Hlavní obsah

Levný obytný přívěs, který neplýtvá prostorem. Na Carettu stačí obyčejné auto i řidičák a 289 tisíc

Foto: Jan Majurník

Oficiálním logem Caretty je totiž želva s křídly. Jak příznačné…

Když se řekne Caretta, tak si mnozí nadšení zoologové vybaví vodní želvu, jenže co ve světě obytňáků? Tam pod tímto názvem hledejte velice oblíbený a cenově dostupný přívěs pro dva dospělé, který díky své ergonomii nabídne zejména velkorysý prostor. Co tedy tato zlatá střední cesta mezi bydlíky nabídne? Vzali jsme naši tahací 508 a zjistili to.

Článek

Zapomeňte na želvy prohánějící se oceánem, ve světě obytných přívěsů má turecká značka Caretta poměrně slušné renomé, čemuž odpovídá i celkové zpracování vozidla, které je navíc vylepšované českým importérem – společností TownOut.

Foto: Jan Majurník

Přívěs je nutné něčím tahat, přičemž 508 SW s dieselem se jeví jako šikovný pomocník

Za tažné zařízení našeho Peugeotu 508 v praktické variantě SW (kombi) se dostala Caretta 1500 v silničním brzděném provedení se stabilizační hlavou chránící proti rozkmitání. Šlo v podstatě o základní variantu s několika prvky navíc, takže o to větší chuť byla objevovat.

Země půlměsíce a obrovské inflace je velkým producentem různorodých obytek, přičemž každý lokální výrobce řeší konstrukční postupy po svém. Neznamená to ovšem, že by tyto firmy nenaslouchaly zákazníkům, naopak jsou velmi flexibilní, proto kdybyste si vedle sebe dali úplně první vyrobenou Carettu a pak tu poslední, budete možná překvapeni, jaký posun zde nastal.

Foto: Jan Majurník

Caretta je turecká značka, ovšem už slušně etablovaná

Jasně, že je tu přiznané šroubení či nýtování, ovšem takové provedení pantů už je vychytané, proto se otevírání všemožných dvířek (zejména těch kryjících kuchyň) těší dlouhé životnosti.

Vzhledem k tvaru obytky je uvnitř dostatek prostoru pro dva dospělé, kteří mohou ulehnout do třídílné pěnové matrace o rozměrech 150 × 200 cm. V základu jsou též dvoje dveře, posuvná okna s moskytiérou/stíněním nebo střešní okno s ventilací.

Foto: Jan Majurník

Lůžko má rozměry 150 × 200 cm

Osvětlení (vnější, vnitřní) je pochopitelně diodové (bílá, červená) a nechybí ani dva ovládací panely – jeden uvnitř a druhý u kuchyňky. Přívěs má v rámci standardu ještě vlastní baterii, karavanovou přípojku nebo kompresorovou lednici.

Turecké Caretty mají velkou výhodu v tom, že jsou snadno dovybavitelné vším, co potřebujete. Konkrétně mluvíme např. o solárech, topení, nádrži na vodu, expedičním nosiči, střešním stanu a o dalších vychytávkách. Kdo by se nespokojil s tovární nabídkou, ten pak může využít individuálního programu Townoutu a nechat si zhotovit dle slov firemního technika Pavla Šebesty klidně Santovy saně.

Foto: Jan Majurník

Základ nemá špatnou výbavu, v podstatě stačí pár příplatků a můžete kempovat celoročně

Na střeše karavanu najdete jakousi přípravu na zahrádku, v podstatě rovnou plochu s odtokovými/větracími kanály, což nabízí další možnosti využití.

Zaujala nás i poměrně jednoduchá, ale účinná aretace dveří. Dále přítomné stabilizační nohy, úchopná madla i uzamykatelný úložný box vpředu.

Foto: Jan Majurník

Aretace dveří je poměrně jednoduchá, ale praktická a funkční

Solidní ubytování pro dva

Uvnitř se výrobce činil a přeměnil volné centimetry na úložné prostory, nicméně nezapomněl ani na jakýsi závěs, jenž najde využití jako další odkladiště. Rolovací dvířka skříněk sice na omak nepůsobí kdovíjak robustně, ale jde o takový standard, který vyžaduje pouze občasné promazání vodících drážek.

Foto: Jan Majurník

Kuchyňka má dokonce zrcadlo a lednici s otevíráním do více stran

Samotná kuchyňka je vybavitelná nádrží na čistou vodu a plynovou bombou, takže vaření na jednoplotýnce není problém. Za praktickou považujeme také lednici, jejíž víko lze otevírat do vícero stran. Nepostrádali jste v divočině někdy zrcadlo? Pokud zrovna nechcete využít přední kameru mobilu, v kuchyňce Caretty se stačí jen podívat vzhůru.

Přestože jde o silniční variantu, není problém profrčet nějaký ten lehký terén. Ostatně „slabým“ místem, kde by mohlo dojít k poškození laku odřením, jsou vesměs jen blatníky.

Foto: Jan Majurník

Na tuhle dvoulůžkovou obytku vám postačí běžné auto a řidičák sk. B

Celková hmotnost Caretty 1500 je do 750 kg, přičemž testovaný kousek reálně vážil okolo 680 kg. Tedy k zapřažení tohoto bydlíku potřebujete jen řidičák skupiny B a odpovídající vozidlo – třeba právě 508 od Peugeotu. Jako zajímavost dále uvádíme, že rozteč kol přívěsu je 4×100, proto můžete jako rezervu použít kolo z populární Felicie.

Přestože má Caretta nálepku vyrobeno v Turecku, rozhodně ji nelze po stránce zpracování vytknout více než přiznané šroubení či panty. V praxi však jde o věc kosmetickou, která nemá na funkci celku vliv. Obytky importované firmou TownOut (Praha, Brno) jsou navíc konstrukčně dolaďované a průběžně vylepšované, takže jim lze dát klidně přívlastek Caretta 1500 ver. 2.0.

Celkový dojem z bydlíku je uspokojivý, skutečně lze hovořit o střední cestě bez fatálních chyb. Cenově se bavíme o základu od 289 tisíc s DPH (případně o půjčovném od 890 Kč za den) s tím, že si tuhle obytku můžete postupně vylepšovat klidně svépomocí. Caretta 1500 je zkrátka solidní ubytování na dvou kolech pro dva dobrodruhy.

Březen, obytňáky prolezem

Pokud se chystáte na letošní pražský For Caravan (17.–19. března 2023), máte se v rámci obytných přívěsů na co těšit. Mimo ústeckých „bydlíků“ Carox se na místě ukážou i ukrajinské „obytky“ Life Style Camper, jimž bude konkurovat řada jiných evropských či tureckých modelů včetně typů Decamp. Nebude chybět ani TownOut, který slibuje velkou podívanou a premiéru nových produktů.

Reklama

Načítám