Hlavní obsah

Seznamte se Sabrou GT, nádherným sporťákem z Izraele

Foto: Octane Cars & Classics

Sabra GT

„Chtěl bych Izraelské auto,“ si nejspíš na světě řeklo jen velmi málo lidí. Přitom italský temperament, japonské konstruktérství nebo německá preciznost jsou často objektem touhy. Je to ale škoda, protože se tím ošidí o Sabru GT, nádherný kousek automobilového umění.

Článek

Sportovní automobil Sabra GT vyráběla izraelská automobilka Autocars Co. Ltd. v Haifě. Neznámá značka se chtěla dostat mezi sportovní smetánku a šla na to docela chytře, když zkusila oslovit někoho z tehdy populárních britských výrobců. Obrátila se na Reliant a přebírala stavebnice (celkem 50 kusů) i hotové modely Sabre (těch bylo rovných sto). Jenže tento model s původně čtyřválcovým a později šestiválcovým motorem Ford nebyl zrovna trhák a vzniklo oficiálně pod značkou Reliant jen 135 aut.

Izraelci prodávali auto pod jménem Sabra GT (jméno Sabra znamená v hebrejštině kaktus, což vysvětluje i znak) mezi roky 1961 až 1968 a to nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. Poněkud překvapivě se Sabry prodávaly třeba v Nizozemí a startovaly tehdy na ceně 13 490 guldenů. Po započtení inflace by to dnes dělalo v přepočtu téměř 2,5 milionu korun. Dalších 81 aut se prodalo v Belgii a 41 kusů zamířilo do Spojených států Amerických. Ovšem izraelské verze dostaly jen čtyřválcové motory o objemu 1,7 litru z Fordu Consul a to s výkonem 75 nebo 95 koní. Maximální rychlost sporťáku tak byla jen 150 u slabší a 175 km/h u silnější verze.

Pokud by někoho lákalo mít sportovní raritku z ne zrovna automobilové země doma, má štěstí. Octane Cars & Classics v Belgii má nyní jednu Sabru v nabídce a prý je to nyní jediná Sabra na světě, která se prodává. Vzhledem k tomu, že se prý dochovala jen stovka aut, je to velmi pravděpodobné. Konkrétní kousek se prodal v belgických Antverpách a posledních 20 let jej vlastnil Vincent Wounters, majitel prodejny Octane. Auto je prý v dobrém a navíc původním stavu s veškerými doklady, kde se dočtete i to, že rádio a tažné oko jsou příplatkové prvky. Nového majitele vyjde na 22 tisíc euro, tedy něco přes 560 tisíc korun, což za raritu s malým nájezdem 55 380 kilometrů není zase tak moc.

Reklama

Související témata:
Načítám