Hlavní obsah

Škoda Octavia přihazuje další verzi – tentokrát na plyn

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už mnoho let se u Škody, potažmo u celého koncernu Volkswagen, vyskytují mezi běžnými motorizacemi také varianty spalující stlačený zemní plyn CNG. Konkrétně u Octavie se pohon na zemní plyn, označovaný přídomkem G-Tec, nabízí mnoho let a nyní přichází Škoda s touto variantou i do aktuální čtvrté generace.

Článek

Pro mnoho lidí bude Octavia G-Tec zajímavá už jen tím, že pod její kapotou pracuje čtyřválec. Jde o motor 1.5 TSI o výkonu 130 koní, který umí spalovat stlačený zemní plyn (CNG) i klasický benzin. CNG, které je k dnešnímu dni dostupné na 208 čerpacích stanicích po celé republice, uchovává Octavia ve třech tlakových nádobách umístěných pod podlahou kufru a pod zadními sedadly (objem kufru se tak sníží na 455 litrů liftbacku a 495 litrů pro verzi kombi). Celkem se do Octavie vejde 17,33 kilogramů stlačeného plynu, což při normované spotřebě 3,4 kilogramů na sto znamená dojezd 500 kilometrů.

Foto: Škoda Auto

Žluté a modrá nádrž jsou na plyn, malá červená potom na benzin

Daní za velké nádrže na plyn je však výrazně zmenšený objem nádrže na benzin. S klasickým naturalem se zde počítá pouze do druhé role, takže se do malé nádrže pod zadními sedadly vejde jen 9 litrů. Na benzin však Octavia jede pouze krátce po dotankování CNG, případně když klesne venkovní teplota pod -10° C nebo když plyn dojde (pořád ale na benzin ujedete pohodlně přes 150 km). U nás i všude v Evropě je však síť CNG stanic natolik rozsáhlá, že se o nedostatek plynu není třeba obávat.

Používání i tankování se v zásadě nijak neliší od klasického benzinového auta a to, jak fungují moderní koncernová auta na CNG, jsem podrobněji popsal v testu plynového Seatu Ibiza.

Vedle zajímavě nízké spotřeby, která umožňuje stlačit náklady na palivo pod jednu korunu za kilometr, se bude Octavia líbit i ekologicky smýšlejícím řidičům. Emise CO2 jsou oproti srovnatelnému benzinovému motoru nižší o 25 %, nebo i o více v případě, že se do spalované směsi přimíchá bioplyn. Nižší jsou také emise NOx a vůz spalující CNG negeneruje žádné saze.

Foto: Škoda Auto

Navenek poznáte variantu G-Tec pouze podle plakety na zádi, uvnitř je potom specifický štít s ukazatelem stavu plynových nádrží

Klíčovou informaci ale stále nevíme – kolik bude nová Octavia G-TEC stát. Právě její cena ve srovnání s běžnými motorizacemi (především s už tak dost úspornými diesely) bude hodně rozhodovat o prodejnosti. Jezdit s náklady za palivo na úrovni 1 Kč/km je sice lákavé, ale nemá smysl za to připlácet majlant...

Jaký pohon do Škody Octavia se vám zamlouvá nejvíc?
Benzínový
23,9 %
Naftový
40,1 %
Na zemní plyn (CNG)
29,3 %
Hybridní
6,7 %
Celkem hlasovalo 8358 čtenářů.

Reklama

Načítám