Hlavní obsah

Škoda 532 - Aerodynamický autobus, který zničili během války

Foto: Archiv redakce
3. 6. 2017

Ekoteroristé by nás všechny nejraději narvali do autobusů. No dobrá, tak zařiďte, ať autobusy vypadají takhle, a pak bychom si o tom mohli promluvit. Ve Škodě 532 bych se totiž i já vozil docela rád.

Článek

Třínápravový aerodynamický (i když tehdy se říkalo proudnicový) autobus pochází už z roku 1938. Vše na něm bylo zcela podřízeno aerodynamice. Proto má tak štíhlý tvar a zakrytá zadní kola. Svým tvarem hodně připomíná aerodynamické osobní automobily Tatra ze stejné éry. A stejně jako ty, i autobus má motor umístěný vzadu. Konkrétně jde o naftový osmilitrový šestiválec s výkonem 108 koní. Jeho údržba byla možná bočními dvířky, pro důkladnější opravy se dal na připravených kolejnicích zcela vysunout z auta ven.

Foto: Archiv redakce

Futuristický byl nejen design, ale trochu i interiér. Například řidič seděl uprostřed, aby měl co nejlepší přehled, za ním se pak mohlo přepravovat dalších 35 cestujících. Dost moderní bylo i nezávislé zavěšení všech kol na výkyvných polonápravách a na páteřovém rámu. Celý autobus byl vysoký pouze 2,3 metru a plně nízkopodlažní, což o desítky let předběhlo svou dobu. Maximální rychlostí 100 km/h převyšoval řadu osobních aut své doby.

Foto: Archiv redakce

Záměrem bylo postavit moderní rychlý autobus na dálniční tahy, jejichž výstavbu u nás zahájili němečtí okupanti. Škoda, že projekt nakonec nedospěl do sériové výroby, přesto je dodnes krásným důkazem toho, jak malebně si naší současnost představovali minulí automobiloví konstruktéři. Jediný existující kus se však dodnes nedochoval, při spojeneckém bombardování byl zničen spolu s dvěma prototypy většího autobusu 536 (na fotografii níže).

Foto: Archiv redakce
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama