Hlavní obsah

Škoda Felicia slaví 25. narozeniny

Foto: Škoda Auto

Škoda Felicia v původní verzi jako hatchback (vlevo) a kombi po faceliftu z roku 1998 (vpravo)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Favorit představoval pro automobilku Škoda zcela zásadní zlom, stejně tak pozdější Octavia. Jenže Felicia, která se narodila v mezičase mezi nimi, přinesla celou řadu důležitých zlepšení a potvrdila ambice Škodovky stát se respektovanou evropskou automobilkou. Díky skvělému poměru cena/výkon se navíc stala velmi populárním autem. Právě dnes je tomu 25 let, co se začala vyrábět.

Článek

17. října 1994 přesně v 10:20 sjela z mladoboleslavské linky první vyrobená Felicia. O devět dní později, tedy 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy. Nic víc českého si snad ani nejde představit…

Není proto divu, že si čeští zákazníci Felicii naprosto zamilovali. Vznikla komplexní evolucí oblíbeného Favoritu a přinesla prostornější kabinu, modernější design i interiér, rozsáhlejší výbavu a výkonnější motory, přesto si zachovala dostupnou cenovku a stala se tak autem s nedostižným poměrem ceny a hodnoty, které rozvíjející se český trh právě potřeboval.

Felicia byla o 40 mm delší a o 15 mm širší než Favorit, měla prostornější interiér a kufr narostl o 21 litrů. Pokročilejší konstrukce se projevila nejen v lepších jízdních vlastnostech, ale také v nárazové zkoušce, kde Felicia obstála se ctí. Třináctistovku z Favoritu s výkonem 40 nebo 50 kW doplnila v průběhu roku 1995 silnější šestnáctistovka 1,6 MPI (55 kW) a atmosférický nafťák 1,9 SDI (47 kW).

Foto: Škoda Auto

Felicia vypadala a jezdila o velký kus lépe než Favorit, z nějž konstrukčně vycházela

Stejně jako u designu exteriéru, i v interiéru se hrany zbrousily na obliny, ve výbavě se poprvé objevila celá řada moderních prvků: protiblokovací systém brzd ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizace, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Po vzoru Favoritu se v nabídce objevila celá řada speciálních edic – například luxusní Laurin & Klement vzdávající hold stoletému výročí založení firmy nebo stylová Atlanta vyrobená na počest Letních olympijských her v roce 1996.

Foto: Škoda Auto

Oblibě Felicie pomohlo mnoho různých dostupných verzí

Škoda Felicia slavila úspěchy také na závodních tratích rallye v Česku i ve světě. Tím spolehlivě největším byl úžasný výkon Stiqa Blomqvista v anglické RAC Rally roku 1996, kdy řadu soupeřů zaskočilo rozmarné počasí ve Walesu, které přineslo nečekaný sníh a mráz. Pro švédského závodníka sedlajícího kompaktní předokolku to byly takřka ideální podmínky, Felicii Kit Car tak dovezl na fantastickém třetím místě absolutně.

Foto: Škoda Auto

Stiga Blomqvista sníh nezaskočil, naopak mu pomohl k nezapomenutelnému výkonu

Ve variantách hatchback, kombi, pick-up, Fun a čistě užitkové Vanplus se mezi roky 1994 a 2001 prodalo 1 401 489 kusů Felicií. O její oblibě hovoří i fakt, že se vyráběla skoro tři roky souběžně s nástupnickou, daleko pokročilejší Fabií. Ostatně Felicia dodnes patří k nejrozšířenějším autům na českých silnicích a po ojetých kouscích je stále velký hlad.

Jak vzpomínáte na Škodu Felicii?
Měl jsem ji a byla skvělá
58,6 %
Měl jsem ji a bylo to peklo
2,2 %
Stále ji mám ji a nedám na ni dopustit
25,5 %
Jednou si ji pořídím, je to sen
2,1 %
Jednou si ji pořídím, abych ji zapálil
2,3 %
Nikdy mě nebrala
9,3 %
Celkem hlasovalo 4487 čtenářů.

Reklama

Načítám