo, klasické marketingové řeči…

Kdepak, je to skutečně znát. Kabina je kvalitativně o poznání lepší – jsou tady měkčené plasty, vkusné dekory a objednat si můžete i lišty ambientního osvětlení. Výš umístěný infotainment je praktičtější a stále na dosah, moc se mi líbila anatomická sportovní sedadla, v nabídce je i čalounění Suedia (lacinější verze Alcantary). Prostorově je na tom samozřejmě taky lépe, hlavně na šířku, ale přibylo i pár centimetrů místa na délku a pár litrů v kufru.

Foto: Archiv redakce

Nová Scala oproti Rapidu Spaceback povyrostla, z čehož profituje prostor pro posádku a její zavazadla

To zní dobře. Je ten kvalitativní posun znát i za volantem?

Hned na prvních metrech, kdy budete žasnout, jak je kabina skvěle odhlučněná. Při běžné jízdě o motoru ani nevíte, nedoléhá k vám ani hučení pneumatik nebo okolní ruch. V rámci segmentu výborný výkon. Dalším příjemným překvapením byl podvozek.

Škoda Scala dynamická prezentace

Ten se u minulého Rapidu moc nepředvedl

Tady je citelně lepší – při běžné jízdě je naprosto pohodlný a stabilní, netrpí na rázy (pokud neskáčete přes retardéry nebo cíleně nevymetáte díry), a to ani na nízkoprofilových gumách (na výběr jsou 16“-18“ kola), přitom v zatáčkách dokáže být jistý a obratný, takže se o něj můžete opřít. Nutno však podotknout, že všechna auta na prezentaci byla vybavená nižším (o 15 mm) a sportovnějším podvozkem Sport Chassis Control (dostupný za příplatek 12 tisíc korun včetně voliče jízdních režimů).

Aha, adaptivní podvozek DCC, to znám

Kdepak, tohle není DCC – klasické DCC se umí přizpůsobovat situaci (povrch a jízdní styl) a má víc možných nastavení, tady je jednodušší verze umožňující pouze přepnutí mezi normálním a sportovním režimem. Ani sportovní nastavení není pro běžné silnice příliš tuhé, ale většina majitelů raději ušetří 12 tisíc a vystačí si se standardním podvozkem, který určitě bude taky dobrý.

Tak teď mi pověz něco o motorech

Na výběr budou zpočátku tři motorizace – benzinový tříválec 1,0 TSI (85 kW, slabší 70 kW verze dorazí později) a čtyřválec 1,5 TSI (110 kW), diesely zastupuje čtyřválec 1,6 TDI (85 kW). Časem k nim přibude ještě 1,0 G-TEC (66 kW) na zemní plyn, rozšiřovat se bude počet kombinací motorů a převodovek (zatím nedostupné je litrové TSI s DSG automatem a 1,5 TSI s manuálem).

Foto: Škoda Auto

Nabídka dostupných motorizací se bude postupně rozrůstat

Který by sis vybral?

Vyzkoušel jsem všechny tři a favorit je jasný – 1,0 TSI s manuálem.

Cože, motor ze sekačky?!

Nechte mě to vysvětlit. 115koňový tříválec na lehkou Scalu výkonově naprosto stačí (pokud nejezdíte plně naložení), je tichoučký a úsporný (lehce přes pět litrů v kombinaci) a jde pořídit docela lacino (začíná se na 395 tisících ve střední výbavě Ambition). Přitom má dost kuráže a radosti ze života, když ho chytíte pod krkem, ve vyšších otáčkách radostně vrčí, odlehčený čumák se hbitěji stáčí do zatáčky. Manuál má hladký a přesný chod, takže je snadné držet motor ve varu. V serpentinách nad Omišem (představte si kratší variantu Passo Stelvio) fungovalo celé auto skvěle, raději jsem si to ověřil hned několikrát.

Říkáš to, jako by tě to snad bavilo

Docela jo, byl to krásný kus asfaltu a auto mi ho nijak nepokazilo, vlastně se do toho zatáčkovitého dobrodružství vrhlo velmi ochotně se mnou. To lze považovat za úspěch.

No, ale přece jen… tříválec?

Jestli chcete víc, sáhněte po čtyřválcovém 1,5 TSI, který má víc výkonu, je ještě tišší a vytáčí se hladčeji. Díky chytré technice (vypínání válců při nižším zatížení) umí být navíc překvapivě podobně úsporný (v průměru mezi pěti a šesti litry). Akorát se dost prohnete při objednávání – české zastoupení ho nabízí za 525 tisíc, protože je k dispozici zatím jen s DSG (manuál dorazí v druhé polovině roku) a v nejvyšší výbavě.

Jenže já jezdím často dálky a potřebuji diesel – jak je na tom?

Taky vás nezklame, jeho 250 Nm zajistí slušnou dynamiku a spotřebu srazí pod pět litrů. Pod plynem je hlučnější, ale pořád působí kultivovaně a dává o sobě vědět jen pod plynem. Oproti litrovému tříválci za něj připlatíte rozumných 40 tisíc, takže dálkovým letcům se určitě vyplatí.

Foto: Škoda Auto

Škoda Scala ceník

Jak tě tak poslouchám, tak se ti Scala docela líbila

Je to další promyšlená a propracovaná Škoda – nic víc, nic míň. Na nic si nehraje, dobře vypadá, je v ní dost místa, kvalitativně i technologicky je na úrovni… Scala je zkrátka v rámci segmentu velmi silným soupeřem pro lídry trhu.

A je něco, co tě na Scale štvalo?

Hmmm… snad jen, že středové výdechy klimatizace jsou teď kvůli výše posazenému infotainmentu možná až moc nízko, foukají vám skoro do podpaží. A trochu mě mrzí, že prodloužené sklo pátých dveří, které je pro design Scaly hodně důležité, dostanete až v nejvyšší výbavě. Ale upřímně, to jsou jen drobnosti.

Takže bude za chvíli na každém rohu…

Scala má vážně na úspěch zaděláno – Škoda už teď na českém trhu eviduje přes 4 000 objednávek a to se auto ještě ani nezačalo oficiálně prodávat! K dealerům dorazí v průběhu dubna, tak se na ni skočte podívat a udělejte si názor sami.

10 největších překvapení Scaly

1. Výborné odhlučnění kabiny, kultivované motory a komfortní podvozek

2. Propracovaná aerodynamika (průduchy v nárazníku, kryty podvozku, dokonce i aerodynamická kola), která snižuje hlučnost i spotřebu

3. Sportovní podvozek nekazí pohodlí

4. Bi-LED světlomety vpředu a vzadu LED světla vzadu s dynamickým blinkrem. Ale až v nejvyšší výbavě Style – v základu (výbava Ambition) jsou vpředu LED pouze potkávačky a denní svícení, vzadu je LED bez dynamického blinkru

5. Elektrické páté dveře nemá nikdo jiný v segmentu (bohužel bez virtuálního pedálu), stejně tak elektricky odjistitelné tažné zařízení

6. Side Assist je vylepšený Blind Spot Monitor (sledování mrtvého úhlu) – teď vidí až 70 metrů za vůz (dosud jen 20 m) a zasáhne vám do řízení, kdyby hrozila kolize s přibližujícím se vozem

7. Infotainment má zabudovanou eSIM s LTE internetovým připojením pro online služby a vzdálený přístup přes mobilní aplikaci

8. Pouze USB-C konektory (2 vpředu, dva vzadu) – sežeňte si redukci, nebo využijte bezdrátové nabíjení

9. Apple CarPlay i Android Auto fungují i bez kabelu

10. Spousta praktických Simply Clever řešení – novinkou je trychtýř pro nalévání kapaliny do ostřikovačů a škrabka na led s měrkou dezénu pneumatiky

HLASUJTE: Která motorizace Škody Scala vás nejvíce zajímá?
Benzinový tříválec 1,0 TSI (85 kW)
12.5 %
Benzinový čtyřválec 1,5 TSI (110 kW)
71.2 %
Dieselový čtyřválec 1,6 TDI (85 kW)
16.3 %
Celkem hlasovalo 5064 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb